צ'ילה כאן: החיסכון הפנסיוני במסלולים תלויי-הגיל יוצא לדרך

מתחילת 2016 תוחלף ברירת המחדל הנוכחית של החיסכון בכמה מסלולים, לפי 3 קבוצות גיל

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

לאחר שנים של התלבטויות, טיוטות ומהמורות, אגף שוק ההון, בראשות דורית סלינגר, מוציא היום לדרך את החלת המודל הצ'יליאני לניהול כספי החיסכון הפנסיוני, גם בישראל. במסגרת חוזר שהוציאה הממונה על שוק ההון, במסלול עוקף כנסת, נקבע שמ-2016, מסלול ברירת המחדל בניהול ההשקעות של החוסכים לשוק הפנסיוני יהיה במסלולים תלויי גיל, שבהם הסיכון ההשקעתי בתיק יירד ככל שגיל החוסך יעלה.

עקב כך, מסלול ברירת המחדל הנוכחי - המסלול הכללי - יוחלף במספר מסלולים שייבדלו לפי שלוש קבוצות גיל - לחוסך עד גיל 50; לחוסך עד גיל 60; ולחוסכים מעל גיל 60 ועד היציאה לגמלאות. כמו כן, ניתן יהיה להקים מסלולי השקעה מקבילים, שבכל אחד מהם מצויה קבוצה של עמיתים בטווח תאריכי לידה מסוים (שינוע בטווח שבין 5 ל-10 שנים). כמו כן, המוסדיים יחויבו בניהול מסלול בסיס ייעודי ונפרד למקבלי קצבאות.

ההנחיה תחול על חברות הביטוח, קופות הגמל וקרנות הפנסיה החדשות, ולעמיתים החוסכים תישמר הזכות לבחור לחסוך במסלולים מתמחים (למשל מניות, אג"ח, שקלי וטווח קצר), או להשתייך לקבוצת גיל אחרת משלהם.

ההוראות יחולו על כל עמית שמצטרף לאחת מתוכניות החיסכון הרלבנטיות, ועמית שאינו עמית חדש יהיה רשאי להצטרף, אם יבחר בכך, למסלול ברירת המחדל המתאים לגילו. בהקשר זה קבעו באוצר שביחס לפוליסות המשתתפות ברווחים המודל יוחל רק מ-2017. באוצר מותירים את ההכרעה בסוגיה החשובה של מהו סיכון, וכיצד יש להפחית אותו בין קבוצות הגילאים, לוועדות ההשקעה בגופים השונים.

באוצר מסבירים, כי "כיום מרבית הכספים במוצרי החיסכון הפנסיוני מנוהלים על-ידי הגופים המוסדיים במסלולים 'כלליים', ללא התחשבות במאפייניו של כל חוסך וחוסך, לרבות בגילו", ולכן, לדברי סלינגר, מסלולי ברירת המחדל החדשים "יגנו באופן טוב יותר על כספי החוסכים, וייצרו התאמה טובה יותר של השקעות לצורכיהם בסמוך לתקופת פרישתם לגמלאות".

כאמור, אין מדובר ביוזמה חדשה. למעשה, הנושא הועלה לסדר היום של האגף כבר לפני שנים, ואצל שני המפקחים הקודמים. בתחילה הוא מותג כ"מודל הצ'יליאני" ולאחר מכן כ"מודל חכ"מ".

ב-2008 החליטה הממשלה להטיל על האוצר לנקוט את הפעולות הנדרשות ליצירת מסלולי השקעה התלויים בטווח החיסכון הצפוי ובאפיקי החיסכון לגיל פרישה. מאז הוגשו התקנות לכנסת, אך לא אושרו, ועדיין אין רגולציה מחייבת בנושא. בשל חוסר ההצלחה בקידום הנושא בתקנות, הוציאה המפקחת לדרך את המודל בחוזר.

מסלולי ברירת המחדל הצ'יליאנית

מסלול ברירת מחדל לעמיתים שגילם עד 50

מסלול ברירת מחדל לעמיתים גילאי 60-50

מסלול ברירת מחדל לעמיתים בני למעלה מ-60

יותרו מסלולים מתמחים, לבקשת העמית

מסלול נפרד למקבלי קצבאות