דמוקרט בכיר: אין לי אמון בנתניהו; לא משרת כהלכה את ישראל

האווארד דין, שהיה יו"ר המפלגה הדמוקרטית עד 2011, אומר בראיון: "הנאום המתוכנן של נתניהו בקונגרס דבר טיפשי שיפגע מואד ביחסי ישראל-ארה"ב ■ ציר רפובליקני: נאום נתניהו בקונגרס - מכשיר חינוכי

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נמשכת התסיסה החזקה במפלגה הדמוקרטית נגד נאומו המתוכנן של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפני מושב משותף של מליאות שני בתי הקונגרס בתחילת מארס. האווארד דין, פוליטיקאי דמוקרטי בולט, שלפי הערכות ימלא תפקיד חשוב בממשל פוטנציאלי של הילארי קלינטון, תקף היום (ד'), במילים קשות ביותר, את נתניהו בגין הנאום המתוכנן. "אין לי אמון בנתניהו; אינני חושב שהוא משרת כהלכה את ישראל", אמר דין.

בראיון בערוץ החדשות הליברלי MSNBC, ממשפחת NBC-UNIVERSAL, אמר הפוליטיקאי הדמוקרטי: "מה שמתרחש פה הוא שערורייתי. תארו לעצמכם שאובמה היה מגיע לישראל שבועיים לפני הבחירות ונושא נאום בכנסת, שבו הוא אומר לישראלים כיצד הם צריכים לנהל את מדיניות החוץ שלהם".

"אני חושב שיו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, בסך הכל ניסה לקטוף איזה יתרון פוליטי (ע"י הזמנת נתניהו לנאום)", אמר דין. "אני חושב שהוא עשה שגיאה. אבל האדם שבאמת שגה הוא נתניהו, שקיבל (את ההזמנה). אני חושב שזה היה ממש טפשי ולדעתי הוא גרם נק גדול ליחסים בין ישראל לארה"ב".

ציר בית-הנבחרים הרפובליקני פיטר קינג, שרואיין באותה תכנית, אמר: "ישראל היא נושא שזוכה בתמיכת שתי המפלגות, אבל הממשל הנוכחי עויין את נתניהו מאז 2009, השנה שבה אמר אובמה שיש הקבלה בין הטיעונים המוסריים של ישראל והפלסטינים ושבה ואחריה הוא זלזל בנתניהו בפומבי כמה פעמים".

"מעבר לכך, אנו דוהרים עתה לקראת הסכם גרעיני עם איראן", אמר קינג. "חשוב שהעם האמריקאי ישמע את גרסתו של נתניהו ומדוע הוא סבור שמדובר בהסכם גרוע. אירן היא סכנה לישראל, ולדעתי הסבר מפי המנהיג הבכיר בישראל מדוע ההסכם עם איראן מסוכן הוא מכשיר חינוכי".