פרידמן: "שנתניהו יבוא לקונגרס אחרי הבחירות - התזמון גרוע"

הפרשן הבכיר של ה"ניו-יורק טיימס": "אני חושב שזכותו של ראש ממשלת ישראל להתנגד לעסקה גרועה עם איראן אבל לעשות את זה בדרך הזאת, זה יגרום לתגובה שלילית בממשל - עוד שחיקה ביחסים, עוד סדק בחומה"

תומאס פרידמן / צלם: רויטרס
תומאס פרידמן / צלם: רויטרס

תומאס פרידמן, הפרשן הבכיר של ה"ניו-יורק טיימס", תוקף בראיון לגלי צה"ל את כוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לנאום בקונגרס מעט לפני הבחירות ולמרות התנגדות די גורפת בארה"ב. "אני מציע לנתניהו להישאר בבית. זה רעיון גרוע מאוד מההתחלה עד הסוף עם השלכות שליליות מאוד על יחסי ישראל וארה"ב".

- האם אפשר להאמין לנתניהו שעכשיו זה הזמן לפעול, לפני חתימת הסכם גרוע עם איראן?

"יש הרבה דרכים להפעיל השפעה על הקונגרס והסנאט מבלי להתערב ביחסים בין הבית הלבן והמפלגות בתוך ארה"ב, בלי להתערב בפוליטיקה בתוך ארה"ב. אני חושב שזכותו של ראש ממשלת ישראל להתנגד לעסקה גרועה עם איראן אבל לעשות את זה בדרך הזאת, זה יגרום לתגובה שלילית בממשל".

"יש הרבה דמוקרטים ורפובליקנים שלא אוהבים את זה שמנהיג מגיע לארה"ב לאחר שהוא מוזמן רק על ידי מפלגה אחת. יחסי ישראל-ארה"ב ישרדו את זה כמובן, אבל יש כאן עוד שחיקה ביחסים, עוד סדק בחומה. כשנתניהו מנסה לנצל מפלגה אחת כדי להיבחר שוב בישראל - זה תקדים לא טוב וזה עלול לפגוע ביחסים בין המדינות בעשור הבא".

- אתה חושד במניעים של נתניהו?

"לא, אני מאמין לו שהוא חושש לגורלה של ישראל עם איראן גרעינית. גם אני חושש. אבל התזמון גרוע. הוא צריך להגיע לאחר הבחירות ולא לפניהן. זה לא יהיה מאוחר מדי, הנשיא יכול לחתום על הסכם עם איראן ואז הוא צריך להביא את זה לאישור הקונגרס. יש עוד הרבה זמן".

- מה אתה חושב על איראן גרעינית?

"איראן מסוכנת לישראל, לאזור ולכל העולם. אני מאוד חושש מאיראן. אבל בואו נחשוב מה יקרה אם נתניהו יגיע לארה"ב? ייתכן שהסנקציות ימשכו. מה יקרה עם ארה"ב או ישראל יפציצו באיראן? אם תהיה פעולה והיא תיכשל זה יהיה מצב מאוד גרוע...אוי ואבוי. לישראל אין אינטרס שארה"ב שוב תסתבך במלחמה מיותרת".

- האם היחסים ישרדו, האם נתניהו ואובמה לא יכולים לסבול אחד את השני?

"כן, יתכן שהצירים יקומו ויריעו לנתניהו כמה פעמים. אבל הם כנראה לא סובלים אחד את השני, זה בהחלט נראה ככה. ביבי חושב שאובמה נאיבי ולא יוצלח ואובמה חושב שביבי לא פועל נכון. הבעיה שלהרבה מאוד אמריקאים כבר לא אכפת יותר מה יקרה ביחסים של עם הפלסטינים ועם תהליך השלום".