ר"מ יוון על הארכת הסיוע: "ניצחנו בקרב, לא במלחמה"

ביוון חוגגים ניצחון קטן אחרי הארכת הסיוע ב-4 חודשים, וב"טלגרף" הבריטי מזהירים: זה לא הסוף, יוון עלולה למצוא את עצמה מחוץ לגוש האירו

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הזהיר כי ישנם "קשיים משמעותיים" בדרך להסכם סופי בין יוון לאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, וזאת על רקע הארכת תוכנית הסיוע ב-4 חודשים לשם המשך קיום מו"מ בין הצדדים על הסדר חוב.

כזכור, ממשלת יוון דורשת הפחתת חוב וסיום תוכנית הצנע, אולם בגוש האירו, בהובלת גרמניה, מתעקשים שיוון תיצמד לתוכנית הסיוע המקורית ותמשיך בצנע וברפורמות. ביום שישי סוכם בפסגה של שרי האוצר של אירופה להאריך את הסיוע ליוון ב-4 חודשים נוספים, ולא ב-6 חודשים כפי שביקשה יוון. ההארכה תקנה ליוון עוד זמן לנהל מו"מ על הסדר חוב קבוע, שכן תוכנית הסיוע הייתה אמורה להסתיים בסוף החודש.

יוון העבירה לנושיה שורה של רפורמות שהיא תתחייב לבצע בתמורה להארכת תוכנית הסיוע ב-4 חודשים. אותן רפורמות ייבחנו כעת מקרוב בידי האיחוד האירופי וקרן המטבע.

"ניצחנו בקרב, לא במלחמה", אמר ציפראס בתגובה להארכת הסיוע.

בעוד יוון והנושים מתכוננים להמשיך במו"מ, ה"טלגרף" הבריטי פרסם אתמול מאמר דעה הגורס כי לא ניתן לשלול יציאה של יוון מגוש האירו, גם אחרי הסכם הביניים שהושג ביום שישי: "אל תתפתו לחשוב שפרישת יוון אינה אפשרית ושהאירו יחזיק לנצח... זה יכול לקרות ויכול לגרום להידבקות של עוד מדינות ביבשת ולזעזע את השווקים... מומחים רבים סבורים שזה רק עניין של זמן, לא משנה כמה בועטים את הפחית הזו לאורך הדרך. הנינג כריסטופרסן, בכיר לשעבר באיחוד באירופי, נשראל בראיון ב-BBC האם הוא חושב שיוון תעזוב את האיחוד ומטבע האירו ישרוד, וענה: 'בהחלט'. שפת הגוף של שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שוובל, מרמזת שהוא חושב בדיוק אותו דבר".