מחר הולך להיות יום גדול מאוד בשווקים - והסוחרים במתח

ג'נט ילן מגיעה מחר לקונגרס ותדבר על האירוע שנתפס כחשוב ביותר השנה בשווקים: העלאת הריבית בארה"ב

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

משבר יוון מאחורינו לפחות ל-4 החודשים הקרובים אבל הסוחרים מתכוננים ליום גדול מחר (ג') בשווקים: ג'נט ילן, יו"רית הפדרל ריזרב, תדבר על עתיד המדיניות המוניטרית ועל הדבר שהכי מעסיק ומטריד היום את המשקיעים - מתי הריבית בארה"ב תתחיל לעלות. מדובר בנאום החצי-שנתי שלה בפני הקונגרס.

האם ילן תאותת שהפד דבק בעמדתו להתחיל להעלות את הריבית באמצע השנה, יהיה זה מצד אחד סימן לאיתנות הכלכלה אך מצד שני יש לזכור שאירוע העלאת הריבית מטריד את המשקיעים.

הפרוטוקולים האחרונים מישיבת הפד על הריבית מעידים שהבנק המרכזי לא ממהר להעלות את הריבית. רוב האנליסטים סבורים שהריבית תתחיל לעלות ביוני, אחרים מהמרים על ספטמבר ומקצת האנליסטים מאמינים שזה לא יקרה בכלל השנה אלא בתחילת 2016. אבל למרות הפרוטוקולים, נתוני התעסוקה ממשיכים להיות חזקים ועשויים לגרום לפד להעלות את הריבית כבר ביוני.

"אם האבטלה תמשיך לרדת, נקבל בסוף אינפלציה", אומר ל"ביזנס אינסיידר" ג'ים אוסליבן, הכלכלן הראשי ב-High Frequency Economics. "האם זה אומר שהריבית תעלה כבר ביוני? לא בהכרח".

אז מה צפוי מחר בנאום ילן בוועדת הבנקאות בקונגרס? אוסליבן מעריך שהיא תישמע אופטימית, והשווקים יגיבו כמובן לדבריה. עם זאת, ב-JP מורגן מציינים שהיא יכולה להשפיע על השוק לרעה אם היא תדבר על הדולר החזק ותציין שהוא פוגע בצמיחה הכלכלית בארה"ב.