נחתם הסכם "תעלת הימים" בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית

מדובר בפרויקט שנועד להציל את ים המלח, אשר מפלסו יורד מדי שנה, כמו גם להסדיר את חלוקת המים בין ישראל וירדן

סילבן שלום / צלם: תמר מצפי
סילבן שלום / צלם: תמר מצפי

ההסכם ההיסטורי "תעלת הימים" נחתם היום (ה') בעקבה בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, להנחת מוליך בן 4 צינורות מים סוף לים המלח. לטקס הגיע סילבן שלום בכובעו בתור השר לשיתוף-פעולה אזורי, ובשם ירדן ובשם הרשות הפלסטינית - חתמו השרים לענייני מים.

מדובר בפרויקט שנועד להציל את ים המלח, אשר מפלסו יורד מדי שנה, כמו גם להסדיר את חלוקת המים בין ישראל וירדן. כבר בדצמבר 2013 נחתם במטה הבנק העולמי בוושינגטון מכתב הכוונות בין הצדדים.

על-פי ההסכם, הצינור הראשון אשר יונח יהיה באורך 200 ק"מ אשר יזרים מים סוף לים המלח, והתוואי שלו יעבור כולו בשטח ירדן. העבודות על הנחת הצינור אמורות להימשך כ-3 שנים. המים שיעברו בצינור יסופקו בחלקם באמצעות מתקן התפלה שיוקם בעקבה בירדן. עוד ישמש מתקן ההתפלה את ישראל אשר תקנה ממנו מים ותספק אותם לערבה ולאילת. בתמורה, מתחייבת ישראל לספק מים לצפון ירדן מהכינרת.

מתקן ההתפלה ייבנה ויופעל בשיטת BOT, כלומר החברה שתזכה במתקן תקים את המתקן, תפעיל אותו למשך 25 שנה אשר בתומם תעביר אותו לרשות המדינה.

העלות המרכזית בפרויקט היא הקמת הצינור הארוך, אשר צפויה לעמוד על 400 מיליון דולר. בישראל מקווים ומעריכים כי הצינור ימומן באמצעות תורמים אשר ירצו להירתם לטובת הצלת ים המלח. לטענת גורמים ממשלתיים, קיימות היום מדינות שכבר מביעות התעניינות במתן עזרה למימון הצינור, בניהן צרפת ויפן. ואולם, על פי מקורבים, קיים סיכוי גבוה כי בסופו של דבר תהיה זו החברה שמקימה את מתקן ההתפלה שתממן חלק ניכר מעלות הצינור.

השר שלום אמר: "אני עומד פה נרגש ברגע חתימת ההסכם ההיסטורי להקמת פרויקט תעלת הימים. אנו מגשימים היום את חזונו של בנימין זאב הרצל חוזה המדינה, אשר כבר בסוף המאה ה-19 חזה את הצורך להחיות את ים המלח. מדובר בהסכם החשוב והמשמעותי ביותר מאז הסכם השלום עם ירדן וזהו המשך של הסכמי המים בין הצדדים.זהו שיאו של שיתוף-פעולה פורה וטוב מאוד בין ישראל וירדן שיסייע לשקם את ים המלח וייתן פתרונות לבעיית המים הירדנית ובעיות המים בערבה".