ארגון הג'יהאד העשיר ביותר בעולם כבר לא כל-כך עשיר

קנסות, מכירת תשתיות וקיצוצי סובסידיות: כך פותר דאע"ש את המחסור ההולך וגדל שלו במזומנים

דאעש בלוב / צילום: רויטרס
דאעש בלוב / צילום: רויטרס

בעבר נהג דאע"ש להעניש בצליפות שוט את המעשנים בשטחי סוריה שנמצאים בשליטתו, אך כיום הוא גובה מהם קנס של 65 דולר. המושלים המקומיים מטעם דאע"ש מפרקים מתקנים ממשלתיים כדי למכור את חלקיהם, ובעלי חנויות מתלוננים שלוחמי דאע"ש הפסיקו להוציא כסף בלי חשבון.

ארגון הג'יהאד העשיר ביתר בעולם כבר לא כל-כך עשיר, לדברי אזרחים סורים החיים תחת שלטונו. דאעש קיצץ את הוצאות הדלק ואת סובסידיות הלחם, והוא מגביר את מאמציו לחלץ מזומנים מהתושבים המקומיים. גם לוחמי דאע"ש חשים בלחץ הפיננסי.

"דאעש ספג פגיעה פיננסית כלשהי... משכורתם של חלק מהלוחמים קוצצה, כולל המשכורת של אחייני", סיפר תושב בעיר מיאדין במזרח המדינה. לדבריו, עקב הירידה לכאורה בהכנסות מאז מתקפת הבזק שביצע דאע"ש אשתקד, מתקשה הארגון לממן את התרחבותו הטריטוריאלית ואת הגידול במספר חבריו.

קשה לאמת את הטענות שדאעש מהדק חגורה. מהבחינה המבנית, דאעש מקפיד על שמירת סודיות, בייחוד לגבי מצבו הפיננסי. משרד החוץ של ארה"ב טוען כי לדאעש נכסים נזילים בשווי 500 מיליון דולר, אך ככל הנראה דאעש באמת מצמצם את ההוצאות, והדבר מקשה עליו לתפקד כחליפות האסלאמית שאותה הוא מתיימר לבנות.

עד כה לא השפיע מצב זה על יכולותיו של דאעש כארגון לוחם. לדברי FATF(Financial Action Task Force), ארגון בין-ממשלתי למאבק בהלבנת הון ומימון טרור, מגיעה עלות מימון לוחמי דאעש ל-10 מיליון דולר בחודש.

"עכשיו הם מתקשים יותר לשכנע את התושבים המקומיים בפיקציה שהם מנהלים מדינה", אמר דיפלומט מערבי בכיר שהשתתף בפגישות האחרונות של הקואליציה נגד דאעש. "אבל אם אתה חבר בדאעש, או אם אתה ארגון לוחם שקשור לדאעש, אז הכסף עדיין זמין".

אך כמה ממקורות ההכנסה הרווחים והישירים ביותר של דאעש הולכים ומתייבשים. לפני שהקואליציה פתחה במהלומות האוויריות, נהנה דאעש ממונופול על שדות הנפט הכבושים בסוריה ובעיראק - שתי מדינות שבכל אחת מהן הוא שולט בשליש מהשטח. הייתה לו שליטה בכל שרשרת האספקה: החל בהפקת הנפט הגולמי ובייצוא הסיטוני וכלה בזיקוק ובמכירת מוצרי דלק בשוק המקומי.

מאז החלה הקואליציה לפגוע בבתי הזיקוק המאולתרים ובשיירות להובלת הדלק, העביר דאעש את פעילות הזיקוק לידיהם של בני ברית מקומיים, וכעת הוא נשען אך ורק על הפקת נפט גולמי ומכירתו תמורת כ-20 דולר לחבית.

"בלי למכור דלק, אלא תוך הישענות על נפט גולמי בלבד, הם מאבדים כמחצית מהכנסות הנפט שלהם בעבר", אמר עובד במפעל גז במחוז דיר אזור במזרח סוריה.

האנליסט טורביורן סולטוודט מחברת הייעוץ הביטחוני וריסק מייפלקרופט מעריך כי ההכנסה היומית של דאעש מנפט צנחה ל-300 אלף דולר. אשתקד אמדו אנליסטים הכנסה זו ב-1-2 מיליון דולר ביום. "אני לא חושב שזה יוביל לקריסתם... אבל זה עלול להאיץ את התמוטטותם הפנימית", אמר סולטוודט.

גם ההזדמנויות לבזוז ולחטוף תמורת כופר נפש - שלהערכת סולטוודט הכניסו לדאעש כ-20 מיליון דולר אשתקד, ולהערכת FATF 45 מיליון דולר - הופכות נדירות יותר מכיוון שמתקפות הקואליציה מאיטות את התרחבותו הטריטוריאלית של הארגון.

דאעש, שאיבד מאות לוחמים במתקפות הקואליציה, גם משלם למשפחות 900 אלף לירה סורית (קרוב ל-4,000 דולר) תמורת כל בן הרוג, לדברי תושבי ראקה. בקרב על עיר הגבול קובאני בלבד נהרגו יותר מ-1,000 לוחמים, ותשלומים אלה יוצרים נטל פיננסי נוסף על הארגון.

אם לא די בכך, הרי ששורת מפקדים בכירים ושליטים מקומיים נמלטו, ומרביתם נטלו עמם מאות אלפי דולרים ולעתים אף מיליונים. בחודשים האחרונים הוצאו להורג לפחות חמישה נושאי תפקידים בדאעש בגין ניסיון להימלט עם סכומי כסף גדולים, לדברי תושבים מקומיים ועל-פי דיווחי המרכז הסורי לזכויות אדם, ארגון מעקב הפועל מבריטניה.

השקעות בחו"ל

פקיד בכיר לשעבר בדאעש, שביקש לשמור על עילום-שם מכיוון שנמלט מהארגון, אמר כי לדאעש עדיין יש ערימת מאגרים פיננסיים בחו"ל.

לארגון יש מספיק הכנסות כדי לשרוד, בעיקר משורת השקעות בחו"ל ומהמסים שהוא גובה מעסקים מקומיים. דאעש מקבל "כספים שהוא סוחט על בסיס חודשי מעסקים מקומיים, וכן מסים והעברות מחו"ל", לדברי הישאם אל-האשמי, אנליסט המתמחה בלוחמים אסלאמיסטים בעיראק.

"דאעש אינו בסכנת משבר כלכלי", אמר פקיד לשעבר. "יש להם מספיק כדי לשרוד שש שנים של מלחמה כזאת". המאמצים שעושה טורקיה לאחרונה להדק את הפיקוח בגבולות מקשים על השליחים המביאים כסף מחו"ל לחצות את הגבול, לדברי פעילים וכן לדברי חבר לשעבר בדאע"ש. תושבים מקומיים בסוריה מפרטים שורת סימנים שלדבריהם מצביעים על כך שדאע"ש מתחיל לחוש את הלחץ.

הארגון החל להטיל קנסות על חנויות שחזותן מוזנחת למראה. איש עסקים גדול מראקה - המשמשת למעשה כבירת דאעש בצפון סוריה - אמר לעיתונאי מקומי כי אולץ לשלם קנס של 50 אלף דולר בגין הפקעת מחירים, עבירה שבעבר נשאה קנס של 200 דולר ושני ימי מאסר. סוחרים מספרים שדאעש מוכר כעת למשקיעים פרטיים תשתיות - כגון מאפיות לחם ומרפאות - שהקים ממשל אסד.

עם זאת, אפילו בקרב סורים ששונאים לחיות תחת שלטון דאעש לא שוררת שמחה לנוכח סימני לחץ אלה. בעל חנות בדיר אזור סיפר כי בחודשים האחרונים התכווצה הכנסתו ב-50% - מקור לדאגה חמורה עבור תושבים מקומיים כמוהו, שמתקשים לשרוד על כמה דולרים ביום. "הלוחמים הזרים של דאע"ש לא קונים כל-כך הרבה", סיפר הסוחר. "לסורים כבר אין כסף. הכלכלה שלנו קרסה. אנחנו תלויים בלוחמים האלה. מבחינתנו המצב גרוע יותר".