נתנאל מצאה קברים בפסגת זאב; תבוטל הקמת 121 דירות?

מדובר ב-3 מגרשים בהם זכתה לפני כשנתיים ■ העודפים מבניית בנייני הדירות במתחם שועבדו לטובת אג"ח בהיקף 42 מיליון שקל, שהונפקה אשתקד

חברת הנדל"ן נתנאל גרופ דיווחה לאחרונה לבורסה כי בכוונתה לפנות למשרד הבינוי (לשעבר השיכון), על מנת שיפעל לבטל את זכייתה במכרזים בהם זכתה בחודש אפריל 2013, לרכישת 3 מגרשים בשכונת פסגת זאב בירושלים, ולהחזר תשלומים בגינם. זאת, לאחר שבעת ביצוע עבודות החפירה באחד המגרשים נתגלו בו קברים.

דירקטוריון החברה החליט לדרוש את ביטול המכרז לגבי המגרש בן 2.3 דונם, המיועד להקמת 68 דירות בשני בניינים, בו זכתה החברה תמורת 15.6 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח. החברה, שאף התקשרה בהסכם ליווי עם בנק אוצר החייל לטובת הפרויקט, מציינת כי הקברים התגלו במהלך חפירות שביצעה רשות העתיקות בתחום המגרש - עובדה שלטענת נתנאל לא הייתה ידועה לחברה, ולא היה לה כל זכר במסמכי המכרז או בחוזים שנחתמו בקשר למגרש.

נתנאל דורשת ממשרד הבינוי לבטל גם את זכייתה בשני מגרשים נוספים, בשטח 3.7 דונם, הצמודים למגרש שבו נתגלו הקברים, עליהם ניתן להקים 53 דירות בשלושה בניינים. אלו נרכשו תמורת 13.8 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח, ולגביהם טרם התקשרה החברה עם בנק מלווה. גורמים בחברה טוענים כי הבנייה על המגרש שבו נתגלו קברים היא בלתי אפשרית, ואין היתכנות כלכלית להקים פרויקט על שני המגרשים הנותרים בלבד. במשרד הבינוי מאשרים כי נבדקת פנייתה של נתנאל לגבי ביטול הזכייה במגרש שבו נתגלו הקברים, אך מסתמן כי אין עילה לביטול זכייתה בשני המגרשים הנוספים.

נתנאל גרופ, הנסחרת בשווי של כ-100 מיליון שקל ונמצאת בשליטת משפחת נתנאל, הנפיקה בפברואר 2014 איגרות חוב (סדרה ה') בהיקף נוכחי של 42 מיליון שקל, לטובתן התחייבה להעביר את העודפים שיתקבלו מהפרויקט שיוקם על המגרש שבו התגלו הקברים. בנוסף, התחייבה נתנאל לרשום שעבוד גם על העודפים שיתקבלו משני המגרשים הנוספים, לאחר שייחתם לגביהם הסכם עם בנק מלווה. שעבוד נוסף שנרשם לטובת המחזיקים הוא על קרקע בחולון, בשווי של כ-14 מיליון שקל, ובנתנאל מציינים כי בעקבות החלטתה לסגת מהמכרז בירושלים, היא תפעל בשיתוף פעולה עם הנאמן לקבל את אישור המחזיקים להחלפת הבטוחות לסדרת האג"ח.

יש לציין, כי בבדיקה שערך "גלובס" בחוברת המכרז שפורסם באתר רשות מקרקעי ישראל, עלה שבניגוד לטענת החברה מצוין בו כי "ידוע לזוכה במכרז כי בתחום התוכנית מצוי אתר ארכיאולוגי", וכי "במסגרת התקשרות של רשות העתיקות עם משרד הבינוי, תבצע רשות העתיקות חפירות בדיקה במקרקעין".

עוד צוין בסעיף הרלוונטי בחוברת המכרז, כי "הזוכה מצהיר ומתחייב לשאת על חשבונו בכל ההוצאות הקשורות בעלות הביצוע של הפיקוח, חפירות הבדיקה וחפירות ההצלה במקרקעין, בהתאם להוראות התוכנית ועל פי כל דין". כן הודגש כי "הזוכה מצהיר ומתחייב כי אין ולא תהיינה לו כל תביעות, טענות או דרישות מכל סוג שהוא, כלפי המינהל או המשרד". בנוסף, מציינים בחוברת המכרז כי לא תהיה לזוכה כל תביעה לביטול המכרז או לפיצוי כספי.

מחברת נתנאל נמסר כי "הקרקע בה זכתה נתנאל במסגרת מכרז של משרד השיכון ושנתגלו בה הקברים, טרם נמסרה לחברה באופן פורמלי והיא עדיין נמצאת בידי המשרד, שביצע מול רשות העתיקות את חפירות ההצלה. משרד השיכון לא ידע בעת קיום המכרז שמתחת למגרש קיים בית קברות, ולכן ביצע את החפירות על מנת לבדוק האם ישנן עתיקות שאינן מאפשרות בנייה על המגרש".

ממשרד הבינוי נמסר: "חברת נתנאל מבקשת להחזיר את המגרש בו התגלו קברים, ומחוז ירושלים במשרד הבינוי יעביר את המלצתו ללשכה המשפטית, וכמקובל הבקשה תובא לדיון. לפי בדיקה ראשונית שנעשתה, אכן במגרש 17 בפסגת זאב מערב בירושלים התגלו כ-200 קברים, אשר נתון זה לא היה ידוע למשרד הבינוי.

מצבו של המגרש והיתכנות הבנייה עליו נבחנים על ידי אנשי המקצוע במשרד, בהתאם לנתוני המקרה הספציפי, ויוצע פתרון בהתאם למצב העובדתי והמשפטי. לגבי מגרשים אחרים, 20-21, שוב, מבדיקה ראשונית דומה כי היזם תלה אותם אחד בשני, אך זוהי תלות שיצר היזם ולא בשל החוזה מולו. החלטה תתקבל עם קבלת כל הפרטים ולאחר הבדיקה המשפטית".