מבחן דרכים: מרצדס S500 פלאג-אין הייבריד - פאר חסכוני

מרצדס S500 פלאג-אין הייבריד מאיצה מ-0 ל-100 ב-5.2 שניות, מציגה חסכוניות מרשימה בדלק, ומציעה שלל פינוקים כמו חימום ההגה בחורף ומיזוג המכונית לפני הנסיעה בקיץ

זה היה מסע קצר בין פסגות מרשימות של הישגים אנושיים. תחילתו בקופנהאגן - "בירת האקולוגיה האירופית". המשכו, בנהיגה אל העיר מאלמו בשבדיה, על פני אחד הגשרים המרהיבים בעולם. שמונה קילומטרים אורכו, והוא מחבר בין דנמרק לשבדיה. ומן הגשר המונומנטלי הזה ניתן לצפות בעוד מפעל אנושי מרשים; חוות-ענק של טורבינות-רוח השתולות בקרקעית הים, וחולבות מרוחות הים הפעלתניות את האנרגיה הטמונה בהם. נתח נכבד מצריכת האנרגיה של קופנהאגן מגיע מן הוונטילטורים הפוטוגניים הללו.

וכמובן, המכונית בה נהגתי. מרצדס S קלאס, ששמה המלא הוא S500 פלאג-אין היבריד. הקוראים הנבונים ודאי הבינו כי באקולוגיה ובחסכנות עסקינן, ושוחרי הרכב שביניהם כבר פוערים פיהם בפיהוק אדיר של שיעמום. וכי מה כבר אפשר לצפות מהיברידית נחנחית, שכל תכליתה להשביע את רצונם של שוחרי אקולוגיה חמצמצים? ובכן, כדי לעצור את פיהוקיהם בעודם באיבם, להלן כמה מספרים די מפתיעים: המהירות המירבית היא 250 קמ"ש, שהוגבלה כמקובל באמצעים אלקטרוניים מרושעים. אבל התאוצה לא הוגבלה אלקטרונית, ולכן הנחנחית הזאת מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.2 שניות. כמו פורשה בוקסטר. כמו פורשה קיימן. לא הייתי מציע להן, וגם לא לפורשה פאנאמרה, להתחרות עם ה-S500 בהאצות ביניים.

משקלה של המרצדס הזאת עולה על 2.2 טון. אורכה יותר מחמישה מטרים, (היא מיוצרת רק עם בסיס הגלגלים הארוך של ה-S). בקיצור, לוויתן מגודל המצליח לשייט במהירות של דולפין על סטרואידים. איך? התשובה טמונה בשאלה. בגלל שהוא אקולוגי ומבקש להציל את העולם, הוא משתמש (גם) במנוע חשמלי.ובגלל שהוא חכם, הוא יודע להפיק מן המנוע המחושמל את מיטבו, ולנצל עד תום את תכונתו המבורכת לייצר המון קג"מים החיוניים לתאוצה, כבר מן הסל"ד הראשון. אין בעולמנו מנוע בנזין, דיזל, טורבו, או אפילו רקטי, שיודע לעשות את הטריק המלהיב הזה.

מרצדס
 מרצדס

כדרך ההיברידים, טמונים שני מנועים ב-S500: מנוע בנזין V6, ומנוע חשמלי הנטען מן הבנזינאי, מהשקע הביתי, ועוד מעט גם בטעינה אלחוטית, (בעיניי ראיתי). יחדיו הם מייצרים 442 כוחות סוס ו-65 קג"מים זמינים וצייתנים. מכמני הכוח הללו יודעים לבצע את הביצועים המצויינים לעיל, אך הם יודעים גם להסתפק בתצרוכת דלק של - נא לפעור עיניים גדולות - 35 קילומטרים לליטר, ו-65 גרמים של 2CO לכל קילומטר!

חשוב להבהיר, מדובר בנתוני יצרן ובתנאי מעבדה. לצורך קביעתם בוצעו גם לא מעט חישובים שונים ומשונים. בעולם המציאות הקר והאכזר, יקשה מאוד להגיע לנתונים שכאלה. אך במבחנים ריאליסטיים שנערכו למכונית, היא הגיעה די בקלות לתצרוכת של 20 קילומטר לליטר. די מדהים. לחסכנות המופלגת הזאת אחראי החידוש הגדול של מרצדס: מערכת חדשה, מאוד נבונה, האחראית להרמוניה השוררת בין צמד המנועים. היא זו היודעת להפיק מהם את יכולותיהם במירב היעילות והנעימות, ואם רוצים - גם החסכנות.

צמד רעיונות המשולבים במערכת הזאת ומעניקים לה בינה יתרה, שבו את ליבי. האחד, שילוב הנווט הלווייני במערכת חיסכון הדלק. השני, דוושת מיצערת (כלומר "הגז") היודעת לחלוק מידע רדארי עם הנהג. ממש כך.

להלן הסבר: כאשר המסלול מתוכנת בעזרת הנווט, יודעת המערכת לנתח את התוואי שנבחר, למצוא היכן דרושה תוספת כוח (עליות), היכן ניתן לחסוך באנרגיה (ירידות), והיכן ראוי לעבור לנהיגה חשמלית טהורה (סביבות אורבאניות). המידע החיוני הזה מוזרם אל המחשב, שמתאים את המערכת כולה אל תנאי הדרך, ובורר את השילוב היעיל והחסכוני ביותר של בנזין וחשמל.

נחמד, מקורי ונבון. דוושת "הגז" מקבלת מידע ממערכת ראדאר הבוחנת את המתרחש בכביש שלפני המכונית, ולכן יודעת מתי אין טעם להטריד את המנועים כי רכב איטי מתנהל מקדימה, ומתי הכביש פנוי. בדוושה מותקן רטט חרוץ, וזה מודיע ברטיטותיו לרגלו של הנהג מתי כדאי לו להרפות מן הדוושה, להניח למכונית לשייט בניחותא ולחסוך בדלק ובחשמל.

אך בל נשכח את פנים המכונית. רבות כבר נאמר על הפינוק וההידור המוחלטים של המרצדס S קלאס. ללא כל היסוס מגיע לה התואר "מכונת הנסיעה המושלמת". מן הכריות הרכות המפנקות את עורפם של הנוסעים ועד לממשק המשתמש שראוי לסופרלטיבים שעדיין לא הומצאו.

מן העיצוב והגימור הפנימיים שמרחיבים את העין ואת הלב, ועד למערכות הקול, הניווט, בקרת האקלים ועזרי הבטיחות והנהיגה. וב-S500 נוספה עוד מערכת אחת, שיש בה אפילו קצת הגזמה: הנהג יכול להודיע למכונית (באמצעות מערכת הקונקט של מרצדס) מתי הוא מתעתד לצאת לדרך, והיא תמזג עבורו את המכונית מבעוד מועד לטמפרטורה המבוקשת. בקיץ היא גם תאוור את המושבים, ובחורף היא תחמם גם את הההגה ואת משענות היד... האמנם אין גבול לפינוק?

העתיד הנראה-לעין, יודעים כולם, טמון במכוניות ההיברידיות. האם הן תגאלנה את העולם? לא ברור. כל עוד רובו המכריע של החשמל העולמי מיוצר מדלק מאובנים, המכוניות ההיברידיות לא תחוללנה שינוי דרמטי. אך יצרניות הרכב, קשובות לרחשי ליבה של החברה, החליטו כי זו הדרך ללכת בה. כך גם מרצדס. צי ההיברידיות שלה כבר די עשיר, והוא עומד להתרחב עוד. גרסאות היברידיות ימלאו את התפריט, מן הקטנות והצנועות, ועד לפסגת הפאר. על הפסגה הזאת ניצבת עתה ה-S500.

למרות משקלה, למרות מימדיה, למרות שליחותה האקולוגית ולמרות תקינותה הפוליטית המופלגת, ריחפה ה-S500 על כבישי דנמרק ושבדיה בנינוחות מוחלטת, במהירות מפתיעה, בזריזות עוד יותר מפתיעה, ובשפע מעורר השתאות של פאר, הדר, איכות ופינוק.

ולכן אין ספק: זו המכונית המושלמת למיליונר המבקש לעצמו את המיטב שבמיטב, בעודו מודיע לזולתו שהוא גם מאוד דואג להישרדות המין האנושי.

הכותב היה אורח חברת מרצדס

מתחרות היברידיות

ב.מ.וו 7 אקטיב

הגרסה ההיברידית של ב.מ.וו סדרה 7 עדיין לא נטענת - גרסה כזו תופיע רק בסוף השנה. אבל יש לה מנוע V6 בנפח 3 ליטר ומנוע חשמלי חזק שמייצרים 354 כוחות סוס בריאים ומאיצים את הלימוזינה ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות בלבד. צריכת הדלק היא כ-15 ק"מ לליטר.

ריינג'ובר SDV6

חובבי כביש-שטח ירוקים ייהנו מהגרסה ההיברידית של הריינג'רובר המפואר. כאן מקבלים דווקא מנוע V6 דיזל, שבשילוב עם מנוע חשמלי וסוללה רצינית מייצר הספק רציני של 340 כ"ס ומומנט מרשים של 60 קג"מ ב-2000 סל"ד. ויש גם הנעה כפולה משוכללת.

טסלה מודל S

מכונית הדגל של טסלה מדלגת על השלב ההיברידי ומציעה הנעה חשמלית נטו. גרסת העל נעזרת במערך משודרג של סוללות ומציעה הספק של 422 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ. למרות משקל עצמי של יותר מ-2 טון היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות. תא הנוסעים מרווח