עזריאלי יהרוס את רמלה

הקניון העירוני שנפתח בעיר רמלה יגרום לה רק רע

סוף כל סוף נפתרו הצרות בעיר רמלה. תשכחו מהגירת התושבים החזקים לערים אחרות, את העובדה שהשכר הממוצע בעיר עומד על 6,200 שקל בלבד בחודש, שאחוז הזכאים לבגרות בקושי חוצה את ה-50%, ושהעיר מדורגת 4 מ-10 בסולם הכלכלי-חברתי (דירוג פריפריאלי לעיר המרוחקת רק 20 דקות מתל-אביב).

סוף כל סוף יש "עזריאלי" ברמלה. קניון של 23 אלף מ"ר, 150 חנויות. וכמו שאמרה יו"ר קבוצת עזריאלי, דנה עזריאלי, בפתיחה החגיגית בשבוע שעבר, "הקניון יתרום לחוויה חדשה ברמלה, להשבחה נדל"נית ולשינוי סביבתי".

חוויה? השבחה? שינוי? הרי הקסם שעוד נותר ברמלה (וכן, יש בה לא מעט קסם), שהשאיר לה סיכוי לשוב מתישהו לדרך המלך, קשור בין השאר לכך שלא היה בה עד כה קניון ששאב מהרחובות את כל המסחר (למשרדים זה כבר קרה, כשהקימו לפני כמה שנים את קריית הממשלה המנותקת). תראו איזה מותג נהיה כאן מ"שוק רמלה-לוד", שעורך מדי שבוע סיבוב מוצלח ברחבי הארץ.

ואל תטעו, לסוחרים המקומיים ברחובות העיר יהיה קשה מאוד לשרוד מול הכוח של פוקס וקסטרו בקניון החדש.

אנחנו כמובן לא מחדשים כלום. אפשר לראות מה קרה למסחר העירוני בחיפה או בפתח-תקווה פתיחת הקניונים המפלצתיים שם.

אבל הערב (ב') תחגוג דנה עזריאלי פתיחת קומה נוספת בקניון איילון, "30 שנה אחרי שאביה, דוד עזריאלי, פתח שם את הקניון הראשון בארץ ועשה היסטוריה".

לא מזמן שאלנו את מהנדס העיר רמת-גן חיים כהן, שבשנות ה-80 היה מנהל מחלקת התכנון בעירייה, מהי הטעות התכנונית הגדולה שלו. קניון איילון, הוא אמר. הגאווה הגדולה של עזריאלי, האבא ז"ל והבת.

"אילו הייתי יודע את מידת הפגיעה של הקניון בחיי המסחר ברחובות הרצל וביאליק, לא הייתי פועל להקמתו", הודה כהן. "הקניון הוא רע, משום שהוא מרוקן את רחובות העיר ומחדיר שימושים נחותים וירודים למרכזה. הוא רע, משום שקניון נחשב מוצלח אם אנשים קונים בו מעבר לצרכים שלהם, וכך הוא מגדיל את יוקר המחיה ומקטין הכנסה פנויה. שום קניון לא גרם לפיתוח חיובי סביבו".

אז נכון שאי-אפשר להתעלם מנכס שמניב ארנונה של מיליוני שקלים בכל שנה. אין ספק שהקניון החדש של עזריאלי ברמלה יעשה טוב לקופה המדוללת של הרשות המקומית.

אבל תנופה לעיר? לא ממש. ובסופו של יום, למי שאולי שכח במה מדובר - מדובר בקניון. לא פתחו בשבוע שעבר ברמלה אוניברסיטה חדשה או מפעל של אינטל.