לוסי אהריש, מפתח כיפת ברזל: רשימת מדליקי המשואות

בטקס הממלכתי בערב יום העצמאות, שיתקיים בסימן "ישראלים פורצי דרך", ידליקו משואות אנשים שתרמו לחדשנות במדע, ביטחון, כלכלה, רפואה ועוד, ובהם גם מפתח אפליקציית WAZE ומפתחת תרופה לאלצהיימר

לוסי אהריש / צילום: איל יצהר
לוסי אהריש / צילום: איל יצהר

שרת התרבות והספורט לימור לבנת, העומדת בראש ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים, אישרה היום (א') את רשימת האנשים שידליקו את המשואות בטקס הממלכתי לנעילת יום הזיכרון ולפתיחת אירועי יום העצמאות בהר הרצל בחודש הבא.

בין 14 הנבחרים להדליק משואות בטקס, שמתקיים השנה בסימן "ישראלים פורצי דרך", נמצאים בין היתר ממציא ומפתח מערכת "כיפת ברזל", ד"ר דני גולד; בעלי רשת השיווק רמי לוי; וכן רב"ט דן קורקובסקי, חייל אוטיסט המשרת כמפענח באגף המודיעין.

הוועדה הציבורית שבחרה את מדליקי המשואות נימקה את בחירתו של ד"ר גולד בכך שמערכת "כיפת ברזל" הוכיחה את תרומתה העצומה בהגנה על חייהם של תושבי ישראל. "ד"ר גולד יזם את הרעיון והתווה את הדרך למימושו בכישרון יצירתי, בתעוזה ובהתמדה", כתבו חברי הוועדה. "מערכת 'כיפת ברזל' שבמבצע 'צוק איתן' השיגה יותר מ-90% הצלחה, הוכיחה כי ישראל יכולה להגיע לשיאים מדהימים ביכולותיה הטכנולוגיות וזכתה לשבחים רבים בעולם".

רמי לוי נבחר בשל היותו פורץ דרך בעולם העסקים. "יוזמתו האמיצה של רמי לוי אילצה את רשתות המזון הגדולות בישראל להוריד מחירים בעקבותיו ולנהל תחרות המיטיבה עם הלקוחות", כתבו חברי הוועדה בנימוקיהם. "הוא הוכיח כי אפשר לשלב השקפת עולם חברתית עם הצלחה כלכלית, מתוך שאיפה לסייע לציבור הרחב לחסוך בעלויות הצריכה ולתרום לצמצום פערים בחברה".

עוד נבחרה להדליק משואה בטקס אליס מילר, שנאבקה לפתיחת קורס טיס בצה"ל לנשים, ועתירתה לבג"ץ נגד משרד הביטחון ונגד צה"ל הפך אותה לסמל לשוויוניות מגדרית בצה"ל. "בזכות מאבקה התקדימי של אליס מילר נפתחו בפני חיילות רבות הכשרות ומסלולי לחימה. למאבקה יש השלכה על השגת שוויון מגדרי בחברה הישראלית האזרחית כולה", כתבו חברי הוועדה.

עוד ברשימת מדליקי המשואות: אהוד שבתאי, ממפתחי אפליקציית הניווט WAZE; העיתונאית הערביה-ישראלית לוסי אהריש (שהתראיינה לאחרונה למגזין "פירמה" של "גלובס"); פרופ' מרתה וינשטוק-רוזין, מדענית וחוקרת שפיתחה תרופה לטיפול באלצהיימר; רפי מהודר, מהנדס פיתח את טכנולוגיית הטפטפות; הזמר הים-תיכוני אביהו מדינה; סימה שיין, האישה שכיהנה בתפקיד הבכיר ביותר במערך הביון הישראלי; גל לוסקי, מייסדת ומנכ"לית ארגון IFA המעניק סיוע הומניטרי במקומות מוכי אסון; ומלכה פיוטרקובסקי, פורצת דרך בלימוד הלכה ותורה בקרב נשים.

"אני מברכת את 14 הישראלים פורצי הדרך, כל אחד בתחומו, שנבחרו השנה להדליק את המשואות", אמרה השרה לבנת לאחר שאישרה את הרשימה. "כל אחת ואחד מהם תרם בתחומו תרומה משמעותית לצמיחתה הכלכלית, עוצמתה הביטחונית ומיצובה של ישראל בזירה הבינלאומית כמדינה מובילה ומתקדמת".

לדבריה, קשה לדמיין את ישראל של ימינו ללא תרומתם של אנשים אלה. "טקס הדלקת המשואות השנה הוא הזדמנות להביע את הערכת המדינה ותודתה לאותם ישראלים שבפרי מוחם ורוחם, כושר המצאתם וחדשנותם, שינו במקרים רבים ללא היכר לא רק את ישראל אלא את האנושות כולה, והפכו את העולם למקום טוב יותר, בטוח יותר, מעניין ומתקדם יותר".