בגלל התערבות נתניהו: פרס ישראל לספרות לא יחולק השנה

בג"ץ דן בעתירת אמנים נגד חלוקת פרס ישראל לספרות בטענה כי התערבות נתניהו גרמה לפגם בהליך ■ השופטת חיות: "הנימוק שנתן רה"מ היה פוליטי"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

פרס ישראל לחקר הספרות לא יוענק השנה - כך קבע בג"ץ בדיונו הבוקר (ב') בעתירה שהגישו אמנים בדרישה לבטל את הפרס, בטענה כי הוא "זוהם" בהתערבות פוליטית של לשכת ראש המשלה. בכך הגיעה לסיומה החלקי הפרשה שהחלה בהתערבותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בקביעת הרכב ועדת השיפוט לפרס ישראל בחקר הספרות.

נתניהו, בהשתמש בסמכותו כממלא-מקום שר החינוך באופן זמני, לאחר פיטוריהם של שרי יש עתיד מממשלתו לקראת הבחירות, ביקש לפסול שניים מחברי ועדת השיפוט, פרופ' אריאל הירשפלד ופרופ' אבנר הולצמן. מאחורי הפסילה עמדה ההנחה שוועדת הפרס מוטה פוליטית ועלולה לבחור במועמדים שאינם מקובלים על ראש הממשלה.

בעקבות פיטורי הירשפלד והולצמן התפטרו שאר חברי הוועדה, ובעקבותיהם התפטרו גם חברים בוועדות השיפוט של פרס ישראל בספרות, בשירה ובקולנוע, וכן מספר מועמדים הסירו את מועמדותם.

העותרים פנו לאמנים שהסירו מועמדותם ולשופטים המתפטרים מוועדות הפרס השונות בבקשה שישמיעו קולם בבג"ץ.

בדיון בעתירת האמנים קבע בג"ץ הבוקר כי "בכך שנחשפו שמות השופטים נפל פגם בהליך". השופטת אסתר חיות והשופט חנן מלצר הסבירו כי סיום כהונתו של נתניהו כממלא-מקום שר החינוך לא מאפשרת הקמת ועדה חלופית, שבה יישב שר מכהן שיוכל לאשר את מינויים של חברי ועדת הפרס.

השופטת חיות מתחה בדיון ביקורת על התנהלות נתניהו: "המשמעות היא שבגלל אילוצי המועדים יש לעשות את המינוי, ויש גורמים מקצועיים שניתן להישען עליהם, ותשתדל לא לערב פוליטיקה. הנימוק שנתן ראש הממשלה היה פוליטי", אמרה.

למרות שהחשיפה הגיעה גם לתחומים האחרים, הוחלט שלא לבטל את מתן הפרס, מאחר ששמות שופטי הפרס לא פורסמו ברבים.

נתניהו: "מונו לוועדה גורמים אנטי-ציוניים"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הורה באמצע פברואר לראש הממשלה לא לעסוק עוד בהרכב הוועדה.

לפני כחודש התייחס נתניהו לסוגייה בעמוד הפייסבוק שלו וכתב כי הרכב הוועדה הבוחרת את הזוכים בפרס ישראל "חייב להיות מאוזן ולשקף נאמנה את מגוון הזרמים, העמדות והרבדים המרכיבים את החברה הישראלית".

"במשך השנים מונו לוועדה הבוחרת יותר ויותר גורמים קיצוניים בעמדותיהם, ובהם גורמים אנטי-ציוניים - למשל כאלה התומכים בסרבנות לשרת בצה"ל - ופחות מדי נציגים אותנטיים של חלקים נרחבים אחרים בעם", כתב נתניהו.

"לעיתים קרובות מדי, נדמה היה שחברי הוועדה הקיצוניים מחלקים את הפרסים לחבריהם, בשיטת חבר מביא חבר", המשיך ראש הממשלה. "מי שלא מזוהה עם הקו שלהם, מי שלא שייך לקליקה שלהם, התקשה מאוד להשתלב בוועדת הפרס או לקבל את הפרס. פרס ישראל הוא של כל עם ישראל, ועליו לייצג את כל חלקי העם. המצב הקיים חייב להשתנות".