זבז'ינסקי: "התועלת מהורדת הריבית לא מצדיקה הסיכונים"

הכלכלן הראשי של מיטב דש: בנק ישראל לא מעריך נכון סיכוני הנדל"ן והאג"ח הקונצרני ■ על ההחלטה להוריד ריבית לשפל של 0.1%: "המשקיעים רגישים להורדת ריבית, מיליארדי שקלים יצאו מהקרנות הכספיות"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, טוען כי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מעריכה באופן שגוי את הסיכונים בשוק הנדל"ן והאג"ח הקונצרני. כתוצאה מהערכות שגויות אלה החליטה הוועדה על צעד שהתועלת ממנו אינה מצדיקה את הסיכונים הכרוכים בו, אמר זבז'ינסקי בשיחה עם "גלובס" על רקע פרסום הפרוטוקולים של דיוני הוועדה בהחלטתה להוריד את ריבית בנק ישראל למארס לשפל הסיטורי של 0.1%.

לגבי הסיכון בשוק הנדל"ן ציין זבז'ינסקי כי הוועדה התבססה על ההנחה שהגידול ברכישת דירות מגיע מקרב זוגות צעירים - בעקבות ביטול יוזמת מע"מ אפס - ולא מקרב משקיעים וספקולנטים. בהודעת הבנק אף נאמר כי "חלק מהחברים הדגישו כי מספר העסקאות בקרב המשקיעים אינו עולה על אף שבנק ישראל הפחית את הריבית פעמיים במהלך 2014".

זבזי'נסקי ציין כי הנתונים אינם עולים בקנה אחד עם הנתונים שפרסם אתמול הכלכלן הראשי באוצר יואל נוה שלפיהם חל זינוק של 33% בחודש ינואר ברכישת דירות על ידי משקיעים לעומת דצמבר 2014, וכי חלקם של המשקיעים בשוק רוכשי הדירות מגיע כיום ל-30%. "המשקיעים מאוד רגישים להורדת הריבית, בטח להורדה האחרונה", טען זבז'ינסקי, "אנחנו רואים יציאה של מיליארדים מהקרנות הכספיות. לאן זה הולך? לקרנות אג"חיות, לפיקדונות עו"ש ולשוק הנדל"ן".

לגבי גישת הוועדה המוניטרית להערכת הסיכון באג"ח קונצרניות טוען זבז'ינסקי כי הוועדה שוגה כשהיא בוחנת את רמת הסיכון רק לפי המרווח בין האג"ח הקונצרניות לאג"ח מדינה. "כשהתשואות הן כל כך נמוכות ואפילו שליליות, הפיצוי על הסיכון מתקבל מהתשואה האבסולוטית ולא מהמרווח. בנק ישראל צריך להסתכל על התשואה האבסולוטית של האג"ח הקונצרני", הוסיף הכלכלן, "בסיכומו של דבר אפשר לומר שהתועלת מהמהלך אינה מצדיקה את הסיכונים".