כל בתי החולים פרסמו מכרז למינוי מבקרי פנים - חוץ משיבא

ביה"ח מסביר את התנהלותו בחשש מהוצאות השכר הכרוכות במינוי גורמים במערכת הבריאות: המינוי חשוב לנוכח התחקירים על בית החולים

בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי
בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי

המרכז הרפואי שיבא (תל השומר) הוא בית החולים הממשלתי היחיד בארץ שלא פרסם עדיין מכרז למינוי מבקר פנים, אף שחלפה כבר שנה מאז התקבלה ההחלטה בעניין מצד נציבות שירות המדינה ומשרד הבריאות. כך נודע ל"גלובס". בשיבא הסבירו לנציבות כי הם נמנעים מפרסום המכרז בשל החשש כי הוצאות השכר שכרוכות בדבר יפגעו בבית החולים, זאת למרות ששיבא הוא היחיד מקרב בתי החולים הממשלתיים שמצוי בעודף תקציבי.

החלטת הרגולטור התקבלה במארס 2014 ולפיה עד ספטמבר של אותה שנה כל 11 בתי החולים הממשלתיים אמורים היו למנות לראשונה מבקרי פנים - בדומה למקובל בגופים ציבוריים אחרים ובהתאם לביקורת שהשמיע בעבר בעניין משרד מבקר המדינה. חוזר בעניין פורסם על ידי הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה ומי שהוביל מטעמה את המהלך, יוני דוקן.

בקיץ האחרון חשף "גלובס" כי שורה של מנהלי בתי חולים ובראשם מנהלי המרכזים הגדולים מתנגדים למהלך ומנסים לטרפד אותו. בין היתר, ביקשו המנהלים להפחית את דרגת השכר של המבקר (מה שיצר חשש כי הדבר נועד למנוע מינוי של אדם מקצועי ומנוסה) ולשנות את דבר כפיפותו למבקרת הפנים של משרד הבריאות.

באוקטובר האחרון חשף "גלובס" כי מנהלי בתי החולים ונציבות שירות המדינה הגיעו להסכמה, ולפיה חצי מהתקן למשרת המבקר ימומן על ידי המדינה. בנוסף הוסכם כי בצד כפיפות מקצועית למבקרת הפנים של משרד הבריאות, יהיה מבקר הפנים כפוף מבחינה ארגונית למנהל בית החולים ויאשר מולו את תוכנית העבודה השנתית. הסכמה זו שנויה במחלוקת ועוררה תרעומת מצד איגוד מבקרי הפנים.

לאחר ההסכמה בין הצדדים, כל בתי החולים הממשלתיים למעט שיבא, פרסמו מכרזים והם מצויים בשלבים מתקדמים למינוי מבקר. למעשה, בארבעה בתי חולים כבר הסתיימו ההליכים ומונו מבקרים: ברמב"ם, בפוריה, בהלל יפה ובאסף הרופא. למרות הנכונות של המדינה לממן חצי מעלות המשרה ועל אף מספר התרעות חוזרות מצד נציבות שירות המדינה, בהנהלת שיבא הבהירו כי אין להם כוונה לפרסם מכרז בעניין עד שיגיעו למסקנה שיש ביכולתם לעמוד בהיבט התקציבי.

גורמים במערכת הבריאות טוענים כי מינוי של מבקר פנים חשוב וחיוני שבעתיים דווקא במקרה של שיבא. זאת, לאור שורה של תחקירים שפורסמו "בגלובס" אשר הצביעו על מנהל לא תקין לכאורה. אחד מנושאי התחקירים, נזכיר, הופיע באריכות גם בדוח מבקר המדינה, ולפיו הנהלת שיבא הסבה על דעת עצמה מגורי סטאז'רים השייכים למשרד השיכון ולעמידר, לטובת הלנת תיירי מרפא.

בשיבא העדיפו שלא להגיב לידיעה.