חברות הסלולר הוותיקות מאטות השקעות בדור 4

ספקים ומקורות בכירים בתעשייה מדברים על האטה ופריסת ההשקעות לאורך יותר זמן כתוצאה ממצב השוק ■ בכיר בתעשייה: כל החברות יעברו להפסדים בסוף השנה

האטה משמעותית צפויה בקצב ההשקעות בדור הרביעי, כך אומרים מקורות בכירים בענף הסלולר. באופן רשמי החברות הסלולריות מכחישות שבכוונתן לעצור השקעות אך לגלובס נודע שאצל חלק מהחברות גם אם לא מדובר בעצירה ממש, הרי שהפריסה תתנהל באופן הרבה יותר איטי ומדוד ממה שתכננו בשנה שעברה.

פרטנר כבר פרסה 1,250 אתרי דור רביעי בשנה שעברה ונראה שהשנה החברה תאט מאד את קצב הפריסה לאחר שרשת הדור הרביעי שלה כבר מגיעה לכל אזורי הביקוש. סלקום נמצאת עם 700 אתרי דור רביעי ומקורות בשוק מספרים שהחברה החליטה לא לרוץ עם המשך הפריסה, ושהדגש כרגע בחברה הוא על ההשקעות בתחום הטלוויזיה. לפלאפון יש 400 אתרים והיא ממשיכה בפרויקט אך לא בקצב שרצתה.

הסיבה המרכזית להאטה בהשקעות ופריסת הדור הרביעי נעוצה בהמשך החרפת השחיקה במחירים כתוצאה מהתחרות בשוק, והחשש הסביר מאד שהחברות הסלולריות הוותיקות יעברו להפסד בסוף השנה. הדוחות של פרטנר שפורסמו אתמול לשנת 2014, ובמיוחד תוצאות הרבעון הרביעי, הדגישו עד כמה החברות נמצאות במצב רגיש ועד כמה השחיקה בתזרים המזומנים מסוכן.

הדור הרביעי בסלולר בישראל מפגר אחר רוב מדינות העולם המערבי עקב טעויות קשות שנעשו במשרד התקשורת בשנים האחרונות. שר התקשורת הקודם גלעד ארדן ומנכ"ל משרדו אבי ברגר, החליטו להוציא את העגלה מהבוץ ולשחרר תדרים לחברות אלא שהמצב בשוק הסלולר איבד את האיזון והתחרות האגרסיבית מצד השחקניות החדשות שלא נדרשות להקים ולתחזק רשתות, מאפשר להם להוריד מחירים ולפגוע קשה בחברות הוותיקות.

התוצאה היא שלחברות הוותיקות מתחיל להיגמר הכסף כדי להמשיך ולממן את פעילותן במתכונת הקיימת של אחזקת רשתות, סניפים, מערך שירות לקוחות נרחב וכו'. הסנונית הראשונה אתמול הייתה פרטנר שהודיעה שהיא שוקלת להפסיק למכור ציוד קצה ב-36 תשלומים עקב בעיה בהון החוזר, וניתן להניח שהמצב אצל יתר החברות יהיה דומה.