כת"ב בהסכם מסחור עם נוברטיס במוצר שנרכש מלן בלווטניק

Mnemosyne, חלק מהפעילות האמריקאית שרכשה כת"ב מבלווטניק, תקבל 6 מיליון דולר מקדמה, תשלום אבני-דרך בסך 380 מיליון דולר ותמלוגים של 10%

חברת Mnemosyne המוחזקת ב-44% על-ידי חברת השקעות הביומד הבורסאית כת"ב , חתמה היום על הסכם עם חברת התרופות הבינלאומית נוברטיס למסחור המוצר של מנמוזין, תרופה למחלות פסיכיאטריות ונוירולוגיות כמו סכיזופרניה, דיכאון, אוטיזם וסינדרום רט ("מלאכיות הדממה").

על-פי ההסכם, המוצר יעבור לבעלות נוברטיס, והיא תיקח על עצמה את כל תהליך פיתוח התרופה, כולל המימון שלה בסכומים שתמצא לנכון. בתמורה, היא תשלם למנמוסין 6 מיליון דולר מקדמה, כ-380 מיליון דולר תמלוגים במקרה שהמוצר יעבור מספר אבני-דרך (180 מיליון דולר בקשר עם ניסויים והבאת המוצר לאישור, ועוד 200 מיליון דולר אבני-דרך הקשורות בהשגת יעדי מכירות), ועוד 10% תמלוגים מן ההכנסות. בעקבות ההודעה עלתה מניית כת"ב 4%, והחברה נסחרת לפי מחיר של 646 מיליון שקל בבורסה בתל-אביב.

מבחינת תעשיית הביומד הישראלית, מדובר בהסכם יוצא דופן עבור מוצר הנמצא בסך הכול בשלב הפרה-קליני בתהליך הפיתוח שלו, כלומר עדיין בניסויים בבעלי חיים. עם זאת, בתעשייה הבינלאומית עסקאות בגודל כזה ובשלב הזה הפכו יותר נפוצות בשנים האחרונות, בתחומי המחקר החמים.

מנמוסין היא אחת מ-3 החברות שרכשה כת"ב במסגרת עסקה עם בעל השליטה שלה, לן בלווטניק, השולט בה באמצעות כלל תעשיות. החברות שהוחזקו על-ידי Acess Bridgegap הפרטית של בלווטניק עברו לידי כת"ב לפני כשנתיים, וזאת בשל רצונו לרכז את פעילות הביומד שלו במקום אחד.

תנאי התשלום בעסקה היו נוחים לכת"ב, בעיקר בהסתכלות בדיעבד, אם לוקחים בחשבון את העסקה שנחתמה היום: כת"ב התחייבה לשלם 7.3 מיליון דולר עבור ההחזקות של בלווטניק ב-3 החברות, אולם מועד התשלום בפועל נדחה ל-12.5 שנה ממועד החתימה (10.5 שנים מהיום). הסכום צובר ריבית של 2.7% בשנה, אך גם ריבית זו תשולם באותו מועד עתידי. יצויין כי אירועים מהותיים בחברות (אשר הסכם כמו זה שנחתם עשוי להיות אחד מהם) יכולים על-פי ההסכם להוביל לתשלום חלק מהסכום מוקדם יותר.

עשויה להפוך מהותית עבור כת"ב

כמה חודשים לאחר רכישת החברות, ומנמוסין ביניהן, בוצע גיוס למנמוסין בהיקף של 6.9 מיליון דולר, במהלכו כת"ב הגדילה את חלקה בה, ורשמה רווח הון חשבונאי של 10 מיליון שקל. בגיוס השתתפו גם קרנות ההון סיכון האמריקאיות Atlas Ventures ו-Slater Ventures.

מלבד הגיוס, כת"ב לא מסרה עד היום חדשות ממנמוסין, והחברה בקושי מוזכרת בדוחות השנתיים שלה. בעקבות העסקה תהפוך מנמוסין כנראה לחברה מהותית עבור כת"ב.

את שנת 2014 סיימה כת"ב בהפסד עצום של 367 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מחיקה חשבונאית של 253 מיליון שקל בחברת התרופות לסרטן קיורטק, לאחר הסכם מסחור עם חברת Medivation. במקרה שההסכם יניב תשלומי אבני-דרך ותמלוגים, כפי שמצפה החברה, אלה יוכרו כרווח.

להפסד השנתי תרמו הפסדי החברות המוחזקות בהיקף של 118 מיליון שקל. "פרשת אנדרומדה", במסגרתה חברת הייפריון האמריקאית הפסיקה פיתוח של המוצר לסוכרת של חברת אנדרומדה שרכשה מכת"ב, לאחר שגילתה אי סדרים בניסוי הקליני, לא השפיעה כמעט על המספרים בדוח.