בעלי מניות ב-IBC: להדיח את המנכ"ל דני לאובר

טוענים שלאובר מתעדף אינטרסים של ויה אירופה על פני טובת המיזם ■ ממשיכים להביע אי שביעות רצון מאופן ההתקדמות ■ יו"ר הדירקטוריון מכחיש

דני לאובר / צילום: תמר מצפי
דני לאובר / צילום: תמר מצפי

נקודת משבר נוספת ביחסים בין בעלי המניות במיזם הסיבים האופטיים IBC. בעלי המניות הישראליים בחברה דורשים לכנס את הדירקטוריון ולדון באופן שבו המיזם פועל ומתקדם וכן דורשים לדון בהמשך העסקתו של המנכ"ל דני לאובר, בשל חשש לניגודי עניינים שבו הוא מצוי. דרישת בעלי המניות היא לכנס את הדירקטוריון עד סוף החודש ואלמלא כן בכוונתם להמשיך ולשקול את צעדיהם. בעלי המניות הישראליים הם באטם, רפ"ק, יהודה זיסאפל וחברת טמרס. הם מחזיקים 30% מהמניות, ויה אירופה מחזיקה ב-30% וחברת חשמל מחזיקה 40%. בקרב בעלי המניות הישראליים ניכרה נחישות להביא לשינוי מהותי בפרויקט.

מיזם הסיבים הוא פרויקט שמחבר בין קבוצת בעלי מניות מישראל ומחו"ל, ביחד עם חברת חשמל, להנחת סיבים אופטיים שיתחברו לבתים על גבי תשתיות חברת חשמל. הפריסה שלו מתקדמת בקצב שאינו משביע רצון והתקוות שתלו בו, נכון לעכשיו נראות לא ריאליות.

כפי שכבר נחשף בגלובס ישנו חוסר שביעות רצון משווע מהאופן שבו המיזם מתקדם ומתנהל. בעיקר מה שנראה בעיניהם ככישלון הוא האופן שבו המיזם מובל על ידי חברת ויה אירופה והיו"ר ג'ונאס בירגרסון, והמנכ"ל דני לאובר שנתפס כמי שמייצג את האינטרסים של ויה אירופה וסיסקו שהיא ספק הציוד המרכזי של הפרויקט שמתעדף את האינטרסים שלהם על פני האינטרסים של המיזם.בחודש פברואר מונה לתפקיד יו"ר הדירקטוריון, דורון כהן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר. כהן החליף את זאב גולדברג לאחר שהאחרון נאלץ לעזוב בשל העובדה שחש שהמיזם נדרש לשינויים, ודרישותיו בנושא לא תאמו את רצונו של בירגרסון. כהן למעשה הובא לחברה לאחר שחברת חשמל דרשה להדיח את לאובר אבל בירגרסון סירב. הפשרה הייתה מינויו של כהן שבכך חייב למעשה את מינויו ליפתח רון-טל יו"ר דירקטוריון חברת חשמל. כל זה מעיד שהאינטרסים בקרב כל בעלי המניות משקפים לא מעט בעיות.

לאחרונה דיווחנו על כך שהמיזם הקים בשבדיה חוות שרתים במיליוני שקלים, ושבעלי מניות דורשים לפרקה ולהחזירה לארץ. מדובר בחוות שרתים של סיסקו שמתופעלת על ידי ויה אירופה ושהקמתה אושרה בדירקטוריון. לא ברור כיצד ולמה הוקמה החוות ולצורך מה היא נדרשת בכלל, אבל מסתבר שישנם עוד סוגיות שבעלי המניות הישראליים רואים בהם בעייתיות בקשר שבין סיסקו, ויה אירופה והמנכ"ל דני לאובר, ושטרם נחשפו.

אחד הדברים המוזרים בהחלטה על הקמת החווה בשבדיה היא שחברת חשמל הייתה שותפה להחלטה, אך בכירים בחברה אמרו ל"גלובס" שהם דורשים לפרקה ולהחזיר את הציוד לישראל.

המיזם נמצא בצומת קריטי לקראת קבלת מענק נוסף מהמדינה בסך 75 מיליון שקלים. בעלי המניות כבר העבירו את הכספים (שלמעשה חולטו מערבויות שנתנו). העברת המענק היא בגדר התחייבות של המדינה וחלק מהתוכנית העסקית שלו ונראה שלמרות מה שקורה במיזם, ולמרות שהמדינה אינה שבעת רצון מההתקדמות שלו, בכוונתה לבקש הסברים לפני שהכסף יועבר.

דורון כהן, יו"ר דירקטוריון אמר בתגובה: "לא היו דברים מעולם ולא נתקבלה כל בקשה או דרישה כאמור בפנייתך. דני לאובר, מנכ"ל IBC, מנהל את החברה במקצועיות, ללא משוא פנים ובאופן הטוב ביותר. זו הסיבה שהוא זוכה לתמיכת הדירקטוריון וממשיך בתפקידו כמנכ"ל החברה".