התרסקות המטוס בצרפת: פורסם שמו של הישראלי שנהרג

(עדכון) - הותר לפרסום: אייל באום, ישראלי כבן 40 שחי בגרמניה ובמקור מהוד השרון, שעשה את דרכו בחזרה מברצלונה לגרמניה, נהרג בהתרסקות המטוס בהרי האלפים בצרפת ■ המטוס, מדגם איירבאס A320, התרסק באזור דיניה-לה-באן

מטוס של חברת ג'רמן ווינגס / צילום: שאטרסטוק
מטוס של חברת ג'רמן ווינגס / צילום: שאטרסטוק

152 נוסעים ואנשי שהיו על טיסת 4U9525 של ג'רמנווינגס, חברת בת של לופטהאנזה, נהרגו אתמול (ג') בתרסקות הטיסה בדרום צרפת. שר התחבורה של צרפת, אלן וידאלי, מסר כי אין ניצולים. הנוסעים ברובם היו אזרחי ספרד וגרמניה.

כמו כן, משרד החוץ אישר אמש כי אייל באום, ישראלי כבן 40 שחי בגרמניה ובמקור מהוד השרון, נהרג בהתרסקות המטוס בהרי האלפים בצרפת. אייל עשה את דרכו בחזרה מחברה בברצלונה לגרמניה.

המטוס, מדגם איירבאס A320, היה בדרכו מברצלונה שבספרד לדיסלדורף שבגרמניה. הטיסה יצאה מברצלונה בשעה 11:01 (שעון ישראל) ובשעה 12:15 נעלם המטוס מן מהמכ"ם ואבד עמו הקשר. מג'רמנווינגס נמסר כי המטוס החל לצלול דקה אחרי שהגיע לשיא הגובה וכי איבוד הגובה נמשך כשמונה דקות עד שפגע בקרקע.

שני מסוקים משטרתיים איתרו את המטוס בין העיירות דיניה-לה-באן לברסלונט שבאזור הרי האלפים. המטוס אותר בגובה 2,000 מטרים והגישה למקום ותנאי החיפוש היו קשים במיוחד. ממשטרת צרפת נמסר כי ייקח ימים עד להשלמת חילוץ הגופות.

בפעם האחרונה שנראה המטוס במכ"ם גובהו היה 10,000 רגל למרות שגובה הטיסה המקובל בטיסה בינלאומית הוא 31 אלף רגל. אהרון לפידות, מומחה לתעופה, אמר לוואלה חדשות כי "שום טייס לא יטוס מול האלפים בגובה כל כך נמוך, כנראה שהייתה איזו תקלה שגרמה לו להנמיך. יכול להיות שהוא חיפש שדה לנחות בו נחיתת חירום".

לפי כלי התקשורת הצרפתיים, בשעה 11:47 החל המטוס לצנוח במהירות עצומה מגובה של כ-31 אלף רגל ל-10,000 רגל. מהירות הנמכה זו אינה חריגה בכניסה לשדה תעופה לצורך נחיתה אך מאחר ולא היה שדה תעופה באזור עדיין מנסים לפענח מה הייתה סיבת ההנמכה. נבדקת האפשרות שהטייס ניסה לנחות במקום חלופי אך נתקל בהר.

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת בארמון האליזה. הוא אישר כי מדובר באזור קשה לגישה וקרא לסולדריות ולתמיכה מאזרחי צרפת.

הולנד ערך לאחר מכן פגישת חירום עם ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. ראחוי מסר לאחריה: "אני מזועזע עמוקות מהתאונה הנוראה הזאת. נעשה כל שביכולתנו על מנת לתמוך במשפחותיהם של הקורבנות". מרקל מסרה כי היא "מזועזעת" ואישרה כי שר התחבורה הגרמני אלכסנדר דוברינדט ושגרירת גרמניה בפריז בדרכם לזירת התאונה.

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס הבהיר לאחר ההתרסקות כי טרם התבררה סיבת ההתרסקות. "אנחנו לא יודעים את נסיבות ההתרסקות" אמר. "אנו חוששים כי 150 הנוסעים ואנשי הצוות נספו בהתרסקות". ואלס הוסיף כי שר הפנים ברנאר קזנוב בדרכו לזירה.

תושב פרה-אוט-בלאון הסמוכה למקום ההתרסקות מסר לרשת "פראנס טי-וי אינפו": "אנחנו נמצאים בעמק. ההתרסקות הייתה בצדו השני של ההר, אנחנו לא שמענו כאן כלום". הוא הוסיף כי מדובר באזור "קשה לגישה". לדבריו, "רק המסוקים יכולים להגיע לשם, או שצריך לצעוד במשך כמה שעות, לפחות שלוש, על מנת להגיע לשם".

המטוס שהתרסק היה פעיל במשך 24 שנים. ישנם 6,191 מטוסים פעילים מדגם זה ברחבי העולם. דגם זה יכול לשאת עד 180 נוסעים והוא נחשב פופולרי עבור טיסות לטווח קצר עד בינוני.

עמי אטינגר, מומחה תעופה, אמר לוואלה חדשות כי מדובר במטוס מצוין - בטוח ויציב. עוד הוסיף אטינגר כי "חקירת תאונות אוויר נמשכת הרבה זמן, צריך לדעת בדיוק את תנאי מזג האוויר שהיו, מה קרה בקרקע. או שטסו נמוך מדי, או שרוח הפנתה את המטוס. מעל הרים יש זרמי רוח שונים, לטייס נדמה שהוא נמצא בגובה מסוים אבל הוא עלול להגיע לגובה אחר".

בחשבון הטוויטר של חברת ג'רמנווינגס מסרה החברה כי היא הקימה קו חם לבירורים עבור משפחות ומכרי הנספים. החברה תערוך מסיבת עיתונאים בשעה 16:00 במשרדיה המרכזיים שבעיר קלן שבגרמניה. חברת איירבאס עדיין לא הגיבה.

נציגי לופטהאנזה בישראל העריכו כי על המטוס שהתרסק לא היו ישראלים. "הטיסה הזו היא טיסת לואוקוסט. לנוסעים מדיסלדורף אין טיסת המשך לתל אביב ולכן הקו הזה הוא לא אפקטיבי לישראלים", כך אמר גורם מחברת התעופה והוסיף: "יחד עם זאת אין לנו עדיין את רשימות הנוסעים שהיו על הטיסה". הגורם בחברת התעופה אמר: "אנו נמצאים רק זמן קצר לאחר התרסקות המטוס ואין לנו עדיין פרטים לגבי מה גרם להתרסקות - אם מדובר בתאונה או חבלה".