החשבון השמח של כצמן וסגל

איך בעלי השליטה בגזית מקבלים תמלוגים כאלה בשנה קשה כזו?

דורי סגל וחיים כצמן / צילום: תמר מצפי ואביב חופי
דורי סגל וחיים כצמן / צילום: תמר מצפי ואביב חופי

בשורה התחתונה קשה להתווכח עם המספרים. גזית גלוב, חברת השקעות בנדל"ן מניב הפועלת בעיקר באמצעות חברות בנות בחו"ל, סיימה את 2014 עם רווח נקי של 73 מיליון שקל בלבד (ירידה חדה לעומת 927 מיליון שקל ב-2013), כאשר עלות השכר של תשעת בכיריה עמדה אשתקד על 83 מיליון שקל - יותר מהרווח הנקי כולו.

אז נכון שיש גם נסיבות מקלות: כרבע מעלות השכר הכוללת (22.7 מיליון שקל) נזקפה לטובתו של דורי סגל, אחד מצמד בעלי השליטה שפרש השנה מניהול החברה הבת הקנדית FCR, ובשל כך זכה ממנה למענק פרישה של 15 מיליון שקל. עוד 15.8 מיליון שקל נזקפו לטובת בעל השליטה הראשי, חיים כצמן, שגם הוא מקבל את תגמוליו מהחברות הבנות, ושני שלישים מעלות השכר שלו מיוחסים לתשלום במניות ובאופציות.

ועדיין, קשה להימלט מהשאלה האם בשנה שבה הרווח הנקי מתכווץ בצורה כה חדה, ראוי להעניק תגמולים כל כך גבוהים, מעבר לשכר הבסיס, ועוד לבעלי השליטה עצמם?

חיים כצמן עצמו הגדיר היום את 2014 כשנה מוצלחת, בה השקיעו החברות בקבוצה 4.5 מיליארד שקל ברכישה ובפיתוח של מרכזים מסחריים, כשבמקביל נמכרו נכסים מניבים אחרים ב-3.1 מיליארד שקל. בנוסף, המינוף של הקבוצה ירד מ-55% ל-51%, והרווח מהפעלת נכסים קיימים גדל ב-1.7%.

אבל כצמן גם מסביר כי החברה נדרשה להתמודד אשתקד עם "מספר אתגרים בתוך קבוצת דורי, שאמנם לא היו מהותיים לפעילות הליבה שלנו, אך גזלו מאיתנו זמן, והסבו לנו עוגמת נפש לא קטנה". ה"אתגרים" הללו הם כמובן השערורייה הפיננסית שהתגלתה בדוחות הכספיים של החברה המוחזקת דורי בניה, שאילצו אותה לתקן אותם לאחור, ולרשום הפסד מצטבר של יותר מחצי מיליארד שקל בשנים 2013-2014. כדי לכסות על ההפסד העצום, ולמנוע את נפילת החברה הנינה, נאלצה עד כה גזית גלוב להעניק לדורי בניה תמיכה של כחצי מיליארד שקל.

בדרך לחיסול הפעילות בישראל?

הפעילות בישראל אכן אינה מהותית לגזית גלוב, שמתרכזת בארה"ב, בקנדה ובמדינות מרכז ומזרח אירופה. הכישלון החרוץ של גזית גלוב בקבוצת דורי אף עשוי להוביל אותה לחיסול מלוא הפעילות בישראל (שכוללת בעיקר את הפעלת מרכזים מסחריים תחת המותג G). בדוחות כותב כצמן למשקיעים כי השנה תמשיך החברה לפעול למכירת נכסים שאינם בליבת עסקיה, ולרכוש מרכזים מסחריים בערי המטרה בצפון אמריקה, אירופה וברזיל.

חיסול הפעילות בישראל עשוי להתרחש כבר השנה, ולאחריו עשויה אולי החברה לנסות ולבקש בשנית את אישור בעלי המניות לפרסום דוחותיה הכספיים לפי חוק הרישום הכפול, כלומר במתכונת של החברה זרה שמניותיה נסחרות בארה"ב. אם כך יהיה, המחויבות של גזית גלוב לחשיפת תגמולי הבכירים תהפוך מצומצמת יותר.