שמתם לב למסר המדהים בסרט "לשבור את הקרח"?

G בעקבות המהפכה התרבותית-פמיניסטית שמחולל "לשבור את הקרח", סרט האנימציה הרווחי בכל הזמנים, שהמתין לא פחות מ-78 שנה באולפני דיסני, ונגנז פעם אחר פעם עד שהיו מוכנים שם לומר Let it Go

מתוך הסרט "לשבור את הקרח" / צילום: באדיבות yes
מתוך הסרט "לשבור את הקרח" / צילום: באדיבות yes

נקודת מבט שיווקית-מסחרית, קשה לחשוב על החלטה מוצדקת מזו שקיבלו אולפני דיסני כשהחליטו לצרף סרטון אנימציה בן שבע דקות שמרחיב את עלילת "לשבור את הקרח" מלפני שנתיים, ל"סינדרלה" - הסרט החדש שמוקרן בימים אלה בבתי קולנוע ברחבי העולם.

אחרי הכול, זה עתה הכריזו האולפנים על כך שהלהיט ההיסטרי שפורס את סיפורן של הנסיכות אלזה ואנה, יזכה לסרט המשך, ואין כמו סרטון קצר שמוקרן בצמידות ללהיט עכשווי כדי להזכיר לקהל שמאחורי הפינה מסתתר להיט נוסף. אלא שמנקודת מבט תרבותית-חברתית, לעומת זאת, קשה לחשוב על אירוניה גדולה יותר מכך שסרט שמהדהד חשיבה שמרנית ומיושנת כמו "סינדרלה", נבחר לשמש כפלטפורמה שתקדם את סרט ההמשך לאחד מסרטי הילדים הפמיניסטיים ביותר שאי פעם נוצרו.

"מבחינה היסטורית", מנתחת פרופ' דפנה יואל מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה ומבית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, "אתה לא יכול להשוות את הסרט הזה לשלגייה או לסינדרלה. בכל הסרטים הללו האישה היא פסיבית והיא נזקקת לגברים שיצילו אותה. או שלחילופין היא רעה, כלומר מכשפה. במובן הזה, 'לשבור את הקרח' הוא שינוי אדיר".