במקום הישרדות - יציבות

כדי לחזק את הכלכלה צריך להקים ממשלת אחדות

אחרי כל ההמולה, הרעש והדשדוש במשק, מדינת ישראל צריכה כעת להמשיך הלאה, ולחזק את הכלכלה. אבל כדי לעשות זאת באופן הטוב ביותר צריך להניח את הרגש בצד, ולהקים ממשלת אחדות רציונלית של הליכוד, המחנה-הציוני ומפלגות המרכז. ממשלת אחדות רציונלית תהיה טובה לכלכלה. הנה הסיבות לכך:

חוסר האמון של החברה הישראלית בממשל עלה לשיאים חדשים. רובו נובע מתוך רגש ולא מתוך חשיבה רציונלית והבנה אמיתית של המציאות. מחקרים רבים, שעסקו בשנים האחרונות בתופעת חוסר האמון (mistrust) והשפעתה על הכלכלה, הגיעו למסקנה כי חוסר אמון בממשל וגם בין קבוצות בתוך חברה, גורם למי שעושה פעולות כלכליות עם צד אחר, לעליית הסיכון בעיניו. הסיכון הזה אמנם לא אמיתי, אך בגלל חוסר האמון נראה כאילו יש סיכון גבוה יותר.

כאשר נראה שיש סיכון גבוה יותר, פרמיית הסיכון עולה, וכך גם המחיר (שיכול להתבטא בריבית, בעלויות נלוות ובכל דבר אחר). בגלל עליית המחיר (או הריבית) חלק מהעסקאות הכלכליות לא מתבצעות, דבר שפוגע בצמיחה הכלכלית. ואכן בחברות-משקים שבהם יש חוסר אמון פנימי גבוה במשק, הכלכלה נפגעת. לכן, בסביבת שנוצרה באחרונה בישראל, משלת אחדות תוכל להפחית את חוסר האמון, ולמנוע מכולנו פגיעה כלכלית. אם מנהיגינו היו פחות פוליטיקאים שמונעים מרגש, ויותר רציונליים הם היו מבינים זאת מזמן, ופועלים לאחדות ולסילוק חוסר האמון.

ממשלת אחדות רחבה תהיה יציבה הרבה יותר מממשלה אחרת. ויציבות היא דבר חשוב ביותר לכלכלה, לשוק ההון ובמיוחד למשקיעים זרים שאינם רוצים לקחת סיכונים מיותרים. ללא השקעות זרות הכלכלה הישראלית לא תצמח ולא תתגבר על הקשיים הצפויים בשנים הקרובות. ממשלה לא-יציבה שנמצאת בסיכון שלא תשרוד, גם לא תרצה לחשוב ולהשקיע לטווח ארוך. כי אם המטרה היא לשרוד, הממשלה תנסה להציג ביצועים בטווח הקצר, בהווה.

יותר נשים

מדינת ישראל צריכה ממשלה שחושבת ופועלת לטווח ארוך, כי אי אפשר להשיג צמיחה כלכלית בת-קיימא ללא השקעה נבונה לטווח הארוך. ממשלת אחדות שאינה נדרשת לפעול להישרדותה מדי יום, תוכל להתפנות לתכנון, לפעולה ולמחשבה לטווח הארוך, ולטיפול אמיתי בבעיות של המדינה.

אחד הקשיים ההתנהגותיים של מקבלי החלטות הוא שינוי הסטטוס-קוו. יש חוסר יכולת או אי-רצון לשנות דברים, גם אם ברור שהשינוי הוא לטובה. ממשלת ימין לא תעשה כנראה הרבה שינויים, ותמשיך בקו אחד שאינו מתפשר. ממשלת אחדות הדורשת פשרות תוכל להוביל שינויים מתבקשים ולהפחית את הנטייה של הפוליטיקאים לשמירת הסטטוס-קוו.

עוד נקודה חשובה, היא שבכנסת הבאה יהיה מספר שיא של נשים. זו הזדמנות להקים ממשלה עם יותר נשים-שרות ממספרן בעבר. ממחקרים המשווים בין נשים לגברים עולה כי נשים שקולות יותר, פחות מקובעות להווה וחושבות לטווח ארוך, לוקחות פחות סיכונים, ומחפשות פחות ריגושים. הדבר נכון לדרג הניהול הבכיר, למנהלי השקעות וכנראה גם בפוליטיקה. יותר נשים בממשלה זה אומר יותר רציונליות. ממשלת אחדות תוכל לאפשר זאת לאור מספר הנשים הרב בשני המחנות. הגיע הזמן שהפוליטיקאים יעשו מה שטוב למדינה וינהגו ביתר רציונליות. השלב הראשון יהיה הקמת ממשלת אחדות.

הכותב הוא סגן הדיקאן, בית-הספר למנהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למנהל