איגוד לשכות המסחר: "המס על עובדים זרים בחקלאות - איוולת"

החקלאים יפגינו מחר בת"א במחאה על עלויות המים ובדרישה לפיקוח על יבוא ולביטול מס של 10% על העסקת עובד זר ■ מאיימים לשבש את התנועה

הפגנת החקלאים / צילום: תמר מצפי
הפגנת החקלאים / צילום: תמר מצפי

ארגוני החקלאים המשיכו היום (ד') בהיערכותם להפגנה בהשתתפות של אלפים מחר בצהריים מול קריית הממשלה בתל אביב.

המפגינים, חקלאים מכל רחבי הארץ, צפויים להביא להפגנה גם תוצרת חקלאית, ולדברי מארגני המחאה, יתכן שגם ישבשו את התנועה בחלק מכבישי הארץ תוך נסיעה איטית. באזור המרכז אף צפויים פקקי תנועה, בין השאר על רקע תהלוכה שמתכוונים לעשות חלק מהמפגינים מרחבת מוזיאון תל אביב אל קריית הממשלה. בין הארגונים שמובילים את מאבק החקלאים, התאחדות החקלאים, התאחדות האיכרים, תנועת המושבים ותנועת הקיבוצים.

החקלאים מפגינים בקריאה להציל את החקלאות ודורשים מהממשלה להוזיל את עלויות המים, לפקח על יבוא של תוצרת חקלאית מחו"ל ולבטל מס מעסיקים בשיעור של 10% שנדרשים לשלם חקלאים למדינה על העסקת עובד זר. זאת, בנוסף למשבר הקשה ברובל הרוסי בחודשים האחרונים, שחושף משקים חקלאיים רבים מהפריפריה לסכנת קריסה, מאחר ושיווקו עד כה את תוצרתם החקלאית לשוק הרוסי ולמדינות באירופה.

היום קיבלו הארגונים החקלאיים רוח גבית גם מאיגוד לשכות המסחר בתל אביב. לדברי נשיא האיגוד, אוריאל לין, "מס המעסיקים שנדרשים החקלאים לשלם על העסקת עובדים זרים הוא שערורייה ואיוולת. ברור לכל כי אין מספיק כוח אדם מקומי שיכול לעבוד בחקלאות, והטלת מס נוסף על העסקת עובדים זרים לא משרתת שום מטרה פרט להכבדה נוספת על החקלאים".

נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, אמר לקראת ההפגנה מחר, כי "הגענו לצוק העיתים. כל ממשלה שתקום, חייבת להבין שלא ניתן להפריד את החקלאות מהעתיד של מדינת ישראל כפי שלא להפריד את החקלאות מההיסטוריה של מדינת ישראל". אמיתי התייחס גם להקמת הממשלה, ואמר, כי "לא ייתכן שבכל מקום מכתירים שרים בממשלה שתקום, אבל אף אחד לא סופר ולא מדבר על תיק החקלאות. החקלאות בקריסה ואם נבחרי העם לא יתעשתו ויפעלו על פי קוויי מדיניות ברורים, החקלאות תתפוגג ונהיה תלויים בחסדי היבוא בלבד וללא גדר חיה בגבולות המדינה".

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, איציק כהן, אמר היום כי הידרדרות מתמשכת בשער האירו מסב לחקלאים הישראליים הפסדים של כ-40 מיליון שקל בחודש. זאת, כשמדינות גוש האירו מהוות כמעט חצי מיעדי היצוא של חקלאים המגדלי תוצרת טרייה מישראל.

משרד החקלאות: "בוחנים פתרונות"

במשרד החקלאות אמרו היום בתגובה למאבק החקלאים, כי "בעקבות המשבר הקיצוני בתנאי הסחר של ישראל מול מערב אירופה ורוסיה, שהם יעדי השיווק העיקריים של תוצרת היצוא החקלאית הטרייה, קיימת סכנה לקריסת משקים חקלאיים המתבססים על יצוא.

"לאור זאת, משרד החקלאות ומשרד האוצר בוחנים תוכנית תמיכה למשקים אלה בהיקף של עד 100 מיליון שקל לטובת הסבתם לגידולים אחרים. שיעורי המענק יהיו בגובה של 70% מההשקעה. פרטי תוכנית התמיכה של המדינה נדונים בין משרדי הממשלה להתאחדות החקלאים, ובמקביל נבחן מודל למתן הלוואות ארוכות טווח באמצעות הבנקים ובערבות המדינה לחקלאים שמייצאים את תוצרתם".

משרד החקלאות מחמיר את תקנות הדיג

משרד החקלאות מתכוון לאסור לחלוטין דיג באמצעות רובים תת-ימיים ועזרי צלילה בים התיכון. ההחלטה התקבלה באחרונה באגף הדיג של המשרד לאחר שסקרים ומעקבים שנעשו בשנים האחרונות חשפו הצטמצמות מדאיגה באוכלוסיות של מיני דגים, ובמרכזם דגים ממשפחת דגי דקר, המוכרים יותר בשם לוקוס ואינטיאס.

שיטת הדיג באמצעות רובים תת-ימיים, תוך עשיית שימוש בעזרי נשימה המקלים על הדייגים, אסורה מאז שינוי שנעשה בתקנות הדיג בשנת 1998. מאז, משרד החקלאות מתיר את הדיג בשיטה זו רק במקרים חריגים ומתנה אותו בקבלת רישיונות מיוחדים.

בכוונת משרד החקלאות להודיע לדייגים שפועלים מתוקף רישיונות שקיבלו ממנו בשנים האחרונות על הכוונה לאסור לחלוטין דיג בשיטה זו החל משנת 2016. בלי קשר להגבלה הגורפת הצפויה, החל מאמצע חודש אפריל ולמשך חודשיים, שהם תקופת הרביה של דגים, ייאסר הדיג באמצעות רובים ועזרי נשימה.

לדברי מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות, ניר פרוימן, "דגי הלוקוס הפכו להיות מטרה, שכן הם יקרים מאוד ומבוקשים מאוד. בתקופה זו הדגים מרוכזים באזורים שבהם הם חשופים פחות לדיג בשיטות פסיביות, כמו השלכת רשתות דיג או חכות, אך הם רגישים יותר לדיג בצלילה תוך שימוש ברובים, שהיא שיטה אקטיבית המאפשרת גישה ישירה של הדייגים לאתרי ההתרבות. בעונה זו נוצר הדור הבא של הדגיגים, שמהווים את אוכלוסיית הדגים שהיא המקור לשלל הדגים בים התיכון".

ולא רק בים התיכון: מינהלת הכנרת הודיעה אתמול כי החל מעוד כשבוע וחצי ועד לתחילת חודש יוני ייסגרו 5,000 דונם בצפון הכנרת לכל פעולת דיג, במטרה לאפשר את התרבות דגי אמנון הגליל (מושט), שנמצאים בתקופת הטלה. האזור שייאסר לדיג נחשב לאזור הרביה העיקרי של דגי המושט.

במינהלת הכנרת הבהירו כי איסור הדיג באזור זה ייאכף לאורך כל שעות היממה בידי פקחי איגוד ערים כנרת, אנשי היחידה לפיקוח על החי והצומח (פיצו"ח) של משרד החקלאות, רשות הטבע והגנים והמשטרה. מנהל מינהלת הכנרת, פנחס גרין, אמר כי "איסור הדיג נועד לשמור על המערכת האקולוגית באגם ובאמצעותה גם על איכות המים בכנרת".