יגאל תבורי מוכר את מניותיו ביפאורה-תבורי ב-120 מ' ש'

יפאורה, שבשליטת קרור אחזקות של שלמה רודב ורוני גת, תרכוש מתבורי את מניותיו, בעסקה המשקפת ליפאורה-תבורי שווי של כ-800 מיליון שקל

מפעל יפאורה / צילום: איל פישר
מפעל יפאורה / צילום: איל פישר

חברת קרור שבשליטת שלמה רודב ורוני גת מגדילה חשיפה לשוק המשקאות הקלים המקומי, עם עסקה לרכישת החזקות המיעוט בחברה-הנכדה יפאורה-תבורי. העסקה משקפת ליפאורה-תבורי שווי של כ-800 מיליון שקל.

קרור מחזיקה כ-70% בחברת יפאורה, החברה-האם של יפאורה-תבורי, כאשר ביתרת המניות מחזיקה כלל תעשיות של לן בלווטניק. יפאורה עצמה החזיקה עד כה ב-85% ממניות יצרנית המשקאות הקלים יפאורה-תבורי וב-76.5% מחברות השיווק שלה ("תבורי שיווק" ו"יפאורה שיווק").

במסגרת העסקה הנוכחית תרכוש יפאורה מידי משפחתו של יגאל תבורי את החזקות המיעוט הן ביפאורה-תבורי והן בחברות השיווק בתמורה ל-120 מיליון שקל. כתוצאה מכך תגיע יפאורה לבעלות מלאה בהן.

בשבוע שעבר פרסמה קרור את דוחותיה הכספיים ל-2014. מדוחות אלה עולה כי יפאורה-תבורי הציגה אשתקד רווח נקי של 82.3 מיליון שקל, בעוד שתי חברות השיווק רשמו יחדיו רווח נקי של 18.4 מיליון שקל.

הרווח הנקי המצרפי שיוחס להחזקות המיעוט ביפאורה-תבורי ובחברות השיווק עמד על 14.8 מיליון שקל, כך שהעסקה משקפת מכפיל 8 על הרווח הנקי אשתקד, שנותר כמעט ללא שינוי בהשוואה ל-2013.

המספרים של יפאורה תבורי
 המספרים של יפאורה תבורי

מוזגו לפני 25 שנה

יפאורה ותבורי הן שתי חברות לייצור משקאות קלים שנוסדו בישראל בשנות ה-30 של המאה ה-20. יפאורה הקימה ברחובות מפעל לייצור מיץ תפוזים, בזמן שבפרדס-חנה הקימו יעקב תבורי ויששכר טבוריסקי מפעל שייצר את משקאות קריסטל.

ב-1990 התמזגו שתי החברות, והוקמה חברת יפאורה-תבורי, שמייצרת ומשווקת כיום מגוון מותגים ובהם ספרינג, ספרינג-טי, תפוזינה, קריסטל, מיץ פז, RC קולה, שוופס ועוד. בנוסף שותפה יפאורה-תבורי בחלקים שווים עם קיבוץ עין גדי בחברת עין גדי מים מינרליים.

קרור אחזקות, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-820 מיליון שקל, מחזיקה בנוסף למניות יפאורה גם ב-37.74% מיצרנית הצ'יפס הקפוא תפוגן. בחודש שעבר דיווחה קרור כי שותפיה בתפוגן קיבלו הצעה לרכישת מניותיהם (62.3% מההון) תמורת 158.3 מיליון שקל - ככל הנראה מקרן קדמה שמוביל גלעד הלוי.

ההצעה שיקפה לתפוגן שווי של כרבע מיליארד שקל וקרור נדרשה להחליט האם לממש את זכות הסירוב שבידיה, ולרכוש את מניות השותפים במחיר העסקה, או להצטרף למכירה לצד שותפיה - משפחת שרון וחברת תופאפ של קובי פורת.

אלא שבמכתב תגובה שנשלח לאחרונה טענה קרור כי הצעה שמתנה מכירת מניות של בעל מניות אחד בתנאי שהחברה תרכוש גם מניות של בעל המניות השני אינה אפשרית, ולכן הודיעה כי היא מבקשת לממש את זכות הסירוב שיש לה אבל רק באופן חלקי - כך שתרכוש כמחצית ממניות תופאפ. זו מחזיקה כיום ב-26% מתפוגן, ורכישת מחצית המניות תאפשר לקרור להגיע להחזקת שליטה בחברת הצ'יפס.

השותפות של קרור בתפוגן הודיעו לה כי הן מתנגדות להצעה.