ניגוד העניינים של בנצי ליברמן: פרויקטים ושמות גופים נמחקו

מנכ"ל רמ"י לשעבר לא עדכן לגבי מינויו של אחיו בקרן לגאולת הקרקע ■ התנועה לחופש המידע: "הסדר ניגוד עניינים שנותר במחשכים הוא חסר משמעות"

בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר
בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר

הבוקר (ה'), בעקבות עתירה של התנועה לחופש המידע, נחשף הסדר ניגוד העניינים של בנצי ליברמן, שהיה מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עד פתיחת חקירת המשטרה נגדו.

הסעיף המרכזי בהסדר מפרט כי ליברמן הועסק כיועץ לחברת קרדן נדל"ן ייזום ופיתוח בפרויקט לבניית 352 יחידות דיור בלוד למגזר הדתי-ציוני, על קרקע של רמ"י. זהו הפרויקט שבגינו המליצה המשטרה להעמיד את ליברמן לדין באשמת הפרת אמונים, בגלל מגעיו עם שותפו לשעבר וידידו, חבר הכנסת לשעבר נחום לנגנטל, שהוא בעל עניין בפרויקט, וקבוצת קרדן.

במסגרת ההסדר התחייב ליברמן: "בעניינים הנוגעים באופן ישיר לחברת קרדן ולבעלי השליטה בה, לא אטפל במשך כל תקופת כהונתי בתפקיד מנכ"ל רמ"י".

בהסדר שנמסר הושחרו ונמחקו כמה פרויקטים ושמות של יזמים וגופים שליברמן היה איתם בקשר מסחרי. מדובר בניהול פרויקט בנייה של 100 יחידות דיור צמודות קרקע למפוני גוש קטיף, והעברת קבוצת משפחות גדולה ליישוב קבע.

כמו כן ליברמן יעץ לחברה המחזיקה קרקעות, אולם הפרטים עליה נמחקו. על-פי המופיע במרשם רשם החברות, ליברמן בעל עניין בחברות הבאות: חומוס מהמם, ח.מור, טנו-שני, מוסקט טעים, צמח בר אחזקות, קונמוט מערכות תוכנה ובקרה, ש.מ.ר שירותי עזר ומידע, ש.מ.ר שירותי עזר משפטיים. פרטים אלה לא הובאו בהסדר.

עו"ד אלונה וינוגרד, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, מסרה: "עמדת התנועה לחופש המידע בעניין ברורה. הסדרים למניעת ניגוד עניינים של עובדי ציבור בכל הרשויות צריכים להיות גלויים לציבור באופן יזום ומעודכן. חתימה על הסדר למניעת ניגוד עניינים שנותר במחשכים היא חסרת משמעות לחלוטין, מאבדת מאפקט ההרתעה שלו ואינה מאפשרת פיקוח אמיתי על העובד המדובר".

עו"ד עמית חדד ממשרד וינרוט מסר כי "החברות שבהן יש לבנצי ליברמן מניה הן חברות ישנות מאוד, ואין לו אליהן שום זיקה שמחייבת גילוי בהסדר ניגוד עניינים".

כפי שנחשף שלשום ב"גלובס", אין בהסדר עדכון שהיה אמור להתבצע על אחיו של ליברמן, יהודה (הודי) ליברמן, שהתמנה ליו"ר "הקרן לגאולת קרקע" הפועלת ביהודה ושומרון. הקרן מטפלת בקרקעות שנמסרו לה מהממונה על הרכוש הממשלתי ביהודה ושומרון, הכפוף מבחינה ארגונית ומקצועית לרמ"י.

במהלך עבודתו במשרד ראש הממשלה כמנהל "תנופה" לטיפול במפוני רצועת עזה בעקבות ההתנתקות, ליברמן קיבל היתר לעסוק כיועץ ומנהל פרויקט "נופי אליהו" בירושלים, ל-218 יחידות דיור על קרקע של רמ"י, בביצוע ומימון חברת אשטרום וישראלום. ליברמן התחייב לא לעסוק בענייני החברות בין שנה (אשטרום) ו-4 שנים (ישראלום), ולא לעסוק בשום מקרה בפרויקט כל זמן כהונתו.