ברננקי: "העלאת ריבית בעת צמיחה חלשה - הדבר הלא נכון"

יו"ר הפד לשעבר: "בשנים האחרונות, כמה בנקים מרכזיים גדולים העלו את הריביות מוקדם מדי, רק כדי לחזור בהם ולהוריד אותן מול פני החמרה כלכלית"

בן ברננקי / צילום: רויטרס
בן ברננקי / צילום: רויטרס

בן ברננקי, שעמד בראש הפדרל ריזרב האמריקאי בשנות המשבר וההבראה, השיק אתמול (ב') את הבלוג הכלכלי שלו בשיתוף עם מכון המחקר ברוקינגס. כעת, כשהוא כבר אינו הממונה הרשמי על המדיניות המוניטרית של ארה"ב, הוא חופשי להשמיע דברים בלי לחשוש איך הם יתקבלו בוול סטריט.

בפוסט הראשון שלו כבלוגר, ברננקי תוקף חזרה מבקרים שהאשימו את הפד בראשותו בין היתר ב"השלכת האזרחים המבוגרים תחת גלגלי האוטובוס" על ידי שמירה על ריביות נמוכות ששוחקות את החסכונות שלהם. הוא גם מתווכח עם ההאשמות שהפד מעוות את שוקי ההון ואת החלטות ההשקעה על ידי שמירה על "ריביות נמוכות מלאכותיות".

שתי הביקורות הללו, כתב ברננקי ב"בלוג של ברננקי", משקפות "אי הבנה של המציאות הכלכלית".

הפוסט, באורך 1,200 מילה, מספק ליו"ר הפד לשעבר פלטפורמה להמשיך במאמצים שהוא החל בהם בכהונתו להצדיק את מדיניות הריבית הנמוכה מאוד של הבנק המרכזי בהנהגתו. הפד הפחית את ריבית המפתח שלו לטווח קצר לשפל היסטורי של כמעט אפס בדצמבר 2008, ולא שינה אותה מאז. התומכים אומרים שהריביות הנמוכות עזרו להתניע מחדש את הכלכלה. המבקרים טוענים שהן הגדילו את הסיכון לאינפלציה גבוהה, ומעוותות את שוקי ההון.

אחרי שמונה שנים כיו"ר הפדרל ריזרב, ברננקי פרש ממנו בפברואר 2014 והפך לעמית מחקר בכיר במכון ברוקינגס בוושינגטון. הוא הקדיש את השנה האחרונה לכתיבת ספר על כהונתו בפד, ולנאומים והופעות.

בפוסט הראשון שלו הוא טוען שהעלאת ריביות קצרות מועד בזמנים של צמיחה חלשה ואבטלה גבוהה רק כדי שלפנסיונרים תהיה תשואה גבוהה יותר על חסכונותיהם היא "בדיוק הדבר הלא נכון לעשות". צעד כזה היה מחליש עוד יותר את המשק. הוא היה כנראה מאלץ את הפד לשנות כיוון ולחדש את הורדת הריבית בתגובה לצמיחה החלשה.

"זה לא ממש תרחיש היפותטי", כתב ברננקי. "בשנים האחרונות, כמה בנקים מרכזיים גדולים העלו את הריביות מוקדם מדי, רק כדי לחזור בהם ולהוריד אותן מול פני החמרה כלכלית".

אותם בנקים מרכזיים זרים היו נוהגים ביתר חוכמה לו היו שומרים על ריביות נמוכות כדי לעודד נטילת הלוואות והוצאה לחיזוק הכלכלות שלהם. אותן מדינות היו מגיעות מוקדם יותר למה שהכלכלנים מכנים "ריבית האיזון" שעולה בקנה אחד עם רמת תעסוקה והשקעה בריאה.

ברננקי כתב שבפוסטים הבאים שלו הוא ידון במאפייני הכלכלה שתורמים הכי הרבה לסביבת הריבית הנמוכה - סביבה שקיימת לא רק בארה"ב אלא גם בעולם הרחב.

עוד הוא כתב שהוא נהנה מהחופש לבטא את מחשבותיו ללא חשש מכך שהן יטלטלו את שוקי ההון. הוא נזכר שקודמו כיו"ר הפד, אלן גרינספן, אמר פעם לוועדה של הסנאט שהוא למד כבנקאי מרכזי "למלמל ולא להיות קוהרנטי".

"כעת אני שוב אזרח", כתב ברננקי. "אני יכול שוב להעיר על נושאים כלכליים ופיננסיים בלי שהמילים שלי יונחו מתחת למיקרוסקופ של אלו שעוקבים אחרי הפד".