חברה הולנדית תפעיל את הנמל הפרטי החדש באשדוד

בשבוע שעבר זכתה החברה הסינית בתפעול הנמל הפרטי בחיפה, לאחר שהוגשה רק הצעה אחת ■ האדריכל הימי מיכה רטנר: "מנסים להציג את הזכייה של החברה הסינית כאילו זה ניצחון, אך זו מפלה מהדהדת"

נמל אשדוד / צלם: איל יצהר
נמל אשדוד / צלם: איל יצהר

חברת TIL ההולנדית זכתה במכרז לתפעול הנמל הפרטי החדש שייבנה באשדוד למשך 25 שנה - כך מודיעה היום (ג') חברת נמלי ישראל. TIL גברה על המתחרה EUROGATE מגרמניה. הנמל החדש אשר ייבנה על ידי חברת PMEC של צ'יינה הרבור הסינית יתחיל בפעילות במהלך שנת 2021.

בשבוע שעבר זכתה החברה הסינית SIPG להפעיל את הנמל הפרטי החדש שייבנה בחיפה ל-25 שנה. זכייתה של SIPG לא היתה מפתיעה שכן היא היחידה שהגישה הצעה לתפעול נמל זה. הנמל צפוי גם הוא להתחיל לפעול החל משנת 2021. חברות אשטרום ושפיר הם אלה שזכו במכרז לבניית הנמל.

"מנסים להציג את הזכייה של החברה הסינית בנמל המפרץ כאילו זה ניצחון, אבל זו מפלה מהדהדת" טוען האדריכל הימי מיכה רטנר "ההצעה של הסינים היא היחידה שהתקבלה ובעולם נהוג שאם מתקבלת רק הצעה אחת, מבטלים את המכרז", טוען רטנר ומוסיף "ולא פלא שהתקבלה רק הצעה אחת. לנמל המפרץ שייבנה בחיפה תמיד תהיה נחיתות לעומת הנמל באשדוד. הוא מרוחק יותר מהלקוחות, אין לו עורף נמל תפעולי (האזור שמצויים בו מתקן ענק לאלפי משאיות ביום, בתי מלאכה לציוד, מוסכים, מחסנים ואתרים לוגיסטיים כמו בית קירור, אחסון ייצוא חקלאי ועוד ה.כ) ולא באמת עוברת בחיפה רכבת מטענים בצורה נורמלית, אלא רק כ-3 שעות ביום. רק מפעיל סיני שלא קלט כמו המפעילים האחרים שחיפה זה סוס מת מבחינה נמלית, הגיש הצעה וכמובן זכה".

שר התחבורה ישראל כ"ץ דווקא מברך על הזכיות, וטען כי היום הושלם מהלך חשוב לכלכלה הישראלית "הנמלים החדשים יביאו לתחרות והתייעלות בענף , ייצרו אלפי מקומות עבודה חדשים ויביאו להורדת יוקר המחייה לרווחת הציבור כולו. אני מודה לראש הממשלה, בנימין נתניהו ולשר האוצר לשעבר, יאיר לפיד על תמיכתם ועזרתם"

מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן הוסיף כי "ישראל תצטרף למדינות בעולם ובאזור, בהן חברות שונות מפעילות באותו מרחב מסופים נמליים המתחרים על רמת השירות והמחיר, לטובת היצואנים, היבואנים והספנות".

מחברת נמלי ישראל נמסר: "חברות הפעלה בינלאומיות, מהשורה הראשונה בעולם, בחרו לפעול בישראל. זוהי בשורה טובה למשק הישראלי , לציבור שייהנה מפתיחת ענף הנמלים לתחרות ולאזורי הצפון והדרום אשר ייהנו ממנופים כלכליים ומוקדי תעסוקה חדשים".