מעתה אימרו "מתווכים" (ותשכחו מ"סוכני שחקנים")

פיפ"א שינתה השבוע באופן רשמי את ההגדרה המקצועית של הסוכנים, והחליטה להעביר את האחריות עליהם להתאחדויות הכדורגל המקומיות - שיצטרכו לפקח על עסקאות ההעברות ועל רישום העמלות ■ פיפ"א ממליצה להגביל את תקרת העמלות ל-3% משכר הברוטו השנתי שמרוויח שחקן

פיני זהבי / צלם: יוסי כהן
פיני זהבי / צלם: יוסי כהן

היסטוריה קטנה התרחשה בכדורגל העולמי, כאשר החל מאתמול (ד') פיפ"א הסירה אחריות מרישום סוכני השחקנים: מעתה, העניין יצטרך להיות מפוקח באופן אינדיבידואלי וישיר על-ידי ההתאחדויות המקומיות.

עד היום, אדם שרצה לעסוק בתחום היה צריך לעבור מבחן מסודר של הארגון העולמי, הכולל 20 שאלות באנגלית בנושאים משפטיים הקשורים לחוזים, הגירה בין מדינות ותקנות רישום. הוא היה צריך להביא תעודת יושר, להפקיד דמי ביטוח למקרה של תביעות, לשלם אגרה - ורק אז היה הופך לסוכן.

כעת, כל אדם שיוגדר כבעל "מוניטין ללא רבב" (בכפוף לתעודת יושר) יוכל לשמש כסוכן ולעסוק במקצוע הזה, או תחת ההגדרה החדשה שקבעה פיפ"א, לשמש למעשה כ"מתווך" - בתמורה לאגרה שיפקיד בהתאחדות המקומית שלו.

בפיפ"א העבירו את התקנה מתוך מטרה לייצר יותר שקיפות לענף, לאחר שהארגון העולמי התקשה לשלוט על תעבורת הכספים הבינלאומית בה היו מעורבים שחקני כדורגל. לטענת הארגון, הרפורמה תסייע למנוע הלבנת כספים במשחק, כאשר כיום רק 25%-30% מההעברות הבינלאומיות מתבצעות על-ידי סוכנים מורשים. על כל היתר משתלטים גורמים שאינם מוסמכים, סוכני משנה או צדדי ג', והכספים שעוברים אליהם אינם מדווחים.

על ההתאחדויות לכדורגל יוטל כעת, כאמור, לפקח על ההעברות. כל עסקה בה מעורב תשלום למתווך תהיה חייבת להירשם בהתאחדויות, ואלו יצטרכו לפרסם את היקף העמלות המדויק שייגזרו המתווכים. עניין אחד מהותי, שעשוי לפגוע בפרנסה של המתווכים, הוא המגבלה שפיפ"א ממליצה לכל התאחדות לקבוע על היקף העמלות שיגזרו השחקנים: תקרה של 3% בלבד מסך הברוטו השנתי הכולל שמרוויח שחקן. הממוצע הנהוג כיום הוא 5%-10%, ולעיתים אף יותר. יחד עם זאת - מדובר כאמור בהמלצה, וכלל לא בטוח שבפועל השוק יתיישר איתה.

המלצה מהותית נוספת שנמסרה על-ידי פיפ"א: החל מהיום, יתקיים איסור על מעורבות של סוכנים בהעברות של שחקנים מתחת לגיל 18.

הנושא נידון אמש בישיבת הנהלת ההתאחדות לכדורגל בישראל, ממנה נמסר: "בהתאם לתיקון, יהיה רשאי כל אדם לשמש כמייצג של שחקן או מועדון בעסקה להעברת השחקן או בעניין הסכם העסקה שבין השחקן למועדון. מי שישמש כמייצג יידרש להירשם בהתאחדות לכדורגל בגין כל עסקה בה הוא משמש כמייצג. התקנון החדש (שאושר אמש בישיבת ההנהלה) כולל הוראות מפורטות בנוגע למעמדו ולתפקודו של המייצג. אחת ההוראות החשובות ביותר קובעת, כי מהיום ואילך יחול איסור לייצג קטינים בעסקאות כאמור. הדבר לא ימנע כמובן מהוריי הקטין לטפל בענייניו, אולם אדם שלישי לא יוכל לשמש כמייצג של קטין".