אין רייטינג - אין השקעה

לוח השידורים הדליל בחג מדגים איך הערוצים פועלים נגד האינטרס של עצמם

רייטינג מידרוג טלויזיה הייטק / צלם: פוטוס טו גו
רייטינג מידרוג טלויזיה הייטק / צלם: פוטוס טו גו

נתוני הרייטינג של ימי חול המועד מסבירים מדוע ערוצי הטלוויזיה השונים מקבצים אל ימי החג את התוכניות הכי רעות שלהם: שידורים חוזרים, פרויקטים שנשארו על רצפת חדר העריכה, חובות רגולטוריים ועוד. התוצאה היא לוח שידורים דלוח שהצופה כבר מכיר מחגי תשרי ומשלהי חופשת הקיץ.

המשוואה היא ברורה ולכאורה גם הגיונית: אין רייטינג - אין השקעה. ייאמר מיד - אני לא מצפה שזכיינית של טלוויזיה מסחרית תשיק את התוכניות הכי נוצצות שלה בימים עם הכי פחות צופים, אבל הייתי שמח לו הייתי מרגיש שמישהו מנסה לשמור על כבודי כצופה, לא חלילה מפאת כבודי שלי אלא למען הישרדותו.

עם כל ערב של טלוויזיה רעה, מגלים צופי טלוויזיה רבים אלטרנטיבות לצפייה "מסורתית" בטלוויזיה. לפעמים מדובר באלטרנטיבות שתמיד היו שם: ספר, קולנוע, פאב ועוד; אבל לפעמים מדובר בערוצי תוכן אלטרנטיביים - ושם מתחילה הבעיה של ערוצי הטלוויזיה הקיימים, שבימים שכאלה חווים נטישה שהם כלל אינם מודעים לה.

יהיה מי שיטען שאני מגזים, שכוח הפריים-טיים של ערוץ 2 עודו במותניו (ע"ע הסרט התיעודי על יאיר לפיד שגבר ברייטינג על ישראל-בלגיה, לפני שבוע בדיוק), ושמעבר להתאמה אישית של תוכן דרך פלטפורמות מקוונות הוא נחלתם של היפסטרים תל-אביביים, בעוד "מסעודה משדרות" המיתולוגית (ואולי אפילו ילדיה ונכדיה, למרבה הצער) לא תדע אפילו איך לקרוא את המשפט הקודם, ובכל זאת - טיפה ועוד טיפה תהיה לה לים, במיוחד שמי שנגרעים מהכוח הם האליטה הכלכלית של מחר.

לכן בפעם הבאה שמתכנני לוחות השידורים עמלים על שבוע הפסח (או חגי תשרי או שלהי אוגוסט), מומלץ להם להפגין מעט כבוד כלפי הצופה - ולא לחשוב רק על תזרים המזומנים של מחר, אלא גם על הישרדותם לטווח הארוך יותר.

ולמי שעדיין מאמין בטלוויזיה

כמה אלטרנטיבות לצפייה הערב

"זרה" (יום ג' 22:00, ערוץ yes דרמה) היא סדרה מעניינת שמבלי לטרחן מצליחה להציג מודל נשי מעניין בראי ההיסטוריה. למי שלא עקב אחר הסדרה הזאת עד כה: אישה ששירתה כאחות בשדות הקטל של מלחמת העולם השנייה (סוג של פמיניזם במונחי הימים ההם) מגיעה עם בן זוגה לעיירת הולדתו בסקוטלנד ונשאבת דרך "חור בזמן" כ-200 שנה לאחור לתקופה שבה נלחמו שבטים מקומיים בכובשים האנגלים. מעבר לאלמנט הפנטסטי הזה, הסדרה היא די נאמנה לאירועים המקוריים של אותה התקופה, והמשחק משובח.

משחק משובח הוא גם זה שהפך את "חומות של תקווה" (יום ג' 23:10, ערוץ yes1) לסרט אלמותי: טים רובינס ומורגן פרימן מפיחים רוח חיים במה שהיה עלול להיות תסריט שגרתי אודות בנקאי שהורשע ברצח ונכלא לתקופה ארוכה אשר מנסה בדרכו לשרוד את חיי הכלא.

אחרון: מי ששומר אמונים למוסד הוותיק של האירוויזיון, ישמח בוודאי לגלות את השירים החדשים לתחרות השנה (חלק א'), שישודרו החל מ-22:30 בערוץ 1.