שלמה אליהו שילם לשריג כ-1.5 מ' ש' עבור 4 חודשים

הסכומים שולמו עבור ייעוץ לאליהו ביטוח ב-2014 ■ שריג מונה לאחרונה, לאחר מחלוקת מתוקשרת עם האוצר, ליו"ר קבוצת מגדל שבשליטת אליהו

שלמה אליהו ועודד שריג / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו ועודד שריג / צילום: תמר מצפי

בשנת 2014 שילמה חברת אליהו ביטוח, שבבעלותו הפרטית של שלמה אליהו, שכר ותגמולים בעלות של כ-1.46 מיליון שקל ל"יועץ ליו"ר הקבוצה". מדובר ככל הנראה בהוצאות שכר ששולמו על-ידי אליהו בתקופה של 4 חודשים למי שמונה לאחרונה ליו"ר קבוצת הביטוח מגדל, פרופ' עודד שריג.

שריג, לשעבר המפקח על הביטוח, מונה ליו"ר מגדל אחזקות (שבשליטת אליהו ביטוח) לאחר תקופה סוערת של חילוקי דעות בין בעל השליטה אליהו, לבין המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר. בשל העימות החריף בין הצדדים מונה שריג לבסוף לתפקיד בחברה שאינה מפוקחת על-ידי האוצר (בניגוד לחברה הבת מגדל ביטוח). הוא ימשיך ויקבלאת שכרו מאליהו ביטוח, ולא ממגדל אחזקות, שהיא חברה ציבורית.

ככל הידוע, שריג מועסק באליהו ביטוח מאז ספטמבר 2014, כך שכאמור התגמול האמור הנו עבור 4 חודשים - עלות ממוצעת של 365 אלף שקל בחודש. על פי הערכות זוכה שריג לתנאים דומים לאלה שהיו ליו"ר מגדל ביטוח ומנכ"לית מגדל אחזקות הקודמת, ענת לוין, כך ששכרו אשתקד כולל בין היתר גם מענק חתימה.

בפברואר 2014 דיווחה מגדל אחזקות כי לוין קיבלה עם הצטרפותה מענק חתימה בגובה של שלוש משכורות - במקרה שלה דובר על סכום של כ-555 אלף שקל, שנגזר משכר ברוטו של 185 אלף שקל בחודש. נוסף על כך אושרה לה תקופת הודעה מוקדמת של שישה חודשים, ותקופת הסתגלות של עד שישה חודשים נוספים. לוין עזבה את התפקיד באוקטובר האחרון, והספיקה ליהנות משכר של 3.5 מיליון שקל בתקופת כהונתה במגדל, שארכה כתשעה חודשים.

שריג לא החליף את לוין בתפקידיה במגדל (מנכ"ל מגדל אחזקות ביטוח ויו"ר החברה הבת מגדל ביטוח) - אלא את שלמה אליהו עצמו, בעל השליטה, ששימש עד לאחרונה כיו"ר הקבוצה. אליהו זז מתפקידו כיו"ר הקבוצה לאחר שסיכם זאת עם המפקחת על הביטוח, שלא רוותה נחת מכך שהוא היו"ר, בעוד שבנו עופר הוא המנכ"ל של מגדל ביטוח.

לתפקיד מנכ"ל אחזקות הציבורית מונה לאחרונה ערן צ'רנינסקי, מנהל הכספים הראשי של מגדל ביטוח. יו"ר החברה הבת מגדל ביטוח הוא עמוס ספיר.

עימות חריג מול האוצר

בספטמבר אשתקד, לאחר שהשלים את שנת הצינון שבה היה מחויב, נודע כי שריג עומד להצטרף לקבוצת מגדל. בתחילה דובר על תפקיד בכיר שהוגדר ככזה ("נושא משרה בכירה") באחת מחברות הביטוח שבבעלות אליהו (אליהו ביטוח או מגדל ביטוח) - משרה שדורשת קבלת אישור מהפיקוח על הביטוח.

ואולם, המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, מי שירשה בתפקיד זה את שריג, הביעה התנגדות תקיפה למינויו של האחרון לתפקיד בכיר בקבוצת אליהו-מגדל, ואף פסלה את מינויו למנכ"ל אליהו ביטוח (בעלת השליטה במגדל), היכן שהייתה לה סמכות לעשות כן.

התנגדותה הפומבית של סלינגר נבעה מבעיית נראות הטמונה לטענתה במינויו של שריג לתפקיד בכיר בקבוצה, שהוא עצמו אישר את העברת השליטה בה לידי שלמה אליהו, מי שביקש למנותו לתפקיד.

סלינגר קבעה כי שריג יוכל לכהן בתפקיד בגוף מוסדי שרלוונטי למגדל רק בתום שלוש שנים ממועד פרישתו מהאוצר. היא אף קנסה את אליהו ביטוח ב-1.7 מיליון שקל "בשל אי-קיום הוראות בדבר מינוי מנכ"ל".

בעקבות כך, מונה שריג בחודש פברואר השנה לתפקיד יו"ר מגדל אחזקות ביטוח - חברה שאינה מפוקחת ישירות על-ידי המפקחת על הביטוח. עקב כך, המפקחת לא יכלה למנוע את המינוי - שאושר ברוב רגיל של בעלי המניות, בעקבות תמיכתו של בעל השליטה אליהו.

נראה שהרעש ציבורי שנלווה למאבק של אליהו ושריג במינויו של האחרון לתפקיד בכיר בקבוצה, גרם לכך ששכרו של שריג ישולם על-ידי אליהו ביטוח, חברה פרטית בבעלותו המלאה של שלמה אליהו, ולא מקופתה של מגדל אחזקות. מהלך זה עקף את הצורך בקבלת אישור לתנאי העסקה של שריג באמצעות האסיפה הכללית - מהלך שהיה נעשה תחת העין הציבורית, וקרוב לוודאי שהיה גורר ביקורת ציבורית נוספת.

למרות התנגדות האוצר, בפברואר האחרון הבהיר פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע, כי אין מגבלה משפטית שתמנע את המינוי של שריג ליו"ר מגדל אחזקות. הוא קבע כי מבחינת הרשות אין בעיה משפטית בכך שבעל שליטה יתגמל באופן ישיר דירקטור או יו"ר מטעמו בחברה שבשליטתו.