רדיו דרום לבג"ץ: לעצור את איסור פיצול תדרי הרדיו

עפ"י החלטת הרשות השנייה, בתום שנתיים יחדלו פיצולי התדרים של התחנות להיות חוקיים ■ רדיו דרום: "במהלך שלא ניתן לכנותו אלא 'פליק-פלאק' משפטי, ביצעה הרשות השנייה פניית פרסה מדהימה"

תחנת הרדיו האזורי "רדיו דרום" עתרה בשבוע שעבר לבג"ץ נגד הרשות השנייה ומועצת הרשות, בנוגע להחלטה להתיר פיצול שידורים לתחנות הרדיו האזורי לתקופת מעבר של שנתיים בלבד.

על-פי ההחלטה, בתום שנתיים יחדלו פיצולי התדרים של התחנות להיות חוקיים. החלטת המועצה נוגעת לתחנת "רדיו דרום", המחזיקה בפיצול דרום 101.5FM; לתחנת "רדיו לב המדינה", המחזיקה בתדר "רדיו פרוויו" דובר הרוסית; ולתחנת "רדיו חיפה", המחזיקה בתדר המפוצל "רדיו חם אש".

"רדיו דרום" מבקשת להבחין בינה ובין התחנות האחרות, לאור הרגישות הביטחונית בתחומי שידורה, או להוציא צו מניעה נגד ההחלטה.

"במהלך שלא ניתן לכנותו אלא 'פליק-פלאק' משפטי, ביצעה הרשות השנייה פניית פרסה מדהימה ואימצה עמדה משפטית חדשה שנתבססה על חוות-דעת שניתנה לה במחצית השנייה של שנת 2014, לפיה מעולם לא הייתה המועצה מוסמכת להעניק היתרים לפיצול השידוורים", נכתב בעתירה. "כך, לא פחות מ-15 שנים פועלת הרשות השנייה על סמך כמה וכמה חוות-דעת שבחנו את המצב המשפטי הקיים ואישרו את המהלך האמור... ויום אחד מתגלה מצב משפטי חדש".

תחום הזיכיון של "רדיו דרום" הוא בין בין אשדוד ואשקלון, דרך באר-שבע ועד ליישובי הערבה וים המלח. "שלא בטובתה נקלע 'רדיו דרום' לרוב לא לו, בין 'רדיו 90' המפעילה תחנת רדיו אזורי באזור עמק חפר לבין 'רדיו לב המדינה'. בין התחנות נתגלע סכסוך מסחרי, שעניינו פנייתם של שידורי 'רדיו לב המדינה' למה שנדמה ל'רדיו 90' כקהל מאזיניו, וזאת תוך עשיית שימוש בתדר ייחודי, שבו הותר ל'רדיו לב המדינה' לפצל את שידוריו. בצר לו ולאחר שניסה לזכות בתדר נוסף משל עצמו, עתר 'רדיו 90' נגד הרשות השנייה, המועצה ושר התקשורת, בבקשה כי יינתן גם לו היתר לפיצול שידוריו, ואם לאו יישלל ההיתר לפיצולי שידורים מכל מי שאי-פעם זכה להיתר שכזה".

בהמשך הוגשה גם עתירה של "רדיו קול רגע" ו"רדיו צפון" נגד היתר הפיצול שקיבל "רדיו חיפה", בטענה כי הוא מסב נזק כלכלי לעותרות. "היוזמה לפיצול השידורים הינה מבית היוצר של הרשות השנייה, אשר החלה בשנת 1997 לקדם את הרעיון במטרה לשפר את התוכן הרדיופוני הניתן לתושבי אזורי הזיכיון ולהגשים את מטרותיו של הרדיו האזורי הגשמה מלאה. לפיכך ניתן בשנת 2005 לעותרת היתר לפיצול שידוריה כדת וכדין, על-פי כללים מפורטים שקבעה הרשות השנייה, לאחר שקוימו כל הבדיקות המקצועיות והמשפטיות".

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד נועה גבע ממשרד ארדינסט בן-נתן, נכתב כי פיצול השידורים משרת אינטרס ציבורי ברור. הוא מסייע לתחנה למלא אחר ייעודה כתחנת רדיו אזורי, באמצעות "שידור של תוכן מקומי, חדשותי ורלוונטי לקהל היעד באזור אשקלון, שדרות ועוטף עזה - המרוחקים מאזור השידור המרכזי של התחנה, אזור באר-שבע... הוסף לאלה את המצב הביטחוני הקשה ממנו סובל האזור כמעט דרך קבע, אשר פוגע קשות בכלכלת האזור כולו, ממית מכה קשה על הכנסות תושביו וממילא - גם על אלה של 'רדיו דרום'.

"אין צורך להוסיף כי בימים של מתיחות ביטחונית, העובדה כי לכל אחד מן האזורים משודר תוכן שונה, ובכלל זה התרעות אודות אירועים ביטחוניים שונים, חוסכת מתח נפשי מיותר".

בשנת 2008 זכתה התחנה במכרז השני לשידורה ובכלל זה המשך הפיצול.