המהפך שלא היה

בעקבות ההלם מתוצאות הבחירות, דני קושמרו חוזר לשכונת ילדותו בבאר-שבע

"עם אחד, שתי מדינות", יום ב' 21:00, ערוץ 2 קשת

דני קושמרו, היום אזרח "מדינת תל-אביב", חוזר בסרט הזה אל שכונת ילדותו בבאר-שבע: לכאורה באותה מדינה ולמעשה במציאות חיים נפרדת. מה שמניע אותו לצאת למסע השורשים הקטן הזה, הוא ההלם שבו התקבלו תוצאות הבחירות במדינתו החדשה.

במדינה אחת לא מבינים אנשים ש"לא מכירים אפילו אחד שהצביע ביבי", כיצד ניצח שוב בבחירות בעוד שבמדינה האחרת הצבעה למפלגות שמדיפות ריח של שמאל, היא פשוט אינה אופציה.

ספק אם הייתי בוחר בדמויות המשעממות של ענת וקסמן מחד ואלירז שדה מאידך כמי שאמורים לייצג את הקונפליקט. מכל מקום - הנושא טרי, מעניין ושווה צפייה.

מודל 92

"כלבי אשמורת", יום ב' 23:48, ערוץ yes4; "החיים על-פי אגפא", יום ב' 23:50, ערוץ yes קולנוע ישראלי

אני לא מאמין שמישהו תכנן זאת כך במודע, אבל כמעט באותה השעה בשני ערוצי סרטים מקבילים משודרים שני סרטים אלימים מאוד שמפלרטטים עם הימים שבהם הקולנוע היה שחור ולבן (לא רק מבחינת הצבעים שעל המסך): אלא שבעוד הראשון הוא אקורד הפתיחה לקריירה הקולנועית רבת השנים של קוונטין טרנטינו, הרי שהשני, הישראלי, הוא פסגת היצירה (שבישרה את תחילת הסוף) בקריירה הקולנועית הארוכה של אסי דיין.

אצל טרנטינו הוכה העולם בתדהמה מהאלימות המסוגננת, האסתטיקה של האכזריות. ספק אם היינו מגיעים לצפייה בטקסי השחיטה המצולמים של דאע"ש אלמלא עברנו טירונות רגשית-ויזואלית אצל טרנטינו ודומיו.

אצל דיין הימם את הצופים התרחיש האפוקליפטי, זה שאינו מרחם על אף צד בחברה הישראלית ומציג אותה כקרה, מסוגרת, מנותקת ואלימה - שסופה צפוי בפיצוץ אלים.

לו אני צריך לבחור באחד הסרטים, אלך עם דיין: בעוד הסרט שלו הוא התרסה נגד חברה שחושבת במונחים של שחור ולבן - הרי שסרט של טרנטינו הוא כמיהה לחברה שכזאת.

רוח הקודש של ההיסטוריה

"להרוג את ישו", יום ב' 23:00, ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק

אני מודה שבמשך השנים פיתחתי סטייה קטנה, חיבה מיוחדת לז'אנר הסרטים הזה, שבמקור מיועד לאמריקאים רפי-שכל וחדורי אמונה. זה יכול להיות סרט שמספר כיצד חייזרים בנו את העולם, סרט שמסביר שאפוקליפסה עכשיו צפויה לנו מעבר לפינה כתוצאה מהתפרצות הר געש, שיטפון, פגיעת אסטרואיד, כל התשובות נכונות או סרט שמחפש ברצינות תהומית את לוחות הברית, כתר הקוצים של ישו, המסמרים שבאמצעותם קובע אל הצלב ועוד.

הסרט הזה שייך לז'אנר האחרון, והוא מתעד את הנסיבות הפוליטיות והדתיות שהובילו למותו הבלתי נמנע של בן-הבתולה.

כחובב ערוצים דוקומנטריים, אני מודה למזלי הטוב על כך ששני הערוצים האלה בטלוויזיה הישראלית (ערוץ 8 של הוט וערוץ yes דוקו) נמנעים מלשדר את הפסאודו-מדע הזה שאפשר למצוא לרוב בערוצי "ההיסטוריה והטבע" האמריקאיים.

* ציון: 7