לא תאמינו על מה מבזבזים מאות אלפי שקלים ברשות השנייה

הרשות השנייה אמורה לפקח על זכייניות הטלוויזיה המסחרית, אבל בעוד שהן מתקשות כלכלית - חגיגת הבזבוזים בגוף הרגולטורי בעיצומה ■ הרשות השנייה: "ההוצאות אינן חורגות מהנהוג בגופים ציבוריים ממשלתיים"

שנת 2014 הייתה שנת משבר בשידור המסחרי בישראל. מבצע "צוק איתן" טלטל את התעשייה, וזכייניות הערוצים 2 ו-10, כמו גם תחנות הרדיו האזורי, דיווחו על הפסדים עצומים. אולם מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בגוף המפקח עליהן, אשר מתקיים מכספיהן, התקיימה באותה שנה חגיגת בזבוזים, שכללה הוצאות של מיליוני שקלים על אוכל מוזמן ממסעדות, כיבוד וגם טיסות לחו"ל ומוניות.

על-פי הוצאות הרשות השנייה לשנת 2014, שהושגו באמצעות פנייה של התנועה לחופש המידע, מנהלי ועובדי הרשות השנייה הזמינו בעבורם ובעבור חברי מועצת הרשות השנייה ואורחיהם מזון בסכום כולל של 450,254 שקל.

הסכום כולל הזמנת מזון תדירה ויומית ממסעדות בירושלים כמו "יהודה ושרלי", מסעדת בשרים עממית, שההוצאות המזון השנתיות של עובדי הרשות בה הגיעו ללא פחות מ-143,488 שקל.

מסעדות אחרות שהזמינו מהן היו מסעדת "סבתא סנדוויץ'" - 37,260 שקל, בורגרס בר - 28,020 שקל; ואנשי הרשות אפילו הצליחו להגיע לסכום של 21,480 שקל בקנייה ברשת הפלאפל "4 טעמים".

על כל ההוצאות האלה, ועל אחרות, מציינת הרשות כי מדובר ב"ארוחות עובדים". אך לצד המזון שהזמינו עובדי הגוף הרגולטורי, הרשות השנייה מקפידה גם להשביע את תיאבונם של חברי מועצת הרשות השנייה. תחת הסעיף "כיבודים", שמשמעותו העיקרית היא כיבוד לישיבות מועצת הרשות השבועיות, ישנן הוצאות במאות אלפי שקלים.

כך למשל בעבור כיבוד, שמשמש גם אירועים של הרשות השנייה, נרשמה הוצאה של 72,758 שקל ברשת שופרסל, ובמקביל 37,337 שקל בחברה בשם אספרסו אמריקה. גם חברת בל ג.י.י.ר קיבלה הזמנה לכיבוד בעבור ישיבות בסכום שהגיע ל-7,000 שקל. לפאוזה שירותי קפה שילמה הרשות השנייה 3,526 שקל בעבור פולי קפה.

רשימת קניות
 רשימת קניות

התקציב נשען על הזכייניות

ברשות השנייה עובדים בימים אלה כ-45 עובדים, כשקרוב ל-25 עובדים פוטרו או פרשו במהלך שנת 2014 בתהליך התייעלות שהוביל המנכ"ל לשעבר שי באב"ד, שפרש בסוך השנה שעברה לטובת החיים הפוליטיים והצטרפות למפלגת "כולנו".

תקציב הרשות השנייה לשנת 2014 עמד על 37 מיליון שקל, כך על-פי מידע שמסרה הרשות ל"גלובס", שמומנו כולם על-ידי זכייניות הערוצים 2 ו-10 וזכייניות הרדיו האזורי - הגופים המפוקחים על-ידי הרשות השנייה עצמה.

יש לציין כי דמי הזיכיון שמשלמים גופי השידור גבוהים משמעותית ממה שהרשות השנייה מצהירה כי היא עושה בהם שימוש בפועל.

כל ערוץ טלוויזיה משלם קרוב ל-30 מיליון שקל דמי זיכיון, וכל אחת מתחנות הרדיו האזוריות - 13 במספר - משלמת מאות אלפי שקלים בשנה לרשות השנייה. ברשות מסבירים כי השינוי בתקנות באשר לחובת התשלום הקבועה בחוק ממתין לאישור, ואז יוחזרו לזכיינים ההפרשים.

טיסות לאילת

לצד עובדי הרשת השנייה, הוצאות רבות סובבות את 15 חברי המועצה של הרשות המגיעים מכל הארץ מדי שבוע בכדי לקחת חלק בישיבות. כך, לצד הכיבוד הרב שמוגש להם, מוציאה הרשות השנייה מאות אלפי שקלים בשנה על מוניות להסעתם ממקום למקום.

במסגרת זו, מוניות העיר ראשון-לציון קיבלו מהרשות השנייה 91,004 שקל בשנת 2014, ומוניות בר-אילן כמעט 10,000 שקל. לצד חברות מוניות והסעות אחרות, שילמה הרשות על השימוש בכביש 6 סכום של 11,803 שקל.

למרות שבמשרדי הרשות השנייה בירושלים יש חדר ישיבות שאמור לאכלס את ישיבות המועצה ומפגשיה, רק חלק מועט מהן נערכות בבירה. כך, הרשות משלמת מדי שנה כ-30 אלף שקל לבית ציוני אמריקה בתל-אביב, על מנת לעשות שימוש בחדר הישיבות שבתחומה, ו-10,620 לכפר המכבייה בעבור אותו שימוש. 4,099 שקל נוספות שולמו למלון "מצפה ירושלים" שבעיר ירושלים - בעבור שימוש בחדר הישיבות שלו וכמובן בעבור ארוחה.

לא רק כפילות זו מתבלטת מדוח ההתקשרויות עם ספקים של הרשות השנייה. כך, בנוסף לדוברת פנימית שעובדת ברשות השניייה, לאחר שנבחרה במכרז, הוציאה הרשות השנייה במהלך 2014 למעלה מ-200 אלף שקל על שירותי יחסי ציבור ודוברות חיצוניים. בהם כ-180,540 שקל לחברת בן-חורין אלכסנדרוביץ', שנבחרה במכרז שנערך על-ידי המנכ"ל באב"ד.

ברשות השנייה גם נוהגים לצאת לכנסים ולמפגשים - בארץ ובחו"ל. כך למשל בעבור נסיעות עובדי הרשות השנייה לכנסים ולפגישות מקצועיות בחו"ל, שולמו 40,550 שקל לחברת הנסיעות הממשלתית "ענבל".

אך גם סכום זה מתגמד לעומת הכסף ששילמה הרשות השנייה בעבור השתתפות אנשיה - עובדים וחברי מועצה כאחד - בכנס העיתונאים שנערך בנובמבר באילת. לא פחות מ-102,690 שקל שהועברו לחברת ההפקה והנסיעות ארקיע.

הדוח שהגיע לידינו מתייחס אך ורק להתקשרויות של הגוף הרגולטורי עם ספקים חיצוניים, ולא כולל הוצאות אישיות של בכירים ומנהלים בחברה. בעיקרו כולל הדוח גם מאות אלפי שקלים לחברות הפקה, לאור העובדה שהרשות השנייה ממשיכה להיות גוף מפיק. בעבור סרטי הרשות השנייה, מקבלת חברת הפקה סכומים שנעים בין 60 אלף ל-170 אלף שקל, ובהן חברות כמו קסטינה הפקות, שולה שפיגל, וחברות ההפקה של היוצרים האחים היימן וגם של העיתונאים רביב דרוקר וענת גורן, על סרט שיצרה וישודר בזכיינית קשת.

הרשות משלמת גם סכומים גבוהים על תשתיות - לחברות כמו סלקום, פרטנר, חברת החשמל ובעיקר בזק, שגבתה מהרשות במהלך שנת 2014 סכום-עתק של יותר מ-13 מיליון שקל בעבור תחזוקת משדרים, סיבים ופירוק אתר בני יהודה.

סכומים גבוהים מאוד יוצאים מהרשות גם על ייעוץ חיצוני, בין היתר של חברת רואי החשבון זיו-האפט, שקיבלה בעבור ביקורת שערכה וייעוץ למעלה מ-200 אלף שקל במהלך השנה שעברה.

באוצר סירבו לאשר את התקציב

משרדי הממשלה והמחוקק התייחסו, או ניסו להתייחס, לא אחת למצבה ולהוצאותיה של הרשות השנייה. באוצר סירבו במשך שנים לאשר את תקציב הרשות השנייה בהיעדר התייעלות אמתית במקום, וזו נערכה באופן אגרסיבי בשנה שעברה.

כמו כן, עומדת הצעת החוק של מיזוג הרשויות הרגולטוריות עם יחידת הסמך של משרד התקשורת - מועצת הכבלים והלוויין, שתקציבה השנתי לא עולה על חמישית מזה של הרשות השנייה. מיזוג כזה יחסוך עלויות משמעותיות, בעיקר בכל הקשור להסעות וכיבוד חברי המועצה.

גם הדרישות כי הרשות השנייה תחדל להעביר דרכה את שידורי הזכייניות, אמור להקטין דרמטית את הוצאותיה על מכשור טכני, והכשרה שכוללת נסיעות מרובות לחו"ל, וכי תחדל להיות גוף מפיק - אמורות היו להוציא קצת אוויר מההוצאות המנופחות וחסרות הפרופורציה.

עו"ד אלונה וינוגרד, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, מסרה כי "בשנים האחרונות אנחנו עדים למודעות הולכת וגוברת לדרישה לשקיפות מצד משרדי ממשלה ונבחרי ציבור. מה שנכון לגופים אלה נכון לכלל הגופים שחוק חופש המידע חל עליהם, ובכלל זה הרשות השנייה. טוב עשתה הרשות שמסרה את המידע ללא צורך בהליך משפטי. נקווה שמעתה ואילך הרשות תפרסם מידע אודות התקשרויות עם ספקים באופן יזום".

תגובת הרשות השנייה: "התקציב עומד בכל אמות המידה הציבוריות"

מהרשות השנייה נמסר כי "תקציב הרשות השנייה, כגוף סטטורי אשר פועל ללא לאות לשמירת האינטרס הציבורי, עומד בכל אמות-המידה הציבוריות, והוצאותיו אינן חורגות מהנהוג בגופים ציבוריים ממשלתיים.

"יוזכר כי במהלך שנת 2014 השלמה הרשות השנייה מהלך התייעלות וולנטרי רחב-היקף וראשון מסוגו בגוף זה, אשר במסגרתו נערכה פרישה מרצון שהובילה לצמצום תקציב הרשות השנייה בכ-25%.

"באשר להוצאות המזון - בדומה לגופים מקבילים ומשרדים ממשלתיים רבים, הרשות השנייה משתתפת בסבסוד ארוחות עובדיה, ולמעלה משליש מהסכום הנטען מוחזר לרשות במתכונת של השתתפות עובדים. הסכום הנותר, פחות מ-30 אלף שקל בחודש, משמש למימון ארוחות עובדי מרכזי הבקרה והשליטה ברשות השנייה, העובדים 365 ימים בשנה וכיבוד כללי, והינו הולם ומתאים לנהוג בגופים מקבילים.

"באשר לנסיעות לחו"ל - מדובר למעשה בכיסוי כלל הנסיעות המקצועיות של גורמים ברשות השנייה כולל יו"ר מועצת הרשות השנייה במהלך שנת 2014, לרבות טיסות ושהייה, שכן בהנחיית משרד האוצר הוקמה תחת 'ענבל חברה לביטוח' סוכנות הנסיעות הממשלתית דרכה נעשות נסיעות אלה.

"באשר לכנס אילת לתקשורת - הרשות, כגורם המקצועי הרשמי האחראי לשידורי הטלוויזיה והרדיו המסחריים בישראל, תומכת מדי שנה בקיום הכנס, ומשכך יו"ר המועצה, מנכ"ל הרשות, חברי המועצה ועובדים רלוונטיים לוקחים בו חלק.

"באשר לישיבות בתל-אביב או מחוץ לרשות - יובהר כי לרשות השנייה אין 'מבנה' בירושלים, אלא משרדים המשמשים לצורכי היום-יום. במקרה שישנם אירועים בעלי דרישות ייחודיות - שוכרת הרשות השנייה חדרי ישיבות מתאימים לצורך ספציפי זה.

"בעניין מוניות וכביש 6 - חברי מועצת הרשות השנייה ממלאים את תפקידם כנציגי הציבור, והרשות השנייה משתתפת בהוצאות נסיעותיהם לישיבות המועצה. הטענה ביחס להוצאות כביש 6 לשנה היא טענה קטנונית ולא מבוססות - יוזכר כי מדובר בגוף המונה עשרות עובדים, והוצאות אלה עומדות על פחות מ-1,000 שקל לחודש.

"ביחס לבן חורין-אלכסנדרוביץ - המשרד נבחר לשמש כיועץ תקשורתי אסטרטגי של הרשות השנייה בתום הליך תחרותי כנדרש לפי דין. שירותי המשרד נדרשים נוכח המהלכים הדרמטיים שמובילה הרשות במסגרת זירה מורכבת מול גורמים בעלי אינטרס ורבי-עוצמה ולצד דוברות הרשות השנייה, אשר כוח-האדם בה צומצם משמעותית במסגרת ההתייעלות".