הפעילות באנגליה מכבידה: 882 אלף ש' הפסד תפעולי לגמאטרוניק

הפסדי גמאטרוניק UK עמדו אשתקד על 2.3 מיליון שקל ■ הכנסות מימון מעליות בשער החליפין הביאו את גמאטרוניק ב-2014 לרווח של 883 אלף שקל ■ פשרה בתביעה שהגישה גמאטרוניק נגד בעלי מניות לשעבר בחברה הבת גבתה יותר הוצאות מהכנסות

יוסף גורן / צילום: איל יצהר
יוסף גורן / צילום: איל יצהר

העלייה בשערי החליפין של הדולר, האירו והליש"ט אל מול השקל, יצרו ב-2014 לחברת גמאטרוניק הכנסות מימון (נטו) של 2.4 מיליון שקל וגרמו לה להציג בשנה כולה רווח נקי של 883 אלף שקל, אל מול רווח נקי צנוע יותר של 148 אלף שקל שנרשם ב-2013.

אלא שמבט על התוצאות התפעוליות של החברה, שפועלת בתחום תשתיות החשמל, מציג תמונה אופטימית פחות. ב-2014 סבלה גמאטרוניק מירידה של 17% בהכנסות, שהסתכמו ב-87 מיליון שקל, עקב ירידה במכירותיה בחו"ל.

החברה הציגה בשנה שחלפה הפסד תפעולי של 882 אלף שקל, לעומת רווח תפעולי של 3.2 מיליון שקל בשנת 2013. בחברה מסבירים כי המעבר להפסד תפעולי נבע "בעיקר מהירידה במכירות הקבוצה ומהוצאות תפעוליות חריגות שאינן שגרתיות בחברה הבת".

התביעה בחו"ל הסתיימה בפשרה

לגמאטרוניק, הנמצאת בשליטת יוסף גורן, חברה בת פעילה אחת בשם גמאטרוניק UK, שהוקמה עם שותפים אנגלים בסוף 2001. בפברואר 2012 חתמה גמאטרוניק על הסכם לרכישת יתרת המניות (49%) שהוחזקו בידי השותפים האנגלים ושילמה תמורתן כ-900 אלף שקל, כולל עמלה ששולמה בגין מכירות הרבעון הראשון של אותה השנה.

שנה מאוחר יותר תבעה גמאטרוניק את המוכרים ביותר מ-300 אלף ליש"ט (1.8 מיליון שקל) בגין פעולות שפגעו לכאורה בתוצאותיה של החברה הבת טרם מכירת המניות. בפברואר 2014 חתמו הצדדים על הסכם פשרה, במסגרתו פוצתה גמאטרוניק ב-121 אלף שקל בלבד. זאת, כאשר החברה מציינת כי ההוצאות המשפטיות בגין התביעה האמורה עמדו על 277 אלף שקל, והן ככל הנראה ההוצאות החריגות והלא שגרתיות בחברה הבת.

האב, הבת והחברה הבת

מהדוחות הכספיים לשנה החולפת עולה כי הפסדי גמאטרוניק UK עמדו ב-2014 על 2.3 מיליון שקל. תחת ניהולה הבלעדי של גמאטרוניק, הפסידה החברה הבת הבריטית בשנים 2012-2014 סכום מצטבר של 5.7 מיליון שקל. בדוח השנתי מציינת גמאטרוניק כי בנובמבר 2014 הופסקה עבודתו של מנכ"ל חברת הבת מאיר מלינסקי וכי עלות שכרו אשתקד, כולל דמי הודעה מוקדמת על פיטורין, הסתכמה ב-773 אלף שקל.

מהדוחות הכספיים של גמאטרוניק ניתן להסיק כי מכירות החברת הבת היו נמוכות בשלוש השנים האחרונות. כך למשל, בדוח המאוחד לתוצאות כלל הקבוצה דיווחה כאמור גמאטרוניק על הכנסות של 86.9 מיליון שקל ב-2014, בעוד שבדוח הנפרד, שאמור לייצג את החברה האם בלבד, נרשמו הכנסות של 83.9 מיליון שקל. הפער הזה, שאמור לייצג בעיקרו את מכירות החברה הבת, עמד ב-2013 על 5 מיליון שקל וב-2012 על 4.4 מיליון שקל.

גורן, שמחזיק ב-59% ממניות גמאטרוניק, משמש גם כמנכ"ל החברה. בתו, שרון בר צבי, מכהנת כסמנכ"לית מכירות ושיווק בינלאומי ומאז עזיבתו של מלינסקי, היא מנהלת את החברה הבת. מהביאורים לדוח הנפרד עולה עוד, כי ב-2014 גדל היקף החוב של החברה הבת לגמאטרוניק ל-13.8 מיליון שקל, לעומת 11.9 מיליון שקל נכון לסוף 2013 ובהשוואה ל-8.9 מיליון שקל בסוף 2012.

התוצאות החלשות של החברה הבת באנגליה מעלות את השאלה בדבר נחיצותה לפעילותה של גמאטרוניק, אולם לדברי המנכ"ל גורן, קיימת תקווה שהפעילות בחברה הבת תשתפר, ולכן להנהלה אין כל כוונה לסגור את הפעילות שם.

גמאטרוניק נסחרת בבורסה לפי שווי של 98 מיליון שקל, אולם המניה נכללת ברשימת דלי הסחירות, בשל המחזורים האפסיים בה, ולכן קשה לדעת אם השווי הבורסה משקף באופן מיטבי את שוויה הכלכלי.

החברה מתמחה בפיתוח, יצור ושיווק של מוצרים בתחום אלקטרוניקת ההספק. מוצרי אלו כוללים מערכות אל-פסק, שמטרתן לספק חשמל באופן רציף וללא הפסקה למערכות מחשבים ותקשורת נתונים, מערכות כוח המספקות מתח ישר (DC) לציוד תקשורת, ממירי מתח ומטענים, וכן מערכות משולבות של תקשורת, חומרה ותוכנה, המשמשות לפיקוד, שליטה ובקרה על מערכות אל-פסק, מערכות כוח, ומערכות בקרת אנרגיה כלליות.

בעבר הייתה מושקעת בחברה קרן פימי, אך באוקטובר 2010, בעקבות סכסוך בין הקרן לבעל השליטה גורן, רכשה גמאטרוניק עצמה את החזקותיה של פימי (7% מהמניות) במתווה של רכישה עצמית תמורת כ-8 מיליון שקל. בנוסף, רכשה גמאטרוניק את האופציות שהוענקו לפימי, הניתנות להמרה למניות, ב-7 מיליון שקל נוספים.

תוצאות גמאטרוניק
 תוצאות גמאטרוניק