למרות התנגדות ארה"ב: ישראל מצטרפת לבנק התשתיות הסיני

היוזמה הסינית להקמת המוסד הפיננסי הרב-לאומי, נועדה להעניק מימון לפרויקטים של פיתוח תשתיות במדינות אסיה ■ הקמת הבנק מעוררת דאגה רבה בארה"ב מחשש כי מדובר בראשיתו של תהליך שיביא בסופו של דבר לאובדן הדומיננטיות שלה

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן - הארץ

מזכירות הבנק לפיתוח תשתיות (AIIB) הודיעה הבוקר (ד') רשמית, על אישור הצטרפותה של ישראל כחברה מייסדת ה-52 מתוך 57 המדינות שהצטרפו לבנק. היוזמה הסינית להקמת המוסד הפיננסי הרב-לאומי, נועדה להעניק מימון לפרויקטים של פיתוח תשתיות במדינות אסיה - לפיתוח כולל של האיזור. תהליך הקמת הבנק אמור להסתיים לקראת סוף 2015.

הקמת הבנק מעוררת דאגה רבה בארה"ב מחשש כי מדובר בראשיתו של תהליך שיביא בסופו של דבר לאובדן הדומיננטיות שיש כיום לארה"ב במוסדות הפיננסיים הבינלאומיים החשובים בעולם. שר האוצר לשעבר לארי סאמרס אף הזהיר לפני עשרה ימים כי "החודש החולף עשוי להיזכר בתור הרגע שבו ארה"ב איבדה את תפקידה כחתם של המערכת הכלכלית העולמית".

הקונסורציום הבנקאי החדש שמובילה סין, שנועד לתמוך בהשקעות בכלכלות באסיה ובשווקים מתעוררים, יתחרה באופן ישיר בבנק העולמי, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והבנק לפיתוח אסיה (ADB), מקורות המימון הבינלאומיים המסורתיים שנוסדו בסיוע אמריקאי ואשר עליהם יש לארה"ב כוח השפעה רב.

ארה"ב ביקשה ממדינות להימנע מהצטרפות לבנק החדש עד שהבנק יציג סטנדרטים מספקים של ניהול, חברה וסביבה, אולם בעלות בריתה ברחבי העולם, בהן בעלות ברית קרובות דוגמת בריטניה, גרמניה ואוסטרליה, הודיעו בכל זאת על הצטרפותן - מהלך שאילץ את ממשל אובמה להוציא הצהרה בנושא המתנגדת לכך.

הצטרפותה של ישראל ל-AIIB הינה תוצאה של פעילות דיפלומטית ענפה של שגרירות ישראל בבייג'ינג בשיתוף עם משרדי החוץ והאוצר בירושלים.

במשרד החוץ אמרו היום כי "במהלך חשוב זה מצטרפת ישראל לפורום כלכלי בינלאומי חדש בזירה חשובה המראה פעילות צמיחה כלכלית דינמית. הצטרפותה של ישראל צפויה לפתוח כר חדש ונרחב של הזדמנויות לשילוב חברות ישראליות בפרויקטים במימון הבנק החדש".

ישראל תצטרף לסבב הקרוב של המו"מ לתהליך ההקמה שיתקיים בסוף חודש זה בבייג'ינג.