חריש: חברי קב' רכישה נדרשים להוסיף עוד 100 מ' ש'

חברי קבוצת הרכישה "נאות חריש" שרכשו דירות במחיר המוערך ב-629 אלף שקל לפני שנתיים, נדרשים כעת להוסיף למעלה מ-100 אלף שקל למחיר

בנייה בחריש / צילום: תמר מצפי
בנייה בחריש / צילום: תמר מצפי

מה הסיכוי שמחירי דירות ששיווקה קבוצת רכישה לפני שנתיים בחריש ב-630 אלף שקל, אכן יישארו כאלה? כנראה לא גבוה במיוחד. חברי קבוצת הרכישה "נאות חריש" שאירגנה קבוצת "מינהל מגורים ישראל" בבעלות מוטי פלד, התבקשו לאחרונה להוסיף לעלות הדירה שרכשו סכומים של למעלה מ-100 אלף שקל למחיר הדירות שרכשו. כך עולה ממכתב שנשלח לחברי הקבוצה ב-2 באפריל, על ידי מנהל הפרויקט של הקבוצה עמיעד קדמון מטעם מארגני הקבוצה שכותרתו "אומדן עלויות עדכני של הפרויקט נכון לחודש מרץ 2015".

במכתב מעדכן קדמון כי ההפרש הגולמי בין אומדן העלויות ההתחלתי של הפרויקט, לבין העלויות נכון למרץ 2015, עומד על כ-100 מיליון שקל, וכולל כ-60 מיליון שקל בגין תוספת עלויות פיתוח, הוצאות בלתי צפויות בסך 23 מיליון שקל, הפרשי מדד ומע"מ בסך 17 מיליון שקל. "סכומים אלו לא נכללו כמובן באומדן שהוצג בעת בחירת הדירות על ידי חברי העמותה, אך האפשרות שיתווספו לתקציב היתה כמובן ברורה ומובנת לכל". מציין קדמון במכתבו ומוסיף כי עיקר התוספת לעלות נובעת מהתייקרות עלויות הפיתוח והבינוי ביחס להערכות הקודמות בהיקף של 59.7 מיליון שקל. "כפי שהדגשנו לא אחת בעבר אומדן עלויות הפיתוח נכון להיום אינו מהווה את האומדן הסופי שתידרש העמותה לשלם עבור עלויות אלו", מוסיף קדמון.

בנוסף לצורך המחשה מתואר במכתב כי חברים שרכשו דירת 4 חדרים לפי אומדן בסיסי של 629 אלף שקל למשל, ישלמו נכון להיום 753 אלף שקל, וחברים שרכשו דירת 5 חדרים ב-674 אלף שקל, ישלמו כבר 807 אלף שקל. מי שרכש דירת 5 חדרים בבניין מדורג ב-740 אלף שקל, ישלם נכון להיום 886 אלף שקל.

יחד עם זאת מציין קדמון במכתבו, כי במידה וההוצאות הבלתי צפויות לא ינוצלו או רק חלקם ינוצל, תוספת התשלום של חברי הקבוצה תקטן.

ממינהל מגורים ישראל נמסר: "עריכת השוואה הוגנת ונכונה בין אומדן העלויות העדכני לאומדן ההתחלתי מחייבת לבחון את השינויים שהוכנסו 'במוצר' ההתחלתי. כידוע לכולכם קיימים פערים משמעותיים ביותר בין המוצר ההתחלתי ששווק למוצר הנוכחי. במוצר הנוכחי הוכנסו בעקבות החלטות של נציגות העמותה שיפורים ושדרוגים רבים. כך אפוא ההפרש הנזכר בפרסום של כ-60 מיליון שקל משקף, בין היתר, את הפערים המשמעותיים הקיימים בין המוצר ההתחלתי למוצר הנוכחי, שעבר כאמור שדרוגים והתאמות, בהתאם להחלטות נציגות העמותה.

"השדרוג כלל בין היתר: הגדלת כמות הבניינים ב-25%, מבניינים המושתתים על 4 דירות בקומה לתמהיל הכולל בניינים רבים עם 2-3 דירות בקומה, המעניקים כמובן איכות חיים גבוהה יותר, אולם גם כרוכים בגידול בהוצאות הפיתוח (לדוגמא, בכמויות קירות התמך וכד'), וכן בעלויות הבניה עצמן, עוד כלל השדרוג שיפור משמעותי של המפרט הבסיסי לעומת זה שהוצע במקור בהצעת אורתם מליבו. בנוסף כלל השדרוג הפיכת 70% מהדירות לדירות חמישה חדרים במקום ארבעה חדרים, בהתאם לבקשת חברי העמותה. פעולות אלו שבוצעו בהתאם להחלטות נציגות העמותה אומנם ייקרו את עלויות הפרויקט אך באותה נשימה תרמו להעלאת שווי ולהעלאת שווין של הדירות בו ותרמו להגדלת רווחיותו של הפרוייקט. יעידו על כך עסקאות שבוצעו לאחרונה בחריש המלמדות ששווי השוק של דירות דומות בחריש עולה בעשרות אחוזים על אומדן עלות הדירות המשודרגות בפרויקט.

"לפיכך, קודם שמתרעמים על התייקרות הפרויקט יש לבחון את טיבו של המוצר הנוכחי שהינו משודרג ומשופר בהשוואה למוצר ההתחלתי. פערים נוספים כפי שהוסבר לא אחת נובעים משינויים שנכפו על העמותה על ידי צוות ההיגוי של משרד הבינוי והשיכון. עוד מן הראוי להבהיר ביחס לפרסום כי הכללתם של הפרשי מע"מ, מדד וכד' במסגרת הפער הכולל בין האומדנים אינה במקומה ונועדה אך להציג תמונה מנופחת ומעוותת. כל דירה שנמכרת בישראל על ידי קבלן צמודה למדד ואינה כוללת הפרשי מע"מ, לכן ביחס למרכיבים אלה וודאי לא ניתן לדבר על 'חריגה' מאומדנים מקוריים. חרף הפרסום המגמתי אין כל ספק, כי ההשקעה של הרוכשים בפרויקט נאות חריש הייתה והינה אחת ההשקעות הנבונות בישראל".