ללא נהג: כך אפשר יהיה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת

עבודה והפעלת מנועי בעירה בשבת הן חסם מרכזי בדרך להפעלת תחבורה ציבורית המונית בשבתות ובחגים

עבודה והפעלת מנועי בעירה בשבת הן חסם מרכזי בדרך להפעלת תחבורה ציבורית המונית בשבתות ובחגים. אולם בתעשיית כלי הרכב ההמוניים יודעים להציג כבר היום טכנולוגיות שביכולתן להציע פתרון למצב הייחודי של ישראל על המחלוקות התרבותיות-דתיות שלה, והשאיפה לשמור על מה שמכונה ה"סטטוס קוו".

החלק הפשוט יותר הוא בעיית מנועי הבעירה: מעבר למערכות הסעת המונים חשמליות יחסוך את הצורך במנועי דיזל שבנוסף להיותם בעייתיים להפעלה בשבת, מזהמים יותר, רועשים יותר ויקרים לתפעול ולתחזוקה ארוכת טווח.

גם לעניין איסור העבודה יש פתרון. תעשיית הרכבות מייצרת רכבות מטרו ומונורייל אוטומטיות ללא נהג למרחב העירוני. אלה רכבות הנוסעות במנהרות או על גבי מבנים עיליים, שמנוהלות מרחוק ממרכזי בקרה מתוחכמים. כאלו הן מערכות התחבורה בלונדון, קופנהגן, רומא, מילאנו, ברצלונה וערים רבות. הרכבות האוטומטיות, כמו מעלית שבת, עוצרות בכל תחנה, מאיצות ובולמות מאליהן ולמרבה הפלא, תפעולן יעיל יותר בכל פרמטר, בהשוואה לרכבות נהוגות בידי נהג.

עלויות התפעול של צי רכבות אוטומטי זול בעשרות אחוזים בהשוואה לרכבות רגילות, בהיעדר הצורך בכמות אדירה של נהגים, שלעתים מגיעה לכדי מחצית מכלל המועסקים בחברת תחבורה. שיטה זו מצמצמת סיכוני שביתות, מקטינה היתכנות תאונות ומייעלת את צריכת האנרגיה. רק לשם השוואה, את 23 הרכבות הקלות בירושלים מפעילים 60 נהגים שעלות שכרם מסתכמת ב-10 מיליון שקל בשנה. מערכת אוטומטית נזקקת לשני מפעילים בלבד, היושבים במרכז הבקרה ומתערבים בנעשה רק במקרי חירום.

בישראל התוכניות למערכי הסעת המונים בירושלים ובגוש דן מתמקדות בטכנולוגיית הרכבת הקלה, הנהוגה בידי נהג. יתרונה היחידי של רכבת מסוג זה הוא ביכולתה לפעול במפלס הרחוב ולפנות פניות חדות ברחובות צרים; אך זו מאבדת את יתרונותיה כשהיא מופעלת במנהרה ארוכה, כמו זו שמתוכננת בגוש דן (11 ק"מ). בחירה בטכנולוגיה זו גם עשויה גם להקטין את האפשרות שהמערכת תופעל בשבת.

מיקי רביב מחברת הרכבות הגרמנית בומברדייה אומר כי מוטב היה להשקיע במערך מטרו תת קרקעי או במערכות מונורייל עיליות, כי להן יש קיבולת נוסעים גדולה יותר, מהירות גבוהה יותר ועלויות תפעול נמוכות יותר. "ההפעלה האוטומטית ללא נהג הופכת טכנולוגיות אלו למתאימות במיוחד לקונפליקט הישראלי לגבי שבתות, בהיעדר נהגים".

רביב מצביע על הבדלים נוספים בין מערכות אלה לבין אלו המתוכננות בישראל: הקמת התשתית מהירה יותר ועלות הפרויקט נמוכה יותר. רביב סבור גם כי מערכות כאלה הן "אטרקציה תיירותית, בנוסף להיותה אמצעי להסעת המונים", וגם זה בעיניו יתרון.