ג'נרל אלקטריק: מה העתיד צופן למניה ולאגרות החוב שלה?

בשבוע שעבר הודיעה GE על יציאה דרמטית ממרבית פעילותה הפיננסית, שאחראית על כמעט מחצית מהרווח התפעולי שלה ■ למה היא יוצאת למהלך הזה?

ג'נרל אלגקטריק / צילום: בלומברג
ג'נרל אלגקטריק / צילום: בלומברג

במשך שנים רבות חלק ניכר מפעילות ורווחיות חברת ג'נרל אלקטריק נבע מהפעילות הפיננסית שלה ושל החברות-הבנות שלה. זו גם הסיבה היחידה שהיא "נהנתה" מהיותה החברה התעשייתית היחידה, שהוכפפה לרגולציה של הפד. הודעה שפרסמה החברה לפני מספר ימים, מהווה שינוי גדול ביחס למצב זה.

בשבוע שעבר הודיעה חברת GE על החלטה דרמטית בדמות יציאה ממרבית פעילותה בתחום הפיננסי, למעט הפעילות הקשורה באופן ישיר בפעילות התעשייתית (מימון ציוד רפואי, מימון שירותי אנרגיה ופעילות החכרת מטוסים). תהליך משמעותי זה צפוי להתרחש בחמש השנים הבאות, אך רובו צפוי להתבצע בטווח הזמן הקצר, בתוך 18-24 חודשים.

התוצאה תהיה שהחברה, אשר יותר ממחצית ממכירותיה נבעו מפעילותה הפיננסית (באמצעות החברה-הבת GE Capital) בשנת 2000, וכמעט 30% בשנת 2014, תצמצם באופן דרמטי את הכנסותיה ואת פעילותה בתחום זה (לפחות מ-10% בסוף שנת 2018).

הודעה זו באה רק מעט לפני החלה של פיקוח רגולטורי על החברה כ-SINI (Systematically Important Nonbank Institution). בשלב זה החברה תישאר עדיין תחת פיקוח הפד, אולם סביר שתוך זמן לא רב היא תבקש (ותקבל) אישור לצאת מסטטוס מעיק ולא נוח זה.

נציין, כי הודעה זו באה על רקע תהליך שהחל ממילא, של צמצום פעילות החברה בתחום הפיננסי ביחס לפעילות הלא-פיננסית. לפני פחות משנה סיימה GE את הנפקת תחום המימון הצרכני (ריטייל) בצפון אמריקה, שכלל גם מותג של כרטיסי אשראי; והחלה בתהליך מכירה של עסקים דומים בתחום הצרכני גם מחוץ לארה"ב.

במבט רחב יותר הוצהר, כי כוונת החברה לצמצם את ה-ENI (Ending Net Investment), משמע כסף שהוצא על נכסי הון בניכוי פחת - מרמה של 363 מיליארד דולר בסוף שנת 2014 לרמה של 90 מיליארד דולר בלבד בסוף שנת 2018. במקביל הוכרז, כי החברה כבר נכנסה למכירה של 26.5 מיליארד דולר של נכסי נדל"ן שבבעלות GE Capital (GECC).

הקדימה תרופה למכה

מתוך חשש של חברת GE לגבי האופן שבו יקבלו המשקיעים את הודעתה, היא הקדימה תרופה למכה והרחיבה מיוזמתה את ערבות החברה-האם לכל איגרות החוב (בכירות או זוטרות) וה-Commercial Papers שהונפקו או שבערבות GECC.

החברה ציינה גם, כי GECC אינה מיועדת להנפיק חוב נוסף בחמש השנים הקרובות, וכי היא מיועדת לשמור על יחס נזילות גבוה (נכסים נזילים מול התחייבויות לטווח קצר) לפחות בחמש השנים הקרובות. החברה גם תקטין את מצבת ה-CP (Commercial papers) בחמישה מיליארד דולר עד לסוף שנת 2015. GE תשתמש במזומן שברשותה בכדי לפרוע איגרות חוב של החברה, ולקרוא לאיגרות המגיעות למועד ה-CALL שלהן.

בטווח הקצר יהיו למהלך כמובן עלויות, שיסתכמו בכ-23 מיליארד דולר (מהם 6 מיליארד דולר במזומן). מרבית הוצאות המזומן יהיו בשל מיסוי סכום אדיר (36 מיליארד דולר), שהחברה צפויה להביא מחוץ לארה"ב ("רווחים כלואים"). באופן מפורט יותר, חברת GECC צפויה לרשום הפסד של 14 מיליארד דולר במהלך שנת 2015 (לעומת צפי קודם לרווח תפעולי של 6 מיליארד דולר). הפסד זה כולל הוצאה של 16 מיליארד דולר ברבעון ראשון (מהם 12 מיליארד דולר לא במזומן), בתוספת אובדן רווחיות על הנכסים שנמכרו (כ-2 מיליארד דולר נוספים).

היעד: דיבידנד עצום

המטרה המרכזית של המהלך הכולל של GE, היא החזר של הון/מזומן למשקיעים, וזהו מהלך שהחברה הייתה מתקשה לעשות אם הייתה נכנסת לפיקוח של הרגולטור. החברה-האם GE צפויה לקבל דיבידנד של 35 מיליארד דולר מהחזקתה בחברת GECC במהלך השנים הקרובות.

אם לא די בכך, החברה גם הכריזה על תוכנית רכישה עצמית עצומה של מניות, בהיקף של 50 מיליארד דולר. כאמור, התהליך כולו נובע גם מרצונה של החברה לצאת מפיקוח הרגולטור ולהעביר דיבידנד עצום לבעלי המניות. אישור הדיבידנד כפוף עדיין לאישור הרגולטור, אך הצפי הוא כי לאור כל המהלכים האישור יגיע.

מבט אל רווחיות החברה מלמד, כי בשנת 2014 GECC הייתה אחראית על 42% מהרווחיות התפעולית של GE. נתח זה צפוי כאמור לרדת אל מתחת ל-10% עד תום המהלך, בסוף 2018. כמפורט, חלק מהמהלכים כבר בוצעו בשנה האחרונה, ועל חלקם הוכרז כבר בשבוע שעבר, אך הצפי הוא כי הקצב של התרחשות המהלך יהיה מהיר מאוד.

המהלך שעליו הכריזה GE, אם כך, הוא עצום, וכולל השלכות רבות שייקח זמן לעכל. בראייה ארוכה יותר, החברה ניצבת בפני סיכונים חדשים מאלו שהכרנו עד כה. GE תהיה חברה תעשייתית, אשר תצטרך למצוא דרך להגדיל את רווחיותה באופן שיכסה על אובדן הרווחיות מצד הפעילות הפיננסית של החברה. גם אופן תמחורה ישאף להיות כחברה תעשייתית, ופחות כשעטנז של חברה תעשייתית ובנק.

מאז ההודעה נהנו משקיעי איגרות החוב של החברה-הבת GECC מהתחזקות איגרות חוב, ונדמה כי המחויבות של החברה לנזילות חזקה, הערבות של החברה-האם והיעדר היצע של איגרות חדשות ייצרו מצב של רשת ביטחון, ואפילו רוח גבית קלילה (עד כמה שניתן במרווחים צנועים אלו), גם הלאה, אם כי האפסייד הוא בהחלט מוגבל.

במקביל נראה, כי משקיעי איגרות החוב של חברת GE ייאלצו להתמודד עם קשיים חדשים, אובדן רווחיות ותמחור פחות נדיב מצד השוק. נדמה, כי איגרות החוב של החברה-האם והחברה-הבת ימשיכו להיסחר בטווח הנוכחי שבו הן נמצאות.

*** הכותבים הם המנכ"ל המשותף של אופנהיימר ישראל ואנליסט המאקרו והחוב של בנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם