שנה לקריסת קרן אור - והמשקיעים לא רואים את הסוף

המנהל המיוחד טוען כי לגבי חלק מהכספים בקרן אור של חיליק טפירו לא הייתה הנהלת חשבונות מסודרת, וכי "קיים פער משמעותי" בסכומים ■ המשקיעים הקטנים דואגים לחסכונות חייהם וזועמים על כך שטפירו עדיין גר (זמנית) בדירת פאר ונוהג במכונית יוקרה. ועורך דינו של טפירו לא לגמרי מבין על מה המהומה: "מה שקרה, מבטא את הסיכון שבהשקעות כאלה"

שנה חלפה מאז עצרה רשות ניירות ערך את פעילותה של קרן אור, שגייסה משקיעים בהבטחה לתשואה של 23% בשנתיים מפעילות השבחת נדל"ן. החובות כלפי המשקיעים הקטנים - פנסיונרים, סטודנטים, ושכירים שהתפתו לתשואה הפנומנלית שהובטחה להם - נעים סביב ה-60 מיליון שקלים.

בשנה שחלפה, מונה מפרק לחברת ט.ב שהפעילה את הקרן, הוגשו 4 דוחות לבית המשפט ואושר הסדר נושים, שבמסגרתו אמור הבעלים של הקרן, חיליק טפירו, לשלם, בפריסה למספר שנים, 7.5 מיליון שקלים לטובת החזר החובות. אך למרות ההתקדמות ופרק הזמן הלא מבוטל שחלף, אף אחד מהמשקיעים עוד לא ראה ולו שקל מכספו. "יש אנשים שהשקיעו מעל חצי מיליון שקל", מספר אחד מהם, שבעצמו שכנע קבוצה שלמה מחבריו להשקיע. "יש לי חבר ששם את כל חסכונותיו - 350 אלף שקל, בקרן. אחותי, שהשקיעה גם היא סכום לא מבוטל, קיבלה את זה מאוד קשה. היא לא ישנה בלילות".

לתחושתם של חלק מהמשקיעים - אנשים שכאמור רחוקים מלהיות אמידים במיוחד - שהדברים אינם מתקדמים בקצב הראוי, מצטרפים כעסים וטענות הנוגעים לטפירו עצמו; טפירו, הם אומרים, עדיין מתגורר בדירתו המפוארת בשכונת דניה היוקרתית בחיפה, שאותה שיפץ בעלות גבוהה, ועדיין נוהג בג'יפ מרצדס. לאחרונה גם נסע לחו"ל לחופשה קצרה (בהסכמת המנהל המיוחד). טפירו, מוסיפים המשקיעים, גם חזר לעבוד כאילו לא קרה דבר. באתר האינטרנט שלו נכתב כי "חברת טפירו שיווק פנסיוני ושוק ההון, פועלת בהתמדה למען שירות איכותי, יעיל ומקצועי ללקוחות החברה (....) טפירו שיווק פנסיוני ושוק ההון מוכיחה מיום הקמתה כי בגישה מקצועית, זהירה ורצינית, ניתן להניב רווחים נאים שנה אחרי שנה".

בתגובה לטענות הללו אומר עורך דינו שהדירה מצויה בהליך מכירה וטפירו אמור להתפנות ממנה ביולי. הג'יפ, מוסיף עורך הדין, נרכש בליסינג ומבחינה כלכלית אין טעם להחזירו או למכור אותו. גם העובדה שהוא חזר לעבוד, מוסיף עו"ד, היא רק לטובת הנושים. עוד על כך, בהמשך.