טיול לסופ"ש: הכול על פסטיבל "ים של גליל מערבי'"

3 סופי שבוע בחודש מאי, והשנה הדגש הוא על פעילויות אקסטרים בים, ביבשה ובאוויר

נופי הגליל המערבי  / צילום:אורלי גנוסר

חוץ מטרטור המנוע, בגובה של כמה מאות מטרים באוויר (מי סופר?), עמק זבולון, עכו וחוף הים היו נינוחים להפליא. בזכות שעת הבוקר המוקדמת, גם הרוחות לא סערו כשהמראנו, רק כשחזרנו הן עשו קצת שרירים שתורגמו, כשנחתנו, לבחילה קלה. גיל ברקן שהטיס את הטרקטורון המעופף, הוא טייס חיל האוויר לשעבר, וכיוון שהוא והכלי הזה חברים כבר עשרים שנה, הוא שולט בו ביד רמה. הוא מרגיע אותי שהכלי בטוח מאוד, ולא יודע להתרסק.

רגעי הטיסה הראשונים היו מלווים בסקרנות אין-קץ, כי לא היה לי מושג למה לצפות. מצד אחד הרגשתי כמו על אופנוע, יושבת מאחורי הנהג, ומצד שני היה בזה משהו מטריד, כמו לרחף בשמיים על צעצוע מתוצרת סין, שנדמה שברירי למדי. רק כשצברנו גובה ועברנו את קווי המתח הסמוכים, החלה החוויה האמיתית: טיסה בתוך תוואי נחל חילזון, צמוד לשדות החקלאות, מעל אזור התעשייה ובמרחק נגיעה (כן-כן, חצי מטר!) מעל מי הים התיכון בחוף עכו.

מלמעלה הכול נראה רגוע יותר, נקי יותר ואופטימי יותר. גיל הדגיש שהרעיון הוא לא להמריא אל על, אלא להיפך - להתחבר לטבע, לראות את הברווזים בנחל, ארנבת רצה בשדה ואנפות בקר סביב הרפתות. הטיסה, שאורכה חצי שעה, הסתיימה בשלום בנחיתה בשדה פתוח. הטיסות הללו יתקיימו עד סוף אוקטובר, החל מהזריחה ועד השעה 08:00 - תלוי במצב הרוחות.

במהלך סופי השבוע בפסטיבל "ים של גליל מערבי" (שהמפגש שלי עם גיל ברקן והטרקטורון המעופף היה על תקן של טעימות לקראתו) מקיים ברקן שני אירועים מעניינים של תעופה ספורטיבית. ב-2.5 יתקיים מטס של מאה מטוסי אולטרלייט, שיגיעו מכל הארץ ויטוסו על קו החוף (8:30-10:30). ב-9.5 ייצא מהשדה מטס ססגוני של כמאה טרקטורונים מעופפים, שימריאו עם הזריחה ויטוסו על קו החוף. בינתיים אפשר לחוות טיסה פרטית תמורת 750 שקלים, ולקבל אחר כך במייל קליפ של צילומים שמיימיים (טל' 054-7380170).

האירועים בפסטיבל כוללים אוסף בלתי נגמר של פעילויות ותכנים מיוחדים לאזור, שנעים על טווח רחב של סגנונות ושל קהלי יעד. יש בהם המון ים וטבע, מוזיקה ומחול, תרבות ואמנות, ואלה מכוונים לצעירים ולמבוגרים ורבים מהם גם למשפחות. בין היתר, הם מלווים בלא מעט פעילויות של ספורט ואקשן, שמעלות את האדרנלין ומזריקות הרבה אנרגיות טובות לגוף.

בסוף השבוע הראשון (2.5) יתקיים הפנינג אופניים "גלגליל", שכולל גם מקצים משפחתיים. בסוף השבוע שאחריו (9.5) יוזנק מחוף בננה ביץ' אכזיב משחה אכזיב המסורתי. בפארק אכזיב יוזנק טריאתלון במסגרת ליגת הטריאתלון ב-3 מקצים: נוער (מסלול קצר), ספרינט (בינוני) ואולימפי (מלא). אריק פרי, מפיק הטריאתלון, טוען שמדובר במסלול הכי נוח, אבל גם עם הנוף הכי יפה בארץ, וכל שנותר הוא לבדוק זאת בשטח.

מעט דרומית לחוף הזה יש לגונה קטנה ויפהפייה, קורצת בגוני כחול וטורקיז. כאן חיכתה לנו הפעילות הבאה - סירות טורנדו, ועם ילדים מתבגרים זו הייתה חוויה מופלאה. מוטי אוחנה מ"טרק ים אכזיב" שקיבל אותנו, צייד אותנו בחליפת הצלה, ודרך המים הקרירים דילגנו אל הסירה. מכיוון שמדובר בכלי שיט מהיר במיוחד, יש ידיות אחיזה נוחות, ורק המרחב לרגליים מצומצם. כשיצאנו מהלגונה הבנו למה. לסירה הזו יש יכולות תמרון מרשימות, והסיבובים והקפיצות על הגלים מלהיבות אפילו צנון יבש.

במשך חצי שעה שטנו בים במהירויות משתנות, קפצנו והתפתלנו, דהרנו וצחקנו, וחווינו שיט אקסטרימי במיוחד. בדרך עצרנו ליד איים קטנים וקיבלנו הסברים עליהם. בסוף הגענו לראש הנקרה, וראינו את הפלא הזה מנקודת ראות ייחודית, מהים, וגם שמענו מפיו של אוחנה על השמורה הימית הייחודית לאזור. אין ספק שזו הייתה הרפתקה כיפית, שמתאימה מגיל 4, ומומלצת בחום (85 שקלים לאדם, טל' 04-9823671).

אבל מלבד פעילויות ממריצות שכאלה, יש גם אופציה לחוויה מרגשת מסוג אחר לגמרי. במהלך השנה האחרונה נפתחו בגליל המערבי שני בתי מלאכה יוצאי דופן, שבהם ניתן להתנסות בחוויה יצירתית מרוממת נפש. "בית מלאכה" בקיבוץ רגבה הוא מרחב שכולל שמונה חללי סטודיו העוסקים בפנים שונות של תחום היצירה: טקסטיל, בישול, נגרות, סטיילינג ועוד. לוח סדנאות חודשי נקבע מראש, והמבקרים מוזמנים להתנסות בתחום החביב עליהם. לאנשים כמוני הבחירה הייתה קשה, וכל תחום משך אותי בדרכו. מעניינים לא פחות הם המוצרים המקוריים שנעשים במקום - פרי פיתוח של צוות ההדרכה היצירתי (ילדים: 50-70 שקלים, מבוגרים 250-350 שקלים, טל' 054-9701706).

בסטודיו של דני קלדרון, אמן זכוכית שהיה גם ראש המסלול לזכוכית בבצלאל, אפשר לטבוע בים של צבעים ושקיפויות. קלדרון יוצר כלים ומוצרים בשפה ייחודית משלו, והקהל יכול לטעום ממנה בסיור שכולל גם סדנה חווייתית. מתברר שגם ילדים יכולים ליהנות כאן מהעשייה ולצאת עם מוצר מוגמר משלהם, ומבוגרים יכולים לעוף עם הדמיון ולייצר כלי או כל פריט שיחפצו (סיור 22 שקלים, סדנה 70-150 שקלים. טל' 04-9823030)

פסטיבל ים של גליל מערבי: www.bgalil.co.il