אכזבה אדירה בארה"ב: הכלכלה צמחה רק ב-0.2% ברבעון

אנליסטים ציפו לצמיחה של 1% ברבעון הראשון של השנה

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

נתון כלכלי קשה בארה"ב: התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) צמח ברבעון הראשון של השנה בשיעור אנמי של 0.2% בלבד (בקצב שנתי). אנליסטים בשוק ציפו לצמיחה של 1% ברבעון החולף.

הסיבות להאטה החריפה בצמיחה הן מזג האוויר הקשה ששרר בחלקים נרחבים של ארה"ב בחורף, שביתת נמלים גדולה וכן דולר חזק שפגע ביצוא מארה"ב.

הצריכה הפרטית, המהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג, האטה באופן מהותי ל-1.9% לעומת ממוצע של 2.3% מאז החלה ההתאוששות הכלכלית ב-2009.

גם הנפילה במחיר הנפט "תרמה" את שלה, כאשר ההשקעות העסקיות בענף הכרייה והאנרגיה נפלו ב-23.1%, בעוד החברות בענף מקצצות בהוצאות ובהשקעות על מנת להתמודד עם הירידה במחירי הנפט.

היצוא מארה"ב ירד ב-7.2% ברבעון הראשון בשל הדולר החזק, בעוד היבוא טיפס ב-1.8%. נתון מפתיע בתמ"ג היה המלאים שנוספו לתוצר, בהיקף של 110.3 מיליארד דולר.

התגובה בשווקים הפיננסים לנתון הייתה מיידית: הנפט והדולר איבדו גובה והחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט ירדו ב-0.5% (לעומת 0.2% לפני פרסום הנתון). תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו גם כן.

התגובה בשווקים מלמדת שהמשקיעים מצפים כי הפדרל ריזרב ידחה את העלאת הריבית המתוכננת לספטמבר, בשל הנתון שמעיד על קיפאון בצמיחה. נתוני התמ"ג הראו גם כי האינפלציה המתבססת על מדד PCE (בו מתחשב הפד בקביעת המדיניות המוניטרית) עמדה על 2% בלבד בקצב שנתי וליבת האינפלציה על 0.9% - מתחת ליעד של הפד העומד על 1%-2%.