בנק דקסיה דחה את הצעת בנק ירושלים למיזוג

הסיבה: "לא ניתן לראות אילו יתרונות של סינרגיה ייווצרו" ■ בנק ירושלים יבחן אם להגיש הצעה משופרת

אורי פז / צלם: איל יצהר
אורי פז / צלם: איל יצהר

ארבעה וחצי חודשים אחרי שבנק ירושלים הגיש לבנק דקסיה הצעה למיזוג, הודיעה היום דקסיה ישראל כי הוא מסרב להצעה משיקולים של סינרגיה ומחיר.

"קבלת ההצעה לא תייצר תרומה ממשית לבנק, מבחינת הפעילויות העסקיות והסינרגיות במסגרת הבנק הממוזג. לאור מאפייניהם של הבנקים, לא ניתן לראות אילו יתרונות של סינרגיה יווצרו כתוצאה ממיזוג הפעילויות של שני הבנקים. החיסכון בהוצאות הנטען בהצעה אינו ודאי, והוא מתקזז מול עלות המימון של המזומן שישולם לבעלי המניות בדקסיה בתמורה למיזוג. גם הגידול ברווח המוצג במכתבכם הינו חשבונאי, ואינו משקף בהכרח גידול ברווח הכלכלי", כתבו בדקסיה במכתב לבנק ירושלים.

כאמור גם המחיר אינו מספיק ראוי לטעמו של דירקטוריון דקסיה. נזכיר כי בנק ירושלים מציע לבעלי המניות 326 מיליון שקל ו-31% ממניות בנק ירושלים. "מבחינת בעלי המניות בבנק, ובכלל זה בעלי מניות המיעוט, ההצעה אמנם מאפשרת מימוש של החזקותיהם תמורת מזומן או תמורת מניות. עם זאת, רכיב המזומן בהצעה מוגבל, ומבוסס על מחיר השוק של מניות הבנק הנסחרות בלבד, ואילו היתרון בקבלת המניות בבנק ירושלים, מסתמך על ההערכה, הלא מבוססת, כי לסינרגיה בין הבנקים יתרונות שיעלו את ערך המניה של הבנק הממוזג", כותבים בדקסיה.

יחד עם זאת, עדיין לא בטוח שהעסקה ירדה מהפרק, וייתכן כי הודעה זו היא רק טקטיקה במו"מ. בבנק ירושלים, שהשקיעו רבות בניתוח העסקה ובגיבוש ההצעה יחליטו בזמן הקרוב האם להגיש הצעה משופרת.

מבנק ירושלים נמסר בתגובה: "בנק ירושלים בוחן את תגובת דקסיה, ולאחר שזו תילמד יתקבלו ההחלטות". נראה כי הסירוב להצעה לא ממש ריגש את המשקיעים, ומניות שני הבנקים, הנסחרים לפי שווי של קרוב ל-550 מיליון שקל כל אחד, נותרו ללא שינוי נכון לשעות הצהריים.

בדצמבר אשתקד, הגיש בנק ירושלים, שבניהולו של אורי פז הצעה למיזוג עם בנק דקסיה, זאת לאחר שכבר ניסה לרכוש את הבנק לפני 3 שנים. בנק ירושלים תכנן לרכוש 100% ממניות בנק דקסיה בעסקת מניות ומזומן באופן שלאחר הרכישה יהפוך הבנק לחברה פרטית בבעלות בנק ירושלים.

נראה כי השלמת עסקה שכזו היא משימה מורכבת. אמנם דקסיה העולמית מעוניינים למכור את השליטה בבנק ולצאת מהפעילות בישראל. אך מיזוג מלא אינו פשוט בעיקר מכיוון שלדקסיה ישראל יש חמישה סוגי בעלי מניות עם זכויות שונות.

דקסיה עוסקת במתן אשראי בתחום המוניציפאלי, ואילו בנק ירושלים עוסק בתחום הקמעונאי, וכן נכנס באחרונה לפעילות בשוק ההון, כשרכש את פעילות הברוקראז' של כלל פיננסים.