סבן נגד כוכב של CNN, שאמר: המצב בישראל כמו סרטן

פאריד זקריה, פרשן מוביל לענייני חוץ בערוץ החדשות השיב לסבן: "אני יותר פרו-ישראלי ממך” ■ סבן: "אני רוצה לדפוק את הראש בקיר כשאי רואה את התכנית שלך; למה אני רואה אותה? כי אני מזוכיסט"

המיליארדר האמריקאי-ישראלי חיים סבן, אחד מהתומכים הגדולים של הילארי קלינטון, שצפויה להיות מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, התעמת ביום ב' עם פאריד זקריה, אחד מכוכבי רשת החדשות CNN ואחד מפרשני חדשות-החוץ המוכרים ביותר בארה"ב. הרקע: התנגדותו המתמשכת של זקריה להמשך הנוכחות הישראלית בגדה המערבית, התנגדות שגורמת לסבן, לדבריו, "לדפוק את הראש בקיר".

העימות התחולל בקבלת פנים שנערכה לזקריה במלון פאר בבוורלי-ההילס לרגל צאת ספרו החדש, "בעד חינוך ליברלי". סבן היה אחד מהמוזמנים, ובהם ראש ממשלת פקיסטאן לשעבר, שאוקאט עזיז; מנכ"ל פימקו, מוחמד אל אריאן; ומנכ"ל קבוצת האחזקות הענקית בלקסטון, סטיב שוורצמן.

זקריה, אזרח אמריקאי, יליד הודו ובעל אזרחות כפולה של שתי המדינות, מנחה את תכנית חדשות החוץ GPS ב-CNN וכותב טור שבועי על חדשות חוץ ב"וושינגטון פוסט". המגזין "אסקוואייר" תיאר אותו כ"יועץ מדיניות החוץ המשפיע ביותר בדורו". התנגדות זקריה למדיניות ישראל כלפי הפלסטינים אינה חדשה לכל מי שצופה בתכניתו או קורא את פרסומיו.

כפי שחשף העיתון "הוליווד ריפורטר", אמר סבן באירוע, שזקריה אינו מבין את המצב בישראל. בהתייחסו לנושא המפגש, ספר על חינוך אקדמי, אמר סבן: "אם כבר מדברים על חינוך, אני חושב שאתה צריך לקבל כמה שיעורים על ישראל, איזו מדינה היא באמת.... ההשקפה שלך כל כך אנטי-ישראלית, עד שאני דופק את הראש בקיר כל פעם שאני רואה את התכנית שלך. ואני מוסיף לראות אותה כי אני מזוכיסט".

סבן הבטיח להקדיש כל זמן שיידרש כדי לסייע לזקריה להבין את המציאות שישראל צריכה להתמודד עמה, והוסיף: "התכנית שלך היא מאוד, מאוד, בלתי מאוזנת. ערוץ החדשות פוקס ניוז מתגאה בכך שהחדשות שלו הוגנות ומאוזנות. אז שהם ישדרו את התכנית שלך... אבל ברצינות, פאריד. אני חושב שאתה צריך לעבור שינוי. אני עוד 'אגייר' אותך לצד שלי".

זקריה לא נשאר חייב. הוא נטל את המקרופון מידי סבן ונשא נאום קצר על תולדות ישראל ועל הסוגיות שהיא חייבת להתמודד עמן כמדינה דמוקרטית בכל מה שנוגע לפלסטינים. הוא תיאר את המצב הנוכחי של יחסי ישראל עם הפלסטינים כ"סרטן גרורתי, שהולך וגדל, הולך וגדל, הולך וגדל".

"למען האמת, חיים, אני לא שם קצוץ אם אתה חושב שהעמדה הזו היא אנטי ישראלית", הוסיף זקריה. "אני חושב שהעמדה הזו היא יותר פרו-ישראלית מהעמדה שלך, מפני שלדעתי אתה מפקיר את ישראל בכך שאתה מוסיף לומר שכל מה שהליכודניקים רוצים הוא הפיתרון הנכון, ולא חשוב מה המציאות. בכך אתה משליך את הבעיה לדורות הבאים, בתקווה שיום אחד איכשהו הבעיה תיפתר. אבל יום אחד יהיו לפניך 10 מיליון אנשים בלי זכות הצבעה".

כשסבן ביקש לקבל חזרה את המקרופון, אמר לו זקריה: "לא. מה שיפה פה, חיים, הוא שאני מחזיק במקרופון, וכפי שאמר פעם רונאלד רייגן, מי שמשלם בעד המקרופון הוא שמחזיק בו". למעשה, מי ששילם בעד המקרופון היה המארח, ניקואלס ברגרואן, מיליארד אמריקאי-גרמני, אבל זה סיפור אחר.