האוצר למוסדיים: לשנות הסכמי העמלות לסוכנים כבר ב-2015

גורם מוסדי: "האוצר לא נותן מענה איך אפשר להשלים את סגירת כל הסכמי העמלות הקיימים, ושינוים להסכמים חדשים, תוך פחות משבעה חודשים"

הילה בן חיים / צילום: תמר מצפי
הילה בן חיים / צילום: תמר מצפי

אגף שוק ההון באוצר מצפה מהגופים המוסדיים לאמץ וליישם את עמדת הממונה לשינוי עמלות הסוכנים, באופן שיביא לניתוק הקשר בינן לבין דמי הניהול שמשלם הלקוח, עוד במהלך 2015. באוצר ציינו לאחרונה בשיחה עם גורמים בשוק המוסדי, שעיקריה הגיעו לידיעת "גלובס", כי הם מצפים ליישום העמדה האמורה תוך פרק זמן סביר, תוך שהבהירו כי מבחינתם "פרק זמן של עד סוף השנה אינו זמן סביר". את הדברים הבהירה לאחרונה הילה בן חיים, סגנית הממונה, לגורמים בשוק המוסדי.

על פי כוונת האוצר נראה שבעתיד הסכמי העמלות יקבעו עמלה לסוכן שנגזרת מהיקף הצבירה, וללא קשר לגובה דמי הניהול שמשלם הלקוח. מדובר במהלך רצוי, אבל גם במהלך גורף שנקבע לו לוח זמנים לוחץ מאוד, ואולי אף מדי. בכל אופן, בן חיים הבהירה שבאגף מצפים שהשינוי יהיה מיידי, ואין בכוונתם לחכות לכך שהכנסת תאשר את ההוראות המלאות שהאגף מנסה לקדם בשנים האחרונות ביחס לעמלות הסוכנים.

"זה לא ריאלי"

מדובר בנושא בעייתי מבחינת השוק המוסדי - חברות הביטוח ובתי השקעות - משום שהוא רלבנטי כמעט לכל הסכמי העמלות שיש להם מול הסוכנים. חברות הביטוח אף נערכות במרץ למהלך משפטי נגד הממונה על עמדה זו.

גורם מוסדי ציין היום, כי "יש בעיה גדולה בעמדה ובמודל של האוצר. גם אם זה נכון רעיונית, יש פה חור, כי עדיין תהיה הטיה לסוכנים למכור את המוצרים של מי שמשלם להם עמלה גבוהה יותר. נוסף על כך, האוצר עדיין לא נותן מענה איך אפשר להשלים את סגירת כל הסכמי העמלות הקיימים, ושינוים להסכמים חדשים, תוך פחות משבעה חודשים. זה לא ריאלי".

הממונה על שוק ההון פרסמה לפני חודשים אחדים נייר עמדה דרמטי ובו קבעה כי מודל העמלות לסוכנים הנהוג בשוק המוסדי אינו עומד בהוראות, וקראה ולנתק את התגמול מעלות החיסכון, כך שלא יהיה להם אינטרס למכור בדמי ניהול גבוהים ככל הניתן. לאחר מכן פרסמה הבהרה שממנה עלה כי היא יש צורך בהתאמת הסכמי העמלות לחוק, אך אינה קובעת שההסכמים שנחתמו בעבר אינם עומדים בהוראות החוק.

מה האוצר רוצה?

העמלות לסוכני ביטוח ינותקו מדמי הניהול, כך שלא יגדלו ככל שדמי הניהול יהיו גבוהים יותר

שינוי הסכמי העמלות בשוק המוסדי יתבצעו תוך "זמן סביר" - עוד במהלך שנת 2015

התאמת הסכמי העמלות למודל האוצר על ידי המוסדיים לא תחכה עד לאחר אישור הכנסת להסדרת העמלות לסוכנים