תיק עבירות המס נגד טורקיש איירליינס נסגר בהסדר כופר מקל

כשנתיים לאחר שמנהל הסניף בארץ זומן לשימוע בגין עבירות מס ב-1.5 מיליון שקל, הושג הסדר כופר במסגרתו החברה תשלם 500 אלף שקל תמורת סגירת התיק ■ מומחה מס: "ברור שהייתה פה רגישות מדינית"

טורקיה טורקיש איירליינס מטוס / צלם: רויטרס
טורקיה טורקיש איירליינס מטוס / צלם: רויטרס

האם הרצון לשמור על סטטוס-קוו ביחסי ישראל-טורקיה הוביל לחתימה על הסדר כופר מקל עם טורקיש איירליינס? ל"גלובס" נודע כי חברת התעופה הלאומית של טורקיה חתמה על הסדר כופר מול רשות המסים, לפיו תשלם כופר בסך 500 אלף שקל בלבד, ולא תועמד לדין פלילי בגין עבירות מס לגביהם נחקרה.

גורמים המעורבים בתיק אמרו ל"גלובס" כי במהלך המשא-ומתן והשימועים הייתה תחושה שהופעל לחץ מצד גורמים פוליטיים ומדיניים לסגור את התיק נגד חברת התעופה הטורקית.

לטענת מומחי מס שונים, הסדר הכופר עם החברה הטורקית מהווה הסדר מקל. מומחה מס שמכיר את הפרשה מקרוב אמר ל"גלובס" כי "מדובר בתיק שהיו הולכים איתו עד הסוף ומגישים כתב אישום, אך ברור שהייתה פה רגישות מדינית".

עם זאת, גורם אחר שמכיר את הפרשה טוען כי הגם שהיו לחצים, הם השפיעו ברמת ההגעה להסדר הכופר ולא ברמת סכום הכופר שהושת. לדבריו, מדובר בהסדר כופר שעומד בסטנדרט המקובל - של תשלום של רבע עד שליש מהסכום שנטען כי הועלם - ולכן אין מדובר בהסדר מקל.

הפרשה נחשפה בדצמבר 2012, כאשר חוקרי רשות המסים פשטו על משרדי טורקיש איירליינס, במסגרת חקירה בחשד לעבירות מס שביצעה ולדיווח חסר או מטעה על שכרם של עובדי החברה.

לפי החשד, הסניף הישראלי של חברת התעופה הטורקית התחמק מדיווח על מלוא שכר העובדים הזרים, הנאמד בכ-6.7 מיליון שקל, ולא ביצע ניכוי מלוא המס מהעובדים הזרים, כך שלא העביר לרשויות המס בישראל מס בהיקף 1.5 מיליון שקל.

בשל היחסים המעורערים בין ישראל לטורקיה בשנים האחרונות, ובאותה תקופה בפרט, משכה הפרשה תשומת-לב רבה, והיה חשש שהיא תגביר את להבות הסכסוך בין המדינות.

ניכוי מס בחסר

טורקיש איירליינס היא חברת תעופה מהמובילות בעולם, שעוסקת במתן שירותי תעופה לנוסעים, הובלות ושירותי תחזוקה לחברות תעופה זרות. ככל חברה זרה שמעסיקיה עובדים בישראל, חלים עליה חובת ניכוי מס, בשיעורים הקבועים בתקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ"ג 1993.

ביולי 2013 הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לחברה ולמנהלה בארץ, פאתיח דוגן, על כוונה להגיש נגדם כתב אישום בגין עבירות מס, בכפוף לשימוע.

לטענת הפרקליטות, בשנים 2006-2010 הסניף הישראלי של חברת טורקיש איירליינס נהג בשיטה, לפיה נרשמו בתלושי השכר שהופקו בישראל לעובדי הסניף הזרים סכומים נמוכים מהשכר שהתקבל בפועל בחשבונו של כל אחד מהם בסניף בנק טורקי באיסטנבול.

בדרך פעולה זו, נטען, נמנע הסניף הישראלי מלנכות מס מהשכר של עובדיו הזרים ולהעבירו לרשויות המס בישראל. בכך, לפי החשדות, עזרה החברה לעובדיה הזרים להגדיל את הכנסתם ולקבל חלק ניכר משכורתם ב'שחור', וכפועל יוצא מכך להימנע מדיווח מלא ונכון ומתשלום מס אמת על הכנסת העבודה המלאה והאמיתית שלהם - כל זאת בניגוד לחוקי המס הישראלים.

החשודים, שזומנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום, היו הסניף הישראלי של החברה ומנהלו, וכן רואי החשבון הישראלים שייצגו אותם בפני רשויות המס. העבירות שיוחסו לחשודים היו ניהול פנקסי חשבונות ורשומות כוזבים, עבירות של מסירת תרשומות כוזבת בדוח, תוך שימוש במירמה, עורמה ותחבולה במטרה להתחמק ממס.

כעת, כשנתיים לאחר הזימונים לשימוע, חושף "גלובס" את הסדר הכופר בין הצדדים. לפי ההסדר, החברה תשלם כופר בסך 500 אלף שקל, ובתמורה החברה ומנהלה, שיוצגו בשימועים על-ידי משרד ש. הורוביץ, לא יועמדו לדין פלילי.

במקביל, הושגו הסדרים גם עם רואי החשבון של החברה בארץ, שיוצגו בידי משרד ברון ושות', כאשר תיק החקירה נגד אחד מרואי החשבון נסגר, ואילו השני ישלם כופר בסך כ-100 אלף שקל תמורת סגירת התיק הפלילי נגדו.

בנוסף לסכום הכופר, התחייבה החברה לשלם את מלוא המס שלא שולם על-פי החשדות נגדה, בהיקף 1.5 מיליון שקל.

מרשות המסים לא נמסרה תגובה.