מחאת יוצאי אתיופיה: המספרים שיגרמו לכם לחשוב

65% מהילדים עניים, 56% תלויים ברווחה, 13% אבטלה, 43% זכאים לבגרות ■ זו לא אלימות המשטרה, אלא המורה שוויתרה מראש, שירותי הרווחה שלא סייעו, והסלקטורית הלבנה שסיננה ■ דעה / שי ניב

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב / צילום: רויטרס
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב / צילום: רויטרס

1. משטרת ישראל, אלימה ככל שתהיה, היא היחידה שמתמודדת - בדרכם המוזרה של שוטרים - עם בני העדה האתיופית. בדרך כלל היא עושה זאת ברחובות חשוכים, בגנים ציבוריים, הרחק מעיני התקשורת. היא לא פוגשת אותם בנקודת ההתחלה, בגני הילדים או בבתי הספר, אלא בנקודת הסוף, בנקודת החיכוך, שנהפכה השבוע לנקודת הרתיחה. זה תפקידה. היא נשלחת על-ידי המדינה כדי לחבוט. שלשום (א') היא נשלחה גם כדי לספוג.

ההפגנות כוונו אמנם כלפי המשטרה, אבל זה רק משום שאף גורם אחר לא הציב עצמו מעולם ככתובת בעבור אותם מפגינים. התסכול שהתפרץ ברחובות תל-אביב הוא גם התסכול מהמורה שוויתרה מראש, משירותי הרווחה שלא סייעו מספיק להורים, מתרומת הדם שהושלכה לפח, משוק העבודה שהפקיר אותם בידי "קבלני שירות" שציידו אותם באפוד זוהר שסימן מרחוק את מעמדם הנחות. זה תסכול גם מהסלקטורית הלבנה שלא נתנה להם להיכנס למועדון, גם אם לא חלפה יממה שחוקה מאז שסיכנו את חייהם במדי "צבא העם".

אבל שלא נטעה, המועדון הוא לא רק הדיסקוטק בתל-אביב או בקיבוץ; המועדון הוא אנחנו, כולנו. הוא כולל גם אותי ואת חבריי שגדלנו עם האתיופים הצעירים שעלו במבצעי משה ושלמה כחברי נפש, עד שעזבנו לטובת "שכונה טובה יותר". כי ככה זה עם עולים חדשים שמביאים במטוסים בשם הציונות, עוד מאז שנות ה-50: ממקמים אותם באזורים החלשים ביותר, מחלישים את החלשים ממילא, משניאים את אלה באלה, עד שהם נהפכים "לא נחמדים".

2. בשעה 6:45 בבוקר שלח אתמול אילן שמעוני הודעת דואר אלקטרוני לכל אנשי המטה שלו בחברת "טווס", המספקת שירותי ניקיון. "כתבתי להם שחייבים לחבר ולחבק את האנשים האלה, בני העדה האתיופית שמועסקים אצלנו, כי ההתפרצות הזו לא באה סתם", הוא מספר. "אני בעצמי בן להורים מצפון אפריקה ואני יודע שזה מגיע ממקום של תסכול ולכן זה כל כך כואב לי", הוא אומר.

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב / צילום: רויטרס
 הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב / צילום: רויטרס

בטווס מועסקים 1,850 עובדים, מתוכם 435 בני העדה האתיופית. כ-25%, בדומה לשיעור ביתר חברות הניקיון אבל הרבה יותר מחלקם היחסי של האתיופים באוכלוסייה. כשמזכירים לשמעוני שיוצאי צפון אפריקה עלו בעידן שבו העובדים נקלטו בהעסקה ישירה בחברות יציבות עם תנאים מכובדים, הוא לא מחפש תירוצים, אף שהוא משמש גם יו"ר ארגון חברות הניקיון: "זה נכון. זו אוכלוסייה מקופחת שמוצאת עצמה בכוח בחברות ניקיון כמו שלנו, והם עושים עבודה קשה שאולי אם היו נותנים להם הזדמנות, היו מוצאים עבודה אחרת. אצלנו רואים את בני העדה האתיופית, בעיקר בגילים 50-60. אלה בני העדה שוויתרו כבר וקיוו שלפחות עם הילדים שלהם יהיה אחרת. הצעירים באמת לא באים, הם לא מוכנים. אני מקווה שהמחאה הזו תזעזע את כולנו".

3. כמחצית מהתלמידים בני העדה האתיופית לומדים בבתי הספר של החינוך הממלכתי-דתי (ממ"ד). זה יהיה אולי האתגר הגדול של שר החינוך המיועד, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שכן במידה רבה הציונות הדתית נכשלה בקרב הילדים האלה. בעדה ראו בכיפות הסרוגות בית, אבל הבית הזה ראה בהם שונים, ניתב אותם אל בתי הספר החלשים, אל המסלולים הנחשבים פחות, ולעתים קרובות אל המסלול הביתה. בתי הספר הממלכתיים אינם שונים במיוחד, וישראל מככבת באופן שלילי במתאם הגבוה שבין מעמד סוציו-אקונומי לבין ההצלחה בבחינות. מי שלא ייגע בתפוח האדמה הלוהט הזה עוד בבית הספר ואפילו בגן הילדים, שלא יתפלא אם ההפגנות בכיכר רבין יהיו בעתיד הרבה יותר חריפות ואלימות.

4. בקיץ האחרון פרסם בנק ישראל שתי מודעות אבל במהלך מבצע "צוק איתן", לאחר ששני חיילים-בנים של עובדים בבנק נהרגו ברצועת עזה. במודעה אחת נכתב שמו של העובד מ"חטיבת הטכנולוגיות", ואילו במודעה השנייה הוזכרה שמה של לקץ' מלקו, ואז בסוגריים: "עובדת קבלן". בבנק לא הפסיקו להתנצל בעקבות הסערה ולאחר סאגה ארוכה מדי הסכימו לקלוט את מלקו כעובדת מן המניין, אבל התמונה ההיא של מודעת האבל תיצרב לעד. במידה רבה, היא מספרת את הסיפור יותר מכל תמונה בכיכר.

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב / צילום: רויטרס
 הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב / צילום: רויטרס

5. אחרי התמונות, הנה מקבץ מספרים: שיעור העוני בקרב משפחות בני העדה האתיופית עומד על 51.7% ואילו בקרב הילדים בעדה נוסק השיעור לכדי 65%.

שיעור בני העדה המסתייעים בשירותי הרווחה עומד על 56%. שיעור האבטלה עומד על כ-13% והוא יותר מכפול מהשיעור הממוצע בכלל האוכלוסייה. שיעור הזכאים לבגרות בקרב צעירי העדה עומד על 43.5% בלבד. עכשיו תשאלו את עצמכם האם המשטרה היא האשמה הגדולה בסיפור הזה.

יוצאי אתיופיה במספרים
 יוצאי אתיופיה במספרים