נצבא זכתה במכרז התחנה המרכזית החדשה ב-320 מיליון ש'

מדובר בסכום גבוה משמעותית הן ממחיר מינימום שנקבע בתחילת התהליך והן מההצעות שהוגשו עד היום לרכישת המתחם בדרום העיר

התחנה המרכזית החדשה בת``א/ צילום: תמר מצפי
התחנה המרכזית החדשה בת``א/ צילום: תמר מצפי

דרמה בהתמחרות שנערכה היום למכירת התחנה המרכזית החדשה בת"א. לאחר מספר פעמים בה נדחתה ההתמחרות והצעות קודמות שהוצעו לרכישתה, נסגרה היום ההתמחרות על סכום של 320 מיליון שקל. מדובר בסכום גבוה משמעותית הן ממחיר מינימום שנקבע בתחילת התהליך והן מההצעות שהוגשו עד היום לרכישת המתחם בדרום העיר תל אביב-יפו.

החברה שהציעה את ההצעה הגבוה ביותר היא נצבא, חברה בשליטתו של קובי מימון, וההצעה עמדה כאמור על 320 מיליון שקל. אל המקום השני בהתמחרות הגיע חברת עמוס לוזון ולשלישי עמרם אברהם. גורמים שנכחו בדיון סיפרו ל"גלובס" כי התחרות הייתה צמודה והקפיצות בין ההצעות השונות עמדו על כ-5 מיליון שקל בכל פעם.

ההתמחרות התקיימה בבית המשפט המחוזי בלוד, שם מתנהל תיק הקפאת ההליכים של התחנה המרכזית החדשה. את ההתמחרות ניהל אחד מנאמני התחנה, עו"ד יוסי בנקל, בחסות השופט בנימין ארנון. נזכיר כי ההצעה הקודמת שהעמידה נצבא לרכישת נכסי התחנה המרכזית החדשה עמדה על כ-190 מיליון שקל בלבד. לאחר מכן נטען כי המחיר ההתחלתי של ההתמחרות צריך להיות גבוה יותר ובהתמחרות הנוכחית שהתקיימה היום, עמד מחיר המינימום למכירת נכסי התחנה על 200 מיליון שקל.

בית המשפט אישר את סכום הזכייה בהתמחרות וכעת עומדים לרשות נצבא כ-60 יום לנסות ולהגיע להסדר נושים עם נושי התחנה המרכזית החדשה.

כזכור, ב-2012 מונו כנאמנים לתחנה המרכזית החדשה רו"ח חיים קמיל ורו"ח עליזה שרון. ב-2014 הגישה נצבא הצעה לרכישת חלקה של חברת התחנה המרכזית החדשה במתחם, אך זו נפסלה על ידי שופט בית המשפט המחוזי מחוז מרכז, בנימין ארנון, שקבע באוקטובר 2014 כי מדובר בהצעה שאינה ראויה, משום שמשמעה הייתה מחיקת חובות רבים לנושים. בשלב זה צירף השופט לתיק את עו"ד יוסי בנקל ממשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות', כנאמן שלישי והורה לו לבדוק מחדש את כל הסוגיות הכרוכות בעסקה ובנשיית נצבא.

"אנחנו שמחים שהתקבלה בסופו של דבר עמדתם המקורית של בעלי החנויות, שלא היה מקום לאשר את הצעת המכר הראשונית בגובה 200 מיליון שקל", כך לדברי עו"ד צבי שוב, המייצג את בעלי החנויות במתחם התחנה המרכזית החדשה, שהתנגדו להצעה המקורית לרכישת התחנה.

"הסכום שנקבע בהתמחרות יאפשר לקופת הנאמנים לשלם את החוב המובטח, ומגדיל את הסיכוי גם של בעלי החוב הלא מובטחים כמו בעלי החנויות לכבל חלק גדול יותר מהחוב אליהם, ואנחנו מקווים שהכסף ילך למטרות הנכונות. הרכישה תהווה זריקת עידוד למתחם, שמעבר לזהות הבעלים, סבלה שנים מבעיות תכנוניות. חשוב שיהיה גורם שיקדם עכשיו את ענייני התחנה, עם הסדר נושים מסודר".

עו"ד יוסי בנקל, ממשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות', אחד משלושת נאמני התחנה המרכזית החדשה אמר היום עם סיום ההתמחרות כי: "היום הוכיח השופט בנימין ארנון כי כאשר בית משפט עומד על דעתו ונותן את הגיבוי המתאים לבעלי תפקיד, ניתן למנוע תספורת לנושים הבלתי מובטחים ולקבל תמורה ראויה בגין אחד הנכסים המשמעותיים ביותר בתל אביב. העובדה שבסופו של יום נקבה תג מחיר של 320 מיליון שקל לנכסי התחנה המרכזית פירושו של דבר שכדי להחזיר השקעה בסדר גודל שכזה יהא צורך לקדם את פינוי התחנה המרכזית מהאזור ופיתוחו בהתאם לתב"ע שבהליכי אישור".

נזכיר כי בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב, הממוקמת ברחוב לוינסקי שבדרום העיר, פועלות חברות התחבורה הציבורית אגד, דן, מטרופולין, סופרבוס, קווים, אגד תעבורה, נתיב אקספרס ואפיקים, ומדי יום עוברים בה כ-80 אלף איש. התחנה הוקמה על שטח של 44 אלף מ"ר, וכוללת 230 אלף מ"ר שטח בנוי בכמה מפלסים, בתכנונו של רם כרמי. לפי תוכנית המתאר של העיר תל אביב, התחנה המרכזית תשנה את יעודה לדיור בר השגה ולמבני ציבור, עסקים ותרבות.

ההתמחרות היום באולם בית המשפט התקיימה על פי הצעת הכונס הרשמי המיוצג בהליך על ידי עו״ד נטע כצמן.