בעל הבית של אי.די.בי: אלשטיין יזרים רבע מיליארד שקל

מניית אי.די.בי הגיבה בזינוק של כ-8% להדחת מוטי בן משה מתפקיד יו"ר משותף בחברה ■ ועדת דירקטוריון מיוחדת שיובילו נציגי אלשטיין תנהל את המגעים של אי.די.בי מול מחזיקי האג"ח והבנקים

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

ביום חמישי האחרון, בשעות הערב, נפל דבר בחברת אי.די.בי פתוח . לראשונה מאז הנפקת הזכויות שערכה החברה בחודש ינואר, הכיר הדירקטוריון בשינוי שנוצר אז במאזן הכוחות בין שני בעלי המניות הגדולים חברה, והעניק את שרביט השליטה באופן ברור למי שמחזיק כיום במרבית המניות - אדוארדו אלשטיין. בהחלטה דרמטית נענה הדירקטוריון לדרישתו של אלשטיין להפסיק את כהונתו של מוטי בן משה כיו"ר משותף בחברה, והותיר את אי.די.בי עם אלשטיין, המחזיק ב-62% ממניות החברה, כיו"ר יחיד וקובע.

באותה ישיבה קיבל דירקטוריון אי.די.בי החלטה נוספת, שאולי נתפסת כפחות הצהרתית, אבל במובנים רבים היא מהותית הרבה יותר. בהחלטה זו נקבע כי תוקם ועדת דירקטוריון (מעין קבינט או "מטבחון" באנלוגיה לניהול המדינה בידי הממשלה), אשר תקבל את הסמכות הבלעדית לניהול המגעים מול מחזיקי האג"ח, לניהול המו"מ מול הבנקים על שינוי אמות המידה הפיננסיות בהלוואות הקיימות, וכן תהיה הגוף שיכין את התוכניות העסקיות והפיננסיות של החברה. בוועדה יכהנו שניים מתוך שלושת נציגיו של אלשטיין בדירקטוריון, וכן שניים מבין שלושת הדירקטורים חסרי הזיקה (שני הדח"צים והדירקטור הבלתי תלוי).

קשה להפריז במשמעות ההחלטה. במשך קרוב לשנה, מאז נכנסו אלשטיין ובן משה למשרדי החברה על תקן בעלי הבית החדשים, התנהלה אי.די.בי במצב של כמעט שיתוק ניהולי עקב חילוקי הדעות בין שני השותפים (שלכל אחד מהם שלושה נציגים בדירקטוריון) על דרך ניהולה של החברה והקושי של הדירקטורים העצמאיים להכריע לטובת מי מהשניים.

רק איום מפורש מצד נושי האג"ח, שלפיו ינקטו צעדים שעשויים להוביל את החברה להסדר חוב שני ואולי אף לקריסה, אילצו את הדח"צים גיורא ענבר ואלינה פרנקל רונן, ואת הדירקטור הבלתי תלוי מאיר שני, לקחת צד בסכסוך המתמשך, ולהכריע באופן ברור לטובת השתלטותו של אלשטיין על מוקד קבלת ההחלטות. הכרעה זו גם הפחיתה במידה ניכרת את הכוח הרב (יש שיגידו רב מדי) שנטלו אותם דירקטורים לעצמם בהיעדר הכרעה בין שני הבעלים, ותחייב את המנכ"ל, חיים גבריאלי, להתיישר מול בוס אחד בלבד.

ההחלטה ביום חמישי הגיעה בסיומו של שבוע סוער נוסף באי.די.בי, שהחל עם דרישת נאמן מחזיקי האג"ח הארוכות (סדרה ט') כי אלשטיין יקדים מחודש יולי למאי את התחייבותו להזרים לחברה עוד 159 מיליון שקל באמצעות מימוש אופציות מסדרה 4 שברשותו.

הדרישה נועדה לחזק את אמונם של מחזיקי האג"ח הארוכות במחויבותו של בעל השליטה לתמיכה בחברה, אך לא רק; תזרים המזומנים החזוי ל-2015, שהציגה אי.די.בי בסוף חודש מארס, העלה סימן שאלה גדול בנוגע למקורות נוספים בהיקף של 100 מיליון שקל (מעבר ל-159 מיליון שקל שהובטחו ושנכללו בו), הנדרשים לפירעונות לנושים עד סוף השנה הנוכחית (את תשלומי 2016 בהיקף של 783 מיליון שקל מקווה הדירקטוריון לממן באמצעות מכירת השליטה בחברה הבת כלל ביטוח).

נאמן האג"ח גם הציב אולטימטום שלפיו אם דרישתו לא תתקבל עד יום שישי, הוא יזמן אסיפת מחזיקים דחופה שהחלטותיה עלולות היו להכניס את אי.די.בי לסחרור מחודש, שסיומו חדלות פירעון או הסדר חוב וירידה לטמיון של 1.1 מיליארד השקלים שכבר שילם אלשטיין במסגרת ההשתלטות על אי.די.בי וביסוס אחיזתו בה.

אלשטיין יקדים ויזרים

כדי למנוע את אובדן כל כספי השקעתו, הסכים אלשטיין להקדים את מימוש האופציות, וכן להזרים עד 100 מיליון שקל נוספים במסגרת הנפקה נוספת בהיקף של 100-125 מיליון שקל שתבצע אי.די.בי. עם זאת, הוא התנה את הסכמתו כאמור במינויו כיו"ר יחיד ובהקמת ועדת הדירקטוריון, שבה ביקש רוב לנציגיו, אבל התפשר בסופו של דבר על שוויון עם הדירקטורים העצמאיים.

האולטימטום של נושי האג"ח, התנאים שהציב אלשטיין ואי-ההתחייבות מצד בן משה על הזרמות כספים נוספות מצדו לאי.די.בי, היטו הפעם את הכף. בן משה, שמחזיק רק ב-16% מאי.די.בי, נותר מחוץ למוקדי קבלת ההחלטות, ועם נציגים בדירקטוריון שיידרשו להכריע בין טובת החברה לבין טובת האיש שמינה אותם (לפי חוק החברות נאמנות הדירקטורים היא לחברה בלבד, וכל פעולותיהם צריכות להיות לטובת החברה). בסביבת אלשטיין העריכו היום, כי לא מן הנמנע שבעתיד הלא רחוק יתפטרו נציגיו של בן משה מהדירקטוריון, והוא יישאר דירקטור בודד מטעם עצמו.

בשוק אהבו היום את ההכרעה בין בעלי השליטה, ובירכו על הזרמת ההון הצפויה. ניירות הערך של אי.די.בי פתוח נסחרו בבורסה בת"א בעליות שערים חדות. מניית החברה טיפסה בכ-8%, והיא משקפת שווי חברה של כ-880 מיליון שקל. עם זאת, מאז החלה המניה להיסחר, במאי 2014, היא רושמת תשואה שלילית של כ-70%. הג"ח רשמו עליות של עד 5%.

בן משה לא שולל לפי שעה אפשרות לפנות לביהמ"ש בניסיון לבלום את השתלטותו של אלשטיין על הדירקטוריון, אולם מעבר לכך הסתפק במכתב שהעביר בסוף השבוע לדירקטוריון אי.די.בי:

"החלטת הדירקטוריון לקבל עוד אולטימטום של אדוארדו אלשטיין, תוך ניצול העובדה שמוטי בן משה נמצא בטיסה, היא מחטף לא חוקי הלוקה בארבעה היבטים.

1. הדירקטוריון קיבל החלטה לא חוקית הרומסת את המשטר התאגידי של החברה, את חוק החברות ותקנון החברה תוך ספסור במוסדות החברה.

2. הדירקטוריון נענה פעם נוספת לאולטימטום של אלשטיין לקבל החלטה מיידית - תמורת התחייבות מותנית מצד חברה בבעלותו - שאין כל ביטחון שתתקיים.

3. הדירקטוריון אישר למעשה עסקה חריגה עם בעל שליטה - עסקה שטעונה אישור אסיפת בעלי המניות.

4. ההחלטה עומדת בניגוד להסכם בעלי שליטה ובניגוד גמור להליך הבוררות המתנהל בימים אלו ממש בפני שופט בדימוס".

הליך הבוררות שעליו מדבר בן משה החל בשבוע שעבר בפני השופט בדימוס עמירם בנימיני, ובמסגרתו הוא דורש כי אלשטיין ימכור לו כ-50% ממניות אי.די.בי פתוח תמורת כ-300 מיליון שקל, עקב הפרות לכאורה של הסכם השליטה ביניהם. אלא שהבוררות עתידה להימשך כנראה עוד זמן רב, ועד אז יבצר אלשטיין את שליטתו.

בן משה עדיין תולה תקוות בתוצאות הבוררות, אולם החלטה כנגדו תהפוך אותו למשקיע שולי עם ייצוג מינימלי בדירקטוריון, וללא כוח מיקוח אמיתי, וזאת לאחר שכבר השקיע כ-700 מיליון שקל בהשתלטות המשותפת על אי.די.בי. כך שייתכן שדווקא כיום, כאשר יש בידיו עדיין כוח מיקוח כלשהו מול אלשטיין, יהיה נכון עבורו להתחיל ולחשב את צעדיו לאחור, ולמצוא את הנוסחה לצמצום הפסדיו על ההשקעה, שעומדים כיום על יותר מחצי מיליארד שקל.

אי די בי
 אי די בי