הכנסת אישרה את התיקון לחוק המאפשר הרחבת הממשלה

(עדכון) - באופוזיציה מתכננים פיליבסטר שיימשך עד יום רביעי בניסיון לעכב השבעת הממשלה ■ לפיד: "הייתי שר האוצר, לי אי-אפשר למכור את ההונאה הזו" ■ הרצוג: לא אשב עם נתניהו בממשלה - אחליף אותו גם במחיר של בחירות חוזרות

יאיר לפיד  / צילום: רויטרס
יאיר לפיד / צילום: רויטרס

מבחן ראשון לקואליציה: מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') ברוב של 61 חברי כנסת מול 59 חברי אופוזיציה את התיקון לחוק המאפשר את הרחבת הממשלה. בשל יחסי הכוחות הבעייתים בין הקואליציה לאופוזיציה נדרשו חברי הכנסת שלא לצאת מהמשכן לאורך כל היום.

באופוזיציה ניסו לעכב את אישור התיקון לחוק שהתקבל בכנסת הקודמת, שעל פיו ניתן יהיה למנות מעבר ל-18 שרים ומעל לארבעה סגני שרים, על ידי הגשת עתירה לבג"ץ, אולם שופטת ביהמ"ש העליון, דפנה ברק-ארז דחתה את העתירה.

ברק-ארז כתבה בהחלטתה, כי "לאחר שעיינתי בתגובת המשיבים (הכנסת) ובעמדת היועמ"ש לממשלה, לא ראיתי לתת את צו הביניים המבוקש המכוון בעיקרו כנגד הליכי חקיקה הנמצאים במהלכם".

באופוזיציה מתכננים פיליבסטר שיימשך עד יום רביעי בניסיון לעכב השבעת הממשלה. המצב המתוח בין הקואליציה, המונה 61 חברי כנסת, לבין האופוזיציה, המונה 59 ח"כים, יחייב את כל חברי הכנסת להיות נוכחים במשכן לאורך כל הזמן. הן באופוזיציה והן בקואליציה הוטל עוצר יציאות ונסיעות לחו"ל.

על פי הערכות, התיקון לחוק יובא לקריאה שנייה ושלישית רק ביום רביעי, כך שעדיין לא ברור מתי תושבע הממשלה: באותו היום, למחרת, או רק ביום שני בשבוע הבא. לפני ההשבעה יחל ראש הממשלה לקרוא לחברי סיעת הליכוד כדי לומר להם איזה תפקיד ייעד עבורם.

לפיד: "נתניהו יבזבז מאות מיליונים"

בפתח ישיבת סיעת יש עתיד תקף יו"ר הסיעה יאיר לפיד את ההחלטה להרחיב את הממשלה. "נתניהו רוצה לנפח את הממשלה, להחזיר את השרים ללא תיק, לבזבז מאות מיליונים על נוחות פוליטית. ושלא ירמו אתכם", אמר לפיד. "זה לא 20 שרים, זה גם לא 22, לפי נוסח החוק שעבר הוא יכול למנות כמה שרים שמתחשק לו וזה מה שהוא יעשה. ושלא יגידו לכם שזה רק כמה מיליונים".

אני הייתי שר האוצר, לי אי-אפשר למכור את ההונאה הזו. כשאתה ממנה שר הוא מייצר פעילות, והפעילות הזו עולה מאות מיליוני שקלים. קל לבדוק את זה מול תקציבים קודמים. זה מופיע שם שחור על גבי לבן. מאות מיליונים. כסף שהיה מיועד לביטחון. הכסף שיכול לפתור את בעיית המנהרות, לקנות אפודים קרמיים ללוחמים.

"במקום זה הוא ילך עכשיו לג'ובים מיותרים ולמשרדים ממשלתיים שאף אחד לא צריך. זה מה שמצביעי הליכוד רצו? בשביל זה הם בחרו בו בעוטף עזה ובגבול הצפון, כדי שהוא ייקח את הכסף שלהם ויבזבז אותו בחלוקת ג'ובים?".

הרצוג: לא נחבור לנתניהו גם במחיר של בחירות חוזרות

בפתח ישיבת סיעת המחנה הציוני שנערכה בצהריים אמר יו"ר האופוזיציה ח"כ הרצוג: "אנחנו בעיצומה של מערכה ציבורית ופוליטית משמעותית ביותר. כבר חודשיים נתניהו לא מסוגל להרכיב ממשלה ולהביאה לאישור הכנסת. יש פה רגע נדיר, ממש נדיר למחנה פוליטי גדול וחזק, למנוע הקמתה של ממשלה איומה לישראל".

הרצוג הוסיף: "המאבק והבחירה היא בין 2 תפיסות עולם ובין מחנות שונים. ולכן, כאשר אני אומר, וגם פועל כבר זמן, לבדיקת ההיתכנות לממשלה חלופית, שאף אחד לא יתבלבל: אני מדבר על ממשלה בראשותי כי בכנסת הזו ובמערכת הפוליטית כולה רק אני מסוגל לכך".

הרצוג פנה לחברות וחברי הקואוליציה המתגבשת: "אני פונה לאחריות הלאומית שלכם, לתחושת האחריות שהביאה אתכם למשכן, לא תוכלו להוביל את המדינה בתמיכה בדרכו של נתניהו. אנחנו לא ניתן לכם להוביל, לא תוכלו לתפקד".

הרצוג התייחס בדבריו לעלויות הגבוהות של מערכת בחירות חוזרת ואמר: "ממילא התחייבויות הקואליציוניות שהושתו על הממשלה הן למיליארדי שקלים של בזבוז, לאינטרסים שאין בינם לבין טובת הציבור ולא כלום- עדיף להוציא אותם על הכרעה חוזרת של העם - שייתבקש להחליט בין שתי המפלגות הגדולות, בין נתניהו לביני"

הרצוג סיים את דבריו בישיבה באמירה ברורה: "נתניהו מנסה להקים ממשלת 61. אינני מתכוון לעזור לו אלא להחליף אותו. אם לא בתוך הכנסת הזו - אז בבחירות חוזרות".