הרכבת בוחנת הקמת מסילות תת-קרקעיות באיילון

בינתיים, באוקטובר הקרוב צפויה החברה לפרסם מכרז למערכת איתות שתיתן פתרון לביקושים בטווח הקצר

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

רכבת ישראל שוקלת להקים שתי מסילות תת-קרקעיות באיילון במטרה לתת מענה לעומס הצפוי בכבישים ולביקוש הגובר לרכבות. מדובר במסילה רביעית וחמישית, שיתחילו צפונית להרצליה וייצאו באזור צומת גנות.

בינתיים הנחתה הנהלת הרכבת את אגפי התפעול והתכנון לבחון את ההיבטים התפעוליים וההנדסיים של הפרויקט. ברכבת מקווים שהמסילות החדשות ימנעו פגיעה במערכת הניקוז של תל-אביב. הבדיקה צפויה להסתיים בתוך שלושה חודשים.

יותר מ-15 שנה ברור לכולם שצריך להקים מסילה רביעית באיילון ולהוסיף שתי מסילות מצומת קיבוץ גלויות ועד לוד. ראש הממשלה ושרי האוצר והפנים הכריזו כבר ביוני 2007 על פרויקט הקמת המסילה הרביעית כפרויקט תשתית לאומי. ואולם עד היום טרם הושלם תכנונה של המסילה הרביעית, וההערכה היא שיידרשו לפחות 10 שנים להשלמת הפרויקט.

העיכוב נובע מכך שחברת נתיבי ישראל, האמונה על התכנון הסטטוטורי של קו המסילה הרביעית, במשך שנים לא מצליחה להחליט מה לעשות בנחל איילון העובר בסמיכות למסילת הרכבת. כדי לבנות את המסילה הרביעית יש לפתור את בעיית הניקוז של הנחל באמצעות ריסון, השהיה או איגום של המים, או באמצעות הנחת צינור ניקוז לים באזור יפו.

בעבר העריכה חברת נתיבי ישראל שעלות הקמת המסילה תסתכם בכ-4 מיליארד שקל, אך על-פי הערכות עדכניות יותר של רכבת ישראל, יסתכם הפרויקט בכ-5 מיליארד שקל. 3 מיליארד יושקעו במסילה ו-2 מיליארד נוספים בפתרון בעיית הניקוז.

פתרון לטווח קצר

בינתיים הצליחה רכבת ישראל לענות על המחסור במסילות לטווח הקצר באמצעות מערכת בקרת איתות חדשה שתאפשר להגדיל את הקיבולת במסילות הקיימות בציר איילון. המערכת אמורה לעזור לרכבת לענות על ביקושים של 70 מיליון נסיעות בשנה ב-2020 (לעומת 48.5 מיליון נסיעות ב-2014). כבר באוקטובר הקרוב צפויה הרכבת לפרסם את המכרז בעלות של כ-3.5 מיליארד שקל.

עם זאת, המערכת לא תוכל לספק ביקושים של 150 מיליון נסיעות הצפויים ב-2030. לשם כך יצטרכו לא רק להוסיף מסילה אחת, אלא שתיים, אולם באיילון אין מקום למסילה חמישית. במקביל, במיוחד לאור הבנייה המסיבית בגוש דן, בעיית הניקוז בתל-אביב מחריפה. לכן רכבת ישראל בוחנת חלופה אחרת לאלה הנבחנות היום על-ידי חברת נתיבי ישראל - סלילת שתי המסילות במקביל מתחת לאדמה.