הכנסת אישרה סופית את הרחבת הממשלה; תושבע מחר

(עדכון) - ההצבעה על הרחבת הממשלה עברה ברוב דחוק מאוד, חברי הכנסת מהליכוד קיבלו הודעת SMS שאסרה עליהם לצאת מהמליאה - אפילו למזנון ■ רה"מ נתניהו ימסור לחברי הליכוד אילו תיקים יקבלו

ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ
ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ

הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית את הרחבת הממשלה. לאחר ההצבעה יחל ראש הממשלה נתניהו לזמן את חברי סיעת הליכוד כדי לבשר להם אילו תיקים ייעד עבורם, לאחר שנאסר עליהם, בהודעת SMS, לצאת מהמליאה - אפילו למזנון כדי לא לשבש את ההצבעה. כיוון שהקואליציה מונה רק 61 ח"כים, כל קול קריטי והח"כים התבקשו לגלות נוכחות מלאה.

הממשלה תושבע מחר בשעה 19:00.

מליאת הכנסת אישרה את התיקון להצעת חוק יסוד: הממשלה לאחר עשרות הסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה, ולאחר עשרות הצבעות, רובן אלקטרוניות וחלקן שמיות. בקריאה השלישית תמכו בהצעה 61 חברי כנסת והתנגדו לה 59.

ההצעה ביקשה להחזיר לחוק היסוד את המוסד של שרים בלי תיק ולקבוע בהוראת שעה כי המגבלות על מספר השרים ומספר סגני השרים שהיו אמורות לחול על הרכבת הממשלה הקרובה, לא יחולו על ממשלה שכוננה בתקופת כהונת הכנסת העשרים.

על פי התיקון לחוק שואשר, יורחב מספר שרי הממשלה ויתאפשר לראש הממשלה למנות יותר מ-18 שרים. בממשלה הקודמת אושר חוק שקבע שמספר השרים יעמוד על 18בלבד. התיקון שאושר היום דוחה את יישום החוק לקדנציה הבאה ויאפשר למנות יותר שרים. עם זאת מספר השרים שימונו כעת אינו בלתי מוגבל לגמרי - עפ"י מפתח קואליציוני הוא יעמוד על 20.

"על מנת שההצבעות תעבורנה בהצלחה, נא תשומת ליבכם: בהצבעות שמיות מצביעים בסיבוב ראשון ולא דוחים להקראה שמית בסיבוב השני. אין לצאת למזנון אלא רק במליאה או מאחורי המליאה", נכתב בהודעת ה-SMS.

עוד נכתב בהודעה: "כל ההצבעות האלקטרוניות וידניות הן הצבעות נגד אלא אם כן אמרנו אחרת. נא להקשיב להנחיות יו"ר הסיעה ומנהלת הסיעה. טעות בהצבעות עלולה להכשיל את העברת החוק".

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד נאם היום במליאה ותקף שוב את מינויי שרים בלי תיק: "עוד לא הוקמה הממשלה, ואין שום ריח של חגיגיות באוויר. שום ריח של שמחה, שום ריח של התלהבות, רק ריח עכור, של ביצה עומדת.

עוד לא הוקמה הממשלה, וכבר אנחנו יודעים שזה קבוצה של אנשים שלא אוהבים אחד את השני, שאף אחד מהם לא רוצה חלילה שהאחר יצליח, שלא נלהבים לקראת ההזדמנות לשתף פעולה, אלא רק מסתכלים בחשדנות אחד על השני, ושהחוק הראשון שהם מעבירים הוא מה שכבר זכה לכינוי 'חוק הג'ובים'.

"אי אפשר לקרוא לזה חוק הג'ובים. ג'וב זה עבודה. ג'וב זה מה שיש לתושב דימונה שנאבק עכשיו על מקום עבודתו, ג'וב זה של עובדי כיל, ג'ובים יש פה בבניין לאנשים שבלילות עוברים ומסדרים את הכיסאות - זה ג'וב. החוק הזה עוסק בתפקידים ריקים מתוכן, הם לא זכאים לתואר עבודה. זה לא חוק הג'ובים, זה חוק הלובים. כי מי שיש לו לובי יסדרו לו. מי שאין לו לובי לא יסדרו לו. אז אנחנו הולכים לדון בחוק הלובים, אז אני שואל את עצמי מה אומר לעצמו אדם כזה שייבחר לאחד התפקידים האלה, לאחד השרים האלה שממשלת ישראל וכנסת ישראל כבר קבעו שהוא מיותר.

"מה הוא אומר לעצמו? הוא נכנס למשרד יום אחרי ההשבעה, יישב והתיישב על כיסאו יסתכל סביבו על הריפוד ויגיד לעצמו: הנה אני הגשמתי את חלום חיי. אני יושב בכיסא שאין בו שום צורך, במשרד שאין בו שום צורך, ואני סוף סוף הגעתי לפסגה, יש לי תפקיד שכנסת וממשלת ישראל קבעו שהוא ריק לחלוטין מכל תוכן ועכשיו אני אוכל סוף סוף לעשות מה שתמיד רציתי לעשות - כלום, שום דבר, למלא את הכיסא, לתפור מכרזים למקורביי, להיות פה בלי שיהיה לזה שום תועלת למדינת ישראל ולציבור הישראלי, אני רק עולה כסף, והרבה כסף".